• Zelmilainen

katt för allergiker?

Jag har tidigare haft flera olika djur, däribland katt. Katterna fick flytta då så många i min närhet är så allergiska att de ej kan va i lght mer än max 5 min (trots medicin). Nu flyttar jag om drygt en månad till en ny lght och känner att jag gärna skulle vilja ha djur igen, då gärna katt. men frågan är vilka raser (för ja vet att de finns) som kanske kan fungera då? Jag har haft många andra djur, men känner att det är katt jag skulle vilja ha. Kanske 2, så de har sällskap av varandra.

nehepp...
  • Svar på tråden katt för allergiker?
  • Majsan70

Det finns INGA allergivänliga katter..eller pälsdjur för den delen.
    Allt handlar om vad man är allergisk emot. Finns dte  minsta risk för allergi skall inget djur införskaffas. Hårda ord jag är ledsen men det står jag för.

Så skall du ha katter...ja då får du kanske bjuda dina bekanta på allergitabletter eller inte ta hem dem?

• Pyrola

Har man kraftig allergi och får astmatiska symtom hjälper det inte med en allergivänlig ras. Beror på hur viktigt du tycker det är att släktingarna kan komma hem till dig.

• Zelmilainen

jag är INTE allergisk mot katter, jag vet vad som gäller så det behöver ni ej skriva ut här. 
    jag vet att det finns både hund/kattraser som brukar fungera bättre för allergiker, det är det jag är ute efter. så jo det finns de som är allergiVÄNLIGA, men däremot inte allergiFRIA och det är en stor skillnad, både för mig och d.
    jag vill helt enkelt ha tips, har ni inga såna, var snälla och skriv inte, det hör inte hit. och läs ts ordentligt först  

nehepp...
  • Majsan70
    Zelmilainen skrev 2012-01-02 21:13:11 följande:
    jag är INTE allergisk mot katter, jag vet vad som gäller så det behöver ni ej skriva ut här. 
    jag vet att det finns både hund/kattraser som brukar fungera bättre för allergiker, det är det jag är ute efter. så jo det finns de som är allergiVÄNLIGA, men däremot inte allergiFRIA och det är en stor skillnad, både för mig och d.
    jag vill helt enkelt ha tips, har ni inga såna, var snälla och skriv inte, det hör inte hit. och läs ts ordentligt först  
    Fast det var ju det jag försökte skriva...Vad som funkar beror på VAD man är allergisk emot. Det finns lix inte en katt som funkar för alla.
    För vissa funkar Birmor för andra funkar Spynx o för somliga är huskatter det som går bra.

Det finns lix ingen allmän lösning på katten.
  • skorpionen80

För några funkar sphynx, för andra rexar, för några perser iom att de badas. Be dina bekanta åka runt till uppfödare och provnosa för att se om de tål några bättre än andra.

• Zelmilainen
    Majsan70 skrev 2012-01-02 21:17:05 följande:
    Fast det var ju det jag försökte skriva...Vad som funkar beror på VAD man är allergisk emot. Det finns lix inte en katt som funkar för alla.
    För vissa funkar Birmor för andra funkar Spynx o för somliga är huskatter det som går bra.

Det finns lix ingen allmän lösning på katten.
    ja och då kan du kanske tipsa om olika katter som kan fungera?? lr... så att ja får olika raser, ja kan nämligen väldigt få. svårt att kolla upp vad som kanske funkar om ja ej vet raserna...
    nehepp...
  • nemo1

Men nu skriver ju alla att det är mycket individuellt vilka katter man inte tål, du verkar ju inte läsa svaren. Låt bli att skaffa djur som du kanske måste göra dig av med igen.

• Zelmilainen
    nemo1 skrev 2012-01-02 21:47:31 följande:
    Men nu skriver ju alla att det är mycket individuellt vilka katter man inte tål, du verkar ju inte läsa svaren. Låt bli att skaffa djur som du kanske måste göra dig av med igen.
    jo, ja läser svaren, men ni verkar ej förstå... ja vill ha reda på så många raser som möjligt för att ja ens ska kunna utgå från nåt. hur ska ja kunna kolla me folk vilket som funkar för just dem om ja ej ens vet vilka raser ja kan testa med??
    och ja skulle aldrig komma på tanken att skaffa nåt ja måste göra mig av med! inte en gång till. 
    nehepp...
  • skorpionen80

Perser, sphynx, devon och cornish rex, norsk skogkatt, helig birma, peterbald, la perm, siames är alla raser som jag hört att någon allergiker tål. Sen beror det ju inte alltid heller på rasen utan på individer. Många tål sina egna katter men inte andras av samma ras. Kattungar är mer allergiframkallande än vuxna.

Du har en omöjlig uppgift framför dig, särskilt som du har flera i din omgivning som är allergiska. Varför inte välja ras efter DINA behov istället, du kanske inte alls passar med en sphynx som vännerna tål utan vill ha en perser istället? Det är ju stor skillnad... Det du kan göra är att städa mer och våttorka golven extra noggrant innan vännerna kommer och så lufta mycket för att minska allergenerna.

Zelmilainen skrev 2012-01-02 21:55:30 följande:
    jo, ja läser svaren, men ni verkar ej förstå... ja vill ha reda på så många raser som möjligt för att ja ens ska kunna utgå från nåt. hur ska ja kunna kolla me folk vilket som funkar för just dem om ja ej ens vet vilka raser ja kan testa med??

och ja skulle aldrig komma på tanken att skaffa nåt ja måste göra mig av med! inte en gång till. 

Svar på tråden katt för allergiker?