• Liinnn

    Ute tid för 15-16 åring?

    Hej, jag är faktiskt en tonåring som skriver här för att se vad andra föräldrar tycker och tänker. Jag är en tjej som är 15 fyller snart 16, och har mycket problem hemma om ute tider! Jag ska vara hemma 21.00 på vardagar och 22.00-23.00 på helger. Tiden på vardagarna har jag inget problem med utan den har jag respekterat och följer. Men tiden på helger gillar jag inte! Mina kompisar brukar vara hemma runt 01.00, vissa 12.00., och endel vid 02.00-03.00-tiden.Och så måste jag vara hemma såhär tidigt!? Jag tycker inte ens det är kul/värt att gå utnnär jag måste vara hemma såhär tidigt. Jag och pappa bråkar ofta om just ute tiderna på helgerna, och han har aldrig någon anledning till varför jag ska vara hemma så tidigt. Det är jobbigt. Men allafall dom helgerna jag faktiskt går ut är det jättejobbigt när alla kompisar kollar undrande på mig och frågar varför jag ska vara hemma så tidigt, och vad ska jag svara på det?! Jag har ju ingen bra anledning till det. Sen måste jag alltid åka hem själv om vi inte är i närheten, vilket också inte är kul! Jag förstår inte varför jag ska vara hemma såhär tidigt!? Jag sköter skolan och så bra, vad tror ni? Jag vet att alla barn kör med den här "alla andra får..." Men nu är det ju så att alla andra får vara ute långre än mig, ganska mycket faktiskt..
    Kommentera gärna vad ni tycker och så, har jag rätt eller fel med att min tid är tidig? 

  • Svar på tråden Ute tid för 15-16 åring?
  • Nattis90

    Jag fick vara ute till 03 på helgerna när jag var 14 . Kanske inte var det bästa när jag jämt var ute och söp . när mina barn kommer upp till den åldern så ska dom nog vara hemma vid 12 på helgerna kanske senare beroe på vad dom ska göra .

  • Majsan70

    Jadu mina barn har inte fått vara ute till 01 på helgerna om det inte varit ett speciellt evenemang. O då räknas inte fester vareviga helg in.  De flesta av mina barns kompisar har haft ungefär samma tider.

    Vi har inte haft fasta tider utan det diskuteras från gång till gång.  Men sena nätter...neee..för jag har oxå ett liv o det innebär inte nödvändigtvis att jag vill sitta uppe o vänta. Och att gå o lägga mig med en såpass ung tonåring ute det finns inte i min värld som ansvarig förälder.

    Dina föräldrar är rädda om dig o tids nog kommer du upskatta det om du inte gör det nu. Mina ungar är helt OK med vårt sätt kan jag ju tillägga. Min son är nu 19 och dottern 17. Sonen sköter sig själv såklart men dottern håller sig till våra överenskommelser.

    I övrigt kanske dina vänner säger att de får men så inte är fallet.

  • Liinnn

    Jag förstår att han är rädda om mig, men då borde han inte låta mig åka hem ensam komunalt vid 23.00, då tycker jag att han kan låta mig vara ute en timme senare och åka hem med andra. Eftersom han endå är uppe sent så är det inget problem med att dom måste sitta uppe och vänta Förvånad
    Men det är bara vad jag tycker antar jag. 
    Svar till #2: Jag vet att de andra inte bara säger att de får vara ute så länge, efterdom jag brukar sova hos andra för att få vara ute lite längre. Sen så vet jag vilka tider mina närmaste kompisar ska vara inne och att det är den tiden som stämmer ;)

  • MoaElis

    Jag tycker det låter lagom.. Om jag hade barn skulle jag inte låta min 15 åring vara ute ens till 23 ;D

  • Mariaaa

    När jag var i din ålder skulle jag vara hemma runt 3, och alltid svara i mobilen om mina föräldrar ringde under kvällen.

  • Memoar

    Min dotter fyller 16 år nu i februari och ska vara hemma kl 24:00 på helger om det inte är ngt särskilt hon är på som tex nattbio eller tjejmiddag? I sådana fall kommer vi överrens om en annan tid och oftast hämtar ngn av oss föräldrar eller ngn annan förälder till hennes kompis henne/dem.
    Att vara ute till tex kl 03:00 varenda helg skulle inte fungera i vår familj. Vi respekterar varandra och att vi alla behöver vila, sömn och återhämtning på helgerna efter all stress som råder under veckorna. Det blir inte mycket av detta om man blir väckt (småsyskon) eller som förälder ligger vaken och väntar på att dottern ska komma hem tryggt (vilket man som förälder alltid oroar sig för mer eller mindre) 

  • dottermorochmormor
    Memoar skrev 2012-01-03 00:33:46 följande:
    Min dotter fyller 16 år nu i februari och ska vara hemma kl 24:00 på helger om det inte är ngt särskilt hon är på som tex nattbio eller tjejmiddag? I sådana fall kommer vi överrens om en annan tid och oftast hämtar ngn av oss föräldrar eller ngn annan förälder till hennes kompis henne/dem.
    Att vara ute till tex kl 03:00 varenda helg skulle inte fungera i vår familj. Vi respekterar varandra och att vi alla behöver vila, sömn och återhämtning på helgerna efter all stress som råder under veckorna. Det blir inte mycket av detta om man blir väckt (småsyskon) eller som förälder ligger vaken och väntar på att dottern ska komma hem tryggt (vilket man som förälder alltid oroar sig för mer eller mindre) 
    Tummen upp!

    Att min dotter på 15 (16 till sommaren) skulle få vara ute och ränna till tre på natten finns inte på världskartan!! Never ever! Finns ingen anledning för ungar att vara ute den tiden på dygnet!

    Här hemma gäller 22 på vardagar och 23-23.30 på helger. Oftast kommer hon hem tidigare än sina tider. 
  • Uncle Frank

    Sista bussen gällde för mig när jag var i din ålder.
    M.a.o strax innan 03 på helger och 00.30 vardagar (Skolan började sent alla dagar).

    Ska tilläggas att jag aldrig kom hem senare då jag bodde en bit utanför centrum, utan möjligheter att ta sig hem till fots eller cykel.

  • Carolajnen

    Jag hade samma tider som dig, hatade det då men nu förstår jag :) min mamma sa alltid att varför göra allt på en gång, vad har man då att se fram emot när man blir äldre? Fick va ute till tolv när jag blev sjutton. Hon sa även att jag kunde skylla på min "tråkiga" morsa när andra frågade. Var samtidigt skönt Att hon brydde sig så pass att ha dessa regler. :)

  • godisälskaren

    Jag har ingen speciell tid till min son som är 16. Det beror lite på vad han ska göra. Tycker det är bättre att han kommer hem senare om han får sällskap med sina kompisar på bussen, gillar inte att han tar sig hem ens kl 22 på helgen om han åker själv. Ibland när jag ska jobba tidigt får han sova över hos sina kompisar eller komma hem tidigt. Jag tror det bästa är att man har en bra kommunikation och förklarar varför man sätter en tid. Däremot vill jag veta var han ska vara och ha telefonnummer till någon kompis han ska vara med så jag kan få tag i någon om han inte skulle svara efter ett tag. Har aldrig behövt ringa kompisarna som tur är.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
Svar på tråden Ute tid för 15-16 åring?