Inlägg från: Anonym (MK) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MK)

hur mycket kostar ett barn i månaden?

Anonym (?) skrev 2012-01-03 12:44:30 följande:
    ja, det är det jag funderar på, i många trådar ser jag de med barn på 0-6 år där 1273 + 1273 + 1050 absolut inte räcker.
    Du kan självklart komman undan väldigt billigt om du anstränger dig lite extra med att få tag på vagn, kläder mm begagnat! Vårt barn kostade nog inte mer än blöjor och försäkring de första månaderna eftersom vi hade ärvt allt annat. Det går också utmärkt att t.ex. klara sig utan skötbord och bara ha en dyna på golvet, låta bebisen sova i en korg eller kanske t.o.m i barnvagnens liggdel o.s.v.

Tycker överlag att folk verkar förköpa sig på onödiga och dyra prylar när de får barn. Många barn idag har dessutom så sjuuuukt mycket leksaker!! Jag har kompisar som har väldigt dåligt med pengar, men ändå har deras barn så mycket grejer så det knappt går att se vad som finns. Antar att en del av deras ekonomiska bekymmer kam hittas i deras köphysteri.

Med äldre barn blir det naturligtvis dyrare! Bara dagisavgiften äter ju upp en stor del av barnbidraget, och vill man dessutom ha riktigt bra kläder och skor så kan det kosta en peng. Men summan du nämner ovan borde absolut(!) räcka även om du skulle köpa dyra vinterkläder. Iallafall till barn i åldern 0-6 år.
    Själv tycker jag att det är väldigt roligt med barnkläder och inredning och har ganska bestämd smak, men lyckas ändå komma ganska billigt undan genom att handla på Tradera och Blocket.

Jag tycker absolut inte att du behöver oroa dig! (Under förutsättning att du har en sund inställning till att "köpa" och försöker se vad som verkligen behövs och inte.)
    Lycka till!
  • Anonym (MK)

Ett barn kan ju kosta precis hur mycket som helst om man inte har några ekonomiska begränsningar! Däremot så går det givetvis att få ner kostnaderna till ett minimum om man måste. Större/extra bil, större bostad mm är naturligtvis inte något man kan prioritera om man inte har en inkomst som täcker detta. Det finns ju familjer med många barn som bor i väldigt små lägenheter och inte har någon bil alls. Absolut inte optimalt varken för barn eller vuxna, men det är i sammanhanget (och under normala omständigheter) inget stort problem att bo med en liten bebis/litet barn i t.ex. en tvårummare. (Jag har bott i en enrummare m bebis så jag vet vad jag talar om)

Svar på tråden hur mycket kostar ett barn i månaden?