• cruz

Hur hantera en 3-åring som slåss och sparkas?

Ts: Jag har en femåring som beter sig på liknande sätt! Just nu är jag bara så less på hans beteende. Idag gick han helt oprovocerat och slog till sin tvillingbror, rätt hårt till och med. Han var inte ens arg över något som jag kunde se i all fall. Möjligen uttråkad och ville retas. Men jag kan inte underhålla barnen varje sekund. Våra barn får vara ute och leka varje dag, vi läser för dem dagligen, vi pysslar med dem och aktiverar dem utan att överdriva. Lite långtråkighet får de också stå ut med.

När sonen bråkar med sina syskon säger vi ifrån. Om han fortsätter att slåss eller reta syskonen så säger vi till honom att gå in och leka på rummet en stund så att syskonen får vara ifred. Om han fortsätter att bråka bär vi in honom på rummet. En av oss vuxna stannar där med honom tills han lugnat sig, har ett kort allvarligt samtal och hjälper honom in i någon aktivitet. Det händer också att jag blir arg och skriker, men då tar sonen bara efter och börjar skrika lika illa som jag själv.

Jag tycker själv att det är svårt att veta vad som ligger bakom min femårings beteende. Han är väldigt verbal men när jag frågar varför han slåss så flinar han bara och säger att "M är dum och jag vill slå honom". När jag frågar vad M har gjort som var så dumt så har han inget svar. Kanske finns det en ilska hos sonen som beror på att han ofta kommer ikläm (han har syskon med funktionshinder). Kanske beror det på oss föräldrar som inte är tillräckligt tydliga i alla lägen. Jag vet inte. Jag tycker annars inte att mina barn saknar någonting: De får massvis med kärlek och trygghet, vi lyssnar på dem, vi gör roliga saker med dem, vi tillbringar mycket tid tillsammans, men de får också gränser och tillsägelser givetvis. Men något fel måste vi rimligtvis göra eftersom sonen fortsätter att slåss. Eller är det normalt att barn håller på så?

Svar på tråden Hur hantera en 3-åring som slåss och sparkas?