• Anonym

hur mycket kostar ett barn i månaden?

Det kostar ju en del att köpa vagn, säng, skötbord osv men det är ju en engångskostnad. Väljer man att köpa begagnat eller tom får saker kommer man billigt undan.

Ammar man kostar inte annat än möjligtvis ny amningsbehå och inlägg.

Blöjor måste man ha och det kostar en summa. ca 100-150 kr månad.

Tvättlappar och liknande måste du också köpa.

• Anonym
    kamomillmilla skrev 2012-01-03 12:38:55 följande:
    Sonen är snart ett år, ungefär 200 på blöjor. 900 på burkmat, sen så är det välling för ungefär 200 och gröt för 200. Kläder utöver det.
    oj shit, din 1åring har mer i matkostnad än mina 2 barn har tillsammans. 
  • Anonym
    BELLAm2 skrev 2012-01-03 13:30:16 följande:
    Om ni samsover, ammar och använder beg bärsjal och kläder kommer du undan med kanske 300/mån första året.. :)
    Nja, säger jag.
    Vi gör all barnmat själva och vårt barn slutade själv att ammas vid 8 månader. Så hon dricker en flaska ersättning/dag, + blöjor ca 300 kr/mån + beg kläder för ca 200 kr. En beg bra overall kostar ju ändå minst 150 kr.
  • Anonym
    Anonym (h) skrev 2012-01-03 13:53:00 följande:
    Jag förstår inte vad det är som ni tycker är så dyrt med barn? Förvånad
    De kostar inte alls så mycket tycker jag. Visst blöjorna, vällingen och ersättning går väl på några hundra men det är ju inga extrema utgifter. Kläder kostar inte så mycket heller om man handlar på H&M, Lindex och liknande. Man behöver ju inte köpa märkeskläder hela tiden för de sliter ju ut dem och växer ur dem ganska fort!

Sen så kostar ju själva inköpen av barnvagn och spjälsäng några tusen men det är ju en engångssumma.
    Vårt barn kostar ca 950 kr i månaden. Då räknar vi inte med inkomstbortfall eller extra el, rum i huset etc.

Då har vi räknat med ca 150 i barnmat (när vi inte har hunnit eller kunnat laga eget). 100 kr i ersättning (han äter bara någon flaska om dagen). Kläder ca 300 kr (växer fort). Någon leksak 100 kr och blöjor 300 kr (köper storpack)

Vi  köper de flesta vinterkläder och mycket annat begagnat. Men allt köps inte begagnat. Vi anser att barnbidraget får täcka barnets kostnader (vi lever ihop och har inget underhåll).
  • Anonym
    Anonym (h) skrev 2012-01-03 14:30:12 följande:
    okej det är ju inte så farligt dyrt Glad Det blir nog ungefär samma här då vi också lever ihop.
    Nej, det är ju inte så farligt och då kan man ju spara 200 (om man nu vill att barnbidraget ska täcka allt) som man senare kan lägga på nya cyklar, glasögon etc. På ett år är det ju ändå 2400 kr och på 5 år 12000 kr.
  • Anonym
    Dohgon skrev 2012-01-03 14:33:38 följande:
    Jag vet inte om jag direkt kan säga att våra barn är så dyra. men ja det kostar oss sa 14700:- per månad just nu.
    Men då är ju som sagt inkomstbortfallet för föräldraledighet med, större boende och el avgifter. mat i alla dess sorter då jag inte kunde amma.

Men detta är ju då på två barn också.

Skulle jag kunnat amma, och inte räknat med el och diverse hyrekostnader och lönebortfall skulle det väl ligga på ca 1000:- per månad istället =) per barn då dvs
    Samtidigt är det ju inte barnen som kostar så mycket utan ni som valt det inkomstbortfallet. Om jag skulle räkna som du så skulle mitt barn kosta mig 37000 i månaden då jag är hemma utan FP + de faktiska kostnaderna. Men jag anser att vissa kostnader är "mina" och andra är barnets och barnet ska inte ha skulden för att jag valt att vara hemma.
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-01-03 12:23:08 följande:
    blir ju lite orolig när man läser att underhåll + barnbidrag inte alls täcker vad barnet kostar...
    Menar du att du inte alls är införstådd med att båda föräldrarna ska försörja barnet och att barnbidraget enbart är ett stöd till ökade kostnader för barnfamiljer? Varför ska andra betala för dina barn?
  • Anonym

Soc räknar på 1990 för ett barn på 2år iaf(utan barnomsorgsavgiften)

• Anonym

Fast man försörjer inte barnet på lika villkor. Tjänar en dåligt eller inte alls..begär man inte att denna ska lägga lika mycket pengar.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-03 14:51:20 följande:
    Fast man försörjer inte barnet på lika villkor. Tjänar en dåligt eller inte alls..begär man inte att denna ska lägga lika mycket pengar.
    Att försörja barnen utifrån ekonomisk förmåga är definitivt på lika villkor. Man kan inte låta ett barn gå utan kläder för att en förälder inte har råd, då får den andra betala så klart.
Svar på tråden hur mycket kostar ett barn i månaden?