• Mariaaa

Söka ensam vårdnad då pappan dricker?

I sådana lägen bör du ringa antingen polisen eller soc och be dom åka dit och hämta barnet!
    Om dom gör ett positivt alkohol test på han så kommer han få bevakat umgänge.

• Mariaaa

Alltså ring polisens icke akuta nummer nu!
    Förstår att du inte vill åka dit själv och skapa bråk, men han är ju påverkad med ert barn! Ring polisen nu och begär att en patrull åker dit och kollar läget och ta alkohol test på honom!

• Mariaaa

Ärligt så förstår jag inte hur du kan låta ditt barn vara kvar där en sekund till? Hade aldrig någonsin låtit min dotter vara hos någon som är alkohol påverkad!
    Vill du ha ensam vårdnad och vill du skydda ditt barn så måste du ha bevis på att han är påverkad när han har barnet. Alltså är det din chans att få dit polisen så dom kan göra alkohol test på honom nu.

• Mariaaa

På hennes sätt att beskriva hans drickande verkar han ordentligt påverkad.
    Och nej jag tycker inte man ska dricka mer än någon öl eller ett glas vin, absolut inte vara påverkad av alkohol när man har barn i närheten.
    Men självklart kan man dricka något glas vin eller så till middagen när man har barn med sig.
    Men att bli påverkad så folk hör det via telefonen tycker jag inte är ok, och det är nog många som håller med mig om det.

Jodå, soc och polisen åker dit om det finns en misstanke att det är barn i fara.
    Om en vuxen människa dricker och blir allmänt påverkat så är det absolut ingen miljö ett barn ska vara i.
    Vet fall där polisen ingripit och gjort alkoholtest och soc kommit och tagit barnen.

På TS beskrivning verkar han inte kunna hantera sitt drickande och ett barn ska inte vara ensam med en sådan människa, det kan nog socialen intyga.

• Mariaaa

Ja socialjouren kan man ringa. Jag nämnde förut att hon bör ringa soc.

Bevakat umgänge sätts in om ena föräldern inte anses kunna vara ensam med barnet på ett säkert sätt.
    Och en människa som inte kan hantera sitt drickande och är påverkad undertiden han har barnet är knappast en lämplig människa att vara ensam med ett barn.
    Och den som tycker det är lämpligt har nog inte alla hästar i stallet så att säga.

Nu lämnar jag denna diskussion för att sova, hoppas för dig TS att det löser sig och att ditt barn får det så bra som möjligt.

Svar på tråden Söka ensam vårdnad då pappan dricker?