• Klåggan

Någon som haft en planerad förlossning?

Vår dotter är nu 2,5 år och jag är gravid igen i v. 26. Efter en hemsk förlossning med dottern så har jag hela tiden varit inställd på att nästa gång ska jag ha ett kjesarsnitt. Men har pratat mycket med min barnmorska och fått reda på att det finns alternativ. Vi kommer bli kallade till Lund för förlossningssamtal där man går igenom den gamla förlossninge, vad som hände, hur vi upplevde det och varför det gick som det gick. Min barnmorska säger att man kan göra en plan, där man kör på som vanligt, men där man har en plan B, kjesarsnitt, om jag upplever det som förra gågnen. Det kan  tex.vara att jag får komma in tidigt ochsätta eda tidigt, men hela tiden att det finns en plan B. Är det någon som haft detta? Hur upplevde du det? Något jag ska tänka på?

Jag vill egentligen ha ett kjesarsnitt, men det är en stor operation, man är handikappad den första tiden och dessutom är det ju knappast ett mindre smärtsamt alternativ. Alla säger att det går enklare andra gången och kan jag ha en back-up plan i bakgrunden så är ju egentligen en vanlig förlossning det mest skonsamma och bästa för både mig och barnet. Kan ju tillägga att min första förlossning var på pappret helt normal, men jag upplevde den som ren tortyr och  vill aldrig mer sätta mig i den situatiuonen utan en väg ut.

• Svar på tråden Någon som haft en planerad förlossning?
  • Klåggan

Tack för era svar! Jag vill gärna veta hur planeringen gick till, vad ska man tänka på? Som det här med en erfaren barnmorska verkar ju bra. Om ni födde vaginalt men hade kjesarsnitt som back up plan, kände ni att planen respekterades? Var det stopp om ni sa till? Sen förstår ju jag också att efter ett visst skede är det försent, men innan dess? Försökte dom övertala er att fortsätta lite till efter att ni sa stopp? Erfarenheter och tips! Just nu vet jag inte riktigt hur jag villl göra, jag vill egentligen inte överhuvudtaget göra något, men det är ju försent...;) Inser fördelarna med en vaginal förlossning, men vågar jag?

• Klåggan

Tussilago, var födde du? Om du skulle ha en planerad förlssning igen, hade du då litat på att dom lyssnade på dig? Lady32, vad är dina tankar om att få ett kjesarsnitt, upplevde du det som bra? Hur tänker du inför nästa?

Svar på tråden Någon som haft en planerad förlossning?