• antahd

Nå som är hundförare?

hade tänkt bli hundförare så småning om, skulle gärna villa ha lite tips, främst om älghundar.
    vad bör man kunna innan man skaffar en valp? finns det någon film/bok om hur man lär sig?   

är tacksam för alla tips jag får! =)

• Svar på tråden Nå som är hundförare?
  • Ylwis

Med en älghund är A&O TRÄNING!

Lägg spår med hjälp av klövar och  blod, mkt mkt skogsvana, träning på kommandon.

Vad man ska tänka på innan man skaffar en  valp? ja vet du ngt om hundar? eller skall du börja om från schrats?
    En valp behöver en  trygg plats, de första veckorna ska det bara vara valpen och ni i hellet, inte en massa flängande runt runt.
    Bra foder, uppfödaren tipsar gärna om vad de ger för mat och tvär byt inte maten.
    Ut med valpen efter varje måltid för att göra sina behov. ge inte en massa fil som en del får för sig, kan istället skada magen på valpen.
    lär valpen med koppel ganska fort.
    Skaffa en egen bädd,gärna med en filt eller en  bur där den kan  känna sig trygg.
    SKK har ju mkt tips på sin sida och  köper man en pappershund får du oftast med en  film. annars kan du kolla på biblioteket.

Mamma till Alvyn 051015, Villemo 100920
  • dezibel

Köper du av en seriös uppfödare borde du kunna få all hjälp du behöver av uppfödaren att utbilda din hund.
    Börja med att läsa allt du kommer över om att skaffa valp/hund. Du bör gå valpkurs osv eftersom hunden ska leva som "familjehund" den övriga tiden då den inte jagar och bör ha normal lydnad för att fungera.
    Har du ingen "gammal räv" i jaktlaget som kan hjälpa dig med valpen?
    Annars är det  ju som vanligt med valp, vara hemma ett par månader för att träna ensamhet och rumsrenhet, se till att du har hundvakt om du jobbar om dagarna, läsa på om hur du lägger spår osv

• Annemone

Varför spammar du forumet?

• antahd

Ylwis: Okej, tack för tipset! kan man t.ex. ta en ganska färsk älgklöv och dra efter och lägga den en bit bort och sedan låta hunden spåra och hitta den?

dezibel: Okej, men vart ska jag läsa? finns de nån bra bok som du kan rekommendera? hur lärde du dig?
    tack för tipset.

Annemone: vart nått fel!

• Ylwis
    antahd skrev 2012-01-03 14:44:26 följande:
    Ylwis: Okej, tack för tipset! kan man t.ex. ta en ganska färsk älgklöv och dra efter och lägga den en bit bort och sedan låta hunden spåra och hitta den?

dezibel: Okej, men vart ska jag läsa? finns de nån bra bok som du kan rekommendera? hur lärde du dig?
    tack för tipset.

Annemone: vart nått fel!

Vi brukar frysa in älgklövar och så tar vi fram  på våren och  sätter i en lina som vi drar med. nu är ju våran älghund, en östsebirisk laika även  utbildad att spåra så vi lägger även med ett blodspår. sedan låter du det vara ett par timmar och  går sen med hunden så får den spåra och hoppas den tar det
    hör med jägarförbundet i ditt län om de har ngn utbildning, annars kan de ge dig massor av tips.
  • antahd

Okej, så den behöver inte vara färsk? tänkte bara om lukten försvinner om man fryser ner den!
    varför ska man vänta ett par timmar innan man börjar spåra?

släpper man hunden eller sätter man på en spårlina? 

• Ylwis
    antahd skrev 2012-01-03 19:14:43 följande:
    Okej, så den behöver inte vara färsk? tänkte bara om lukten försvinner om man fryser ner den!
    varför ska man vänta ett par timmar innan man börjar spåra?

släpper man hunden eller sätter man på en spårlina? 

vänta ett tag är för att då hinner lukten "sätta sig"

sätt på spårlina i alla fall från början under träning. ska du ha den som lösdrivande hund  sen så  börjar du träna in att släppa den.
  • antahd

Okej Glad

hade tänkt ha en löshund! men man kan väl börja med spårlina även fast man ska ha löshund?

• dezibel
    antahd skrev 2012-01-03 14:44:26 följande:
    tack för tipset.
    Det verkar som du inte har haft hund innan och behöver grundläggande kunskap om valpar och hundägande. Jag själv tycker Anders Hallgren, Eva Bodfäldt, Memea Modin skriver bra böcker om hundägande och träning/aktivering av hund. Det finns även bra "spårböcker". Gå till Bibblan eller beställ hem från Adlibris tex.

Jag har inte jakthundar men lärde mig hantera/träna hund genom att läsa massor innan valpköp, gå kurser på Bruks & Kennelklubben och lärde mig otroligt mycket av äldre,erfarnare hundägare på klubbarna som jag tränade ihop med. Sen har jag naturligtvis lärt mig av mina misstag Flört
  • antahd

Nej jag har inte haft hund tidigare, men vill inte skaffa en hund om jag inte vet någonting om hundar!    
    ska höra med bibblan.  

tack för tipsen. Flört 

Svar på tråden Nå som är hundförare?