Vad tjänar ni läkare och vad har ni för tjänst?
Jag undrar vad ni som är läkare tjänar och vad har ni för tjänst?
Vart jobbar ni?
Jag undrar vad ni som är läkare tjänar och vad har ni för tjänst?
Vart jobbar ni?
Tycker att läkare ska fan ha mer betalt än politiker. Keep up the good work!
Dessa löner är väl inga konstiga egentligen? Om samhället tycker att det är viktigt att ha vårdinrättningar i varje liten avkrok men samtidigt inte anser det lönsamt att bekosta fler utbildningsplatser måste lönerna bli relativt höga om man vill ha bemanning. Det jag tycker man ska fråga sig är istället hur man kan minska kostnaderna för s.k. stafettläkare. Det borde t.ex bli billigare att i högre utsträckning än idag rekrytera från europa (och resten av världen) och vid behov komplettera med tolk. Kostnaderna för stafettläkare känns egentligen helt onödiga.
Wow ärligt ni har rätt, läkare borde verkligen tjäna mer än politiker vad fan gör dom liksom, sitter på röven och bankar om nåt de inte ens bryr sej om. Ko hörni ni läkare ska ha ett stort jävla tack och förutsätta kämpa på. Blivit riktigt inspirerad och hoppas kg ochså blir en duktig överläkare en dag mitt drömjobb alltid velat bl läkare
Flera av er som skrivit i den här tråden klagar på att det inte är så mycket pengar jämfört med hur mycket ni jobbar.
Hur mycket jobbar ni? Vad har ni för grundlön och hur mycket blir det ut på en månad? Hur mycket betalar ni före skatt?
Och en sista fråga: Ni som tycker det är jobbigt, varför jobbar ni inte mindre?
Varförviinte jobbar mindre? Haha! För att arbetsdagens uppgifter är fler än dagen är lång? För att kulturen är att man inte får gå hem förrän arbetsuppgifterna är avslutade? ( iaf de akuta). För att vi förväntas ha vårt jobb som vårt fritidsintresse? För att de operationer man förväntas lära sig hantera inte dyker upp så ofta att man bara "lär sig dem mellan 8-17" utan förväntas jobba över gratis, komma in som assistent nattetid bara för att och skratta och vara glad likförbannat? För att vi är överbelamrade med uppgifter som inte innefattar direkt patientarbete utan skitarbetstiderna i form av papper, intyg och allmän skit när folk kommer in på akuten för en diffus buksmärta sedan två veckor som borde utredas på distrikt, men eftersom distriksvården havererat står man där med en polikliniisk utredning när man borde ha tid över för akuta olyckor och insjuknanden?För att politiken som fattar de sjukvårdsekonomiska besluten hävdar att läkare jobbar "för lite, för produktionen är låg" enligt alla MÄTBARA mått som räknas ( dvs idiotvärden som inte alls visar vad vårdpersonal gör hela dagarna, eller hur bra vård de eg presterar) , men i själva verket ringer jag mina patienter på min fritid för att jag inte har någon telefontid eller administrationstid inlagt i mitt schema utan förväntas hinna med det "ändå". För att trots att jag kommer tidigare på morgonen, inte tar några fika el kissepauser och ofta missar min lunch ändå måste jobba över varje dag -för jag hinner inte med. Jag tjänar 39500, får ut mellan 24 och 31000 beroende på mina jour/nattpass, har ett berg av komptid som jag aldrigfår ta ut (i timmar, vilket är det man behöver, utan man får det tvångsutbetalt i pengar som skattas ganska saftigt). Det är i sig ingendålig lön, men med tanke på hur arbetet sliter på själen, de helt galet upp-och-ner vända dygnen sliter på kroppen och hur ens familj får lida av att man aldrig har tid eller ork över, så känns timlönen av och till som etthån. Framförallt när man i ett svep jobbatmed att att efterbästaförmåga med ett trevligt sätt ta emot patienter på akuten i 18timmar i sträck(nej, vi har inga fikapauser), varvat med att ha ansvar om alla patienter som är inneliggande på ens klinik (och som ofta är bra mycket sjukare än de patienter som söker på akuten nuförtiden) och helst ska orka med att springa med på eventuellaakuta operationer, dessutom får höra att man gör "för lite" av landstingspolitiker, då vill man fan ta livet av antingen sig själv eller dem. Jag betvivlar att det finns ssk många arbetsplatser som skulle acceptera de förhållanden som sjukvården i många fall verkar under. Sjukvården lever på att. Folk tänjer sig i det yttersta. Jag orkar ännu så länge, men tar det en stund i taget. Det enda som visar på att man gör ett ok jobb nuförtiden är faktiskt lönen, lönen i en kultur där man fortfarande tänker att folk gör det här för att det är ett "kall" och därför kan utnyttja dem och det är naivt och jävligt oekonomiskt. DET kommer sluta med att folk som sitter på hårt inarbetad erfarenhet antingen går in i väggen eller slutar av ren bitterhet. Arbetsgivarna vet INTE vad vi egentligen gör om nätterna, för de är inte med oss. Inte media heller, som alltför gärna kör ett hårt drev emot vården över lag. Kunde jag bli kirurg och jobba deltid, så hade jag gärna gjort det, men det är dessvärre en omöjlighet. Ska man i havet av papper lära sig operera någon gång får man fan arbeta på sin fritid, och dessutom gratis.
Min bror jobbar som läkare och med tanke på att han slutade plugga när han var 28 och har en brutto lön på 42000. och jag som bara gick ut nian och har en bruttolön på 45000 så tycker jag att dom tjänar mycket dåligt.. jobbar som maskinförare om någon undrar
Varför åker ni inte till norge ni som har möjlighet. Jobba några år och få BRA betalt!
Läkare är väl värda sin lön och mer därtill! Ni haraju ett av de viktigaste arbeten i vårt samhälle!
Kan ju bara jämföras men min man som endast är gymnasieutbildad snickare som tjänar allt från 55.000-76.000 nu när han arbetar iväg och får traktamente och någon bonus ibland.
En läkare har gjort en lång och svår utbildning och ansvarar hela tiden för människors liv. Klart ni dka ha MER lön!!
/SSK
Ursäkta alla felstavningar (mobil).