• Miloxan

Snart fvp och nojjig och orolig

Fvp ska göras 18 januari och börjar få ångest, valet var så klart när frågan ställdes pga av många faktorer runt omkring men nu är oron för missfall så himla stark! Har inte tilåtet mig fullt ut att tro att jag är gravid, vägrar liksom ta till mig det....tänker såsom att min graviditet kommer starta 2-3 v efter fvp är gjort.....

• Svar på tråden Snart fvp och nojjig och orolig
  • dragonesse

Jag förstår precis hur du känner. När jag blev gravid med mitt första barn så fick vi jättebra siffror på KUB-testet och allt kändes jättebra. Vi hade dessutom försökt bli gravida i 1,5 år innan vi lyckades så barnet var otroligt efterlängtat.

Nummer två var en oplanerad men välkommen överraskning. Jag hade dock lite svårt att ta till mig graviditeten eftersom vi fått kämpa så med första barnet, kändes konstigt att ha blivit spontant gravid. Tyckte att det kändes för bra för att vara sant. Så gjorde vi då KUB-testet och fick ganska dåliga siffror. Då kändes det som att poletten trillade ner, "jaha, det VAR för bra för att vara sant!" Vi bestämde oss för fvp och jag hade svårt att ta till mig graviditeten. Med första barnet hade jag känt sparkar jättetidigt, så nu gick jag varje dag och var orolig för att känna sparkar med detta barn, jag ville inte göra det, inte innan vi fick resultatet. Det var jättejobbiga veckor tills provet var gjort. Jag var också orolig för missfall, men mer rädd för att provet skulle visa att något var fel.

Inför fvp gör de ett ultraljud för att säkerställa att barnet är minst 15 veckor, samt kontrollerar hur barnet ligger förstås. Det var först under det ultraljudet som jag tog till mig att jag var gravid. Det lilla barnet rörde sig livligt och verkade må jättebra, och då slog det mig helt plötsligt att jag var gravid och skulle bli mamma till ett till barn! Trots att det var en vecka kvar innan vi fick resultatet så kände jag mig helt lugn, den lilla krabaten såg ju helt frisk ut och verkade verkligen vilja leva, så jag ville inte tro något annat än att det var bra.

När provresultatet kom visade det att allt såg bra ut, och efter det har jag fullt ut njutit av graviditeten. Har nu lite mindre än 8 veckor kvar tills vår lilla tjej tittar ut!

Lycka till på fostervattenprovet! Förstår att det är en jobbig tid för dig, men jag håller tummarna för att allt ser bra ut!

(¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Mamman

På tisdag ska jag göra UL inför fvp. Är det vul eller vanligt ul utanpå magen som man gör? Kommer att vara i vecka 13+0 då.

• flikksnatta

Hej! Har oxå gått igenom detta för 2 månader sen, och det tär verkligen på psyket. Och det är fruktansvärt jobbig situation att gå igenom, tyckte att jag våt helt ensam i detta för jag kände att min sambo inte förstod för det är ju min kropp o.s.v. Men han var super bra genom detta. Har precis börjat förstå och ta än mig att det är en bebis i magen, ville bara tänka bort det. Hoppas det bästa för dig, och låt dig tycka att detta är jobbigt. Det kommer vara jobbigt några veckor efter fvp då man börja känna sig säker. Men fvp är väldigt säker nuförtiden och om det nu skulle vara något så är det bästa att upptäcka det nu..

• emmita81

Hej!

Ska göra moderkaksprov imorgon och e lite nervös. Fortfarande helt övertygad om att det var rätt beslut att göra det, men ändå orolig. Längtar så till fredag då man förhoppningsvis kan andas ut med ett bra provsvar i handen också...Gjorde ett sent FVP förra graviditeten efter att det hittats avvikelser på RUL, allt gick dock jättebra och det blev en frisk flicka. Lycka till!

• Miloxan

Tack för svaren, skönt att höra att det gått bra för er och att det är fler som tänker och känner ungefär lika :) Hoppas att det kommer att gå bra för dig emmita81! Jo oron finns där men försöker slå bort den...på ett sätt känns det som om man bokat tid för en flera veckor lång abort! Jag vet att det är frivilligt men någonstans så kommer jag ångra mig om jag inte gör det och kommer att ångra mig om fvp resulterar i ett missfall. Så det är väl bara att "bita ihop"!

• Jamtlandstaus

Jag har oxå tid för FVP den 18/1 :-/ Hoppas så att det går bra! Känns oerhört stressande med det här provet! Är faktiskt mer rädd för ett negativt resultat än för missfallsrisken.
    Vi kommer inte bli "offentliga" med graviditeten förrän vi fått ett positivt besked på provet.

• kaffetanten

Hej,
    gjorde ett fvp för lite mindre än en vecka sen, så nu sitter jag här och väntar på att de ska ringa om svaret.. Idag mellan 1-3 ringer de.... kan säga att det kommer att varar mycket svårt att koncentrera sig på jobbet idag. Ber till gud att allt ska vara bra.....

Fostervattensprovet i sig var väl inte så farligt, lite värre än jag trott att det skulle vara var det nog... Det eftersom jag inte alls är rädd för sprutor etc, men när de inte kom igenom "väggen" på första fösöket och måste börja om från början så blev jag nervös att de inte alls skulle få något prov taget.... Andra "sticket" gjorde däremot inte alls ont och gick snabbt. Men jag är glad att jag bad dem skriva ut en sjukledighetsdag, för låg nog bara på soffan resten av dagen och vilade magen...

Det värsta är nog väntan på svaret... Undrar om jag alls kommer att få vara gravid, glädjas...Kanske efter RUL...

• Miloxan
    Jamtlandstaus skrev 2012-01-08 23:39:20 följande:
    Jag har oxå tid för FVP den 18/1 :-/ Hoppas så att det går bra! Känns oerhört stressande med det här provet! Är faktiskt mer rädd för ett negativt resultat än för missfallsrisken.
    Vi kommer inte bli "offentliga" med graviditeten förrän vi fått ett positivt besked på provet.
    ja usch det är ett jobbigt datum, men någonstans är oron för ett negativt resultat knappt befintlig i mitt fall, kanske för att jag har 5  barn som det gått bra med. Dock aldrig gjort fvp tidigare. Samma här att man inte vill offentligöra det hela förrän efteråt, dock så har jag svällt ut ordentligt så det är svårt att dölja :S Jobbigt oxå eftersom jag innan jag visste att jag var gravid precis bytt jobb och skrivit på en ny anställning och chefen tror att jag ska jobba fullt ut framöver......men så var ju planen! Vissa saker kommer ju lite oanmälda, även för oss eftersom minstingen inte är så stor ännu. 
  • Miloxan
    kaffetanten skrev 2012-01-09 08:20:43 följande:
    Hej,
    gjorde ett fvp för lite mindre än en vecka sen, så nu sitter jag här och väntar på att de ska ringa om svaret.. Idag mellan 1-3 ringer de.... kan säga att det kommer att varar mycket svårt att koncentrera sig på jobbet idag. Ber till gud att allt ska vara bra.....

Fostervattensprovet i sig var väl inte så farligt, lite värre än jag trott att det skulle vara var det nog... Det eftersom jag inte alls är rädd för sprutor etc, men när de inte kom igenom "väggen" på första fösöket och måste börja om från början så blev jag nervös att de inte alls skulle få något prov taget.... Andra "sticket" gjorde däremot inte alls ont och gick snabbt. Men jag är glad att jag bad dem skriva ut en sjukledighetsdag, för låg nog bara på soffan resten av dagen och vilade magen...

Det värsta är nog väntan på svaret... Undrar om jag alls kommer att få vara gravid, glädjas...Kanske efter RUL...
    Jag har tagit semester 18, 19 och 20 januari bara för att vara hemma och vila. Men nu blilr jag sjukskriven då blodtrycket är för högt! Hoppas inte det påverkar riskerna kring fvp.
  • kaffetanten

Resultatet kom och allt visade sig vara bra. Glad

Lite har jag nu slappnat av och börjat våga berätta åt folk. Är ännu lite orolig för RUL, men försöker intala mig att jag kan ju inte gå omkring och "förneka" graviditeten hur länge som hellst! Detta ÄR min sista graviditet och nu SKA jag börja använda grav-kläder...!

lycka till ni andra, det kommer att gå bra ska ni se!

Hjärta

Svar på tråden Snart fvp och nojjig och orolig