Inlägg från: litenskrutt |Visa alla inlägg
  • litenskrutt

Hypotyreos tråden!

Hej!

Är det någon som vet hur fort TSH-nivån brukar sjunka när man börjat med Levaxin? Jag började ta 25 mikrogram/dag för 10 dagar sedan då jag hade TSH 4,55.

• litenskrutt
    Scream2 skrev 2012-01-13 16:44:12 följande:
    Väldigt individuellt. TSH kan säkert sjunka och T4 öka ganska snabbt, men det kan ta lång tid innan kroppen anpassat sig och du mår bättre. Vissa känner effekt direkt, andra måste öka ett par vändor.
    När ska du ta nya prover?
    Läkaren bad mig komma tillbaka efter 6 veckor, dvs i mitten av februari. Jag har inte träffat läkaren sedan jag fick provsvaret, bara pratat med henne som hastigast på telefon. Jag frågade då om de kommer ta fler prover nästa gång (jag syftade på T4 etc), men vet inte om hon förstod vad jag menade, för hon sa att "Om man ska ta fler prover krävs först en undersökning och en bedömning".
  • litenskrutt
    Scream2 skrev 2012-01-13 16:52:23 följande:
    Tog dom bara TSH? T4 ska ju alltid tas, anser jag. Det hänger ju ihop.
    Men det kanske bara blev nåt missförstånd. Men det brukar behöva gå 6 veckor innan det generellt är nån ide att ta nya prover.
    Det blev lite knasigt, då den läkare som beställt mitt första TSH-prov bytt jobb och glömt lägga in beställning på prov nr 2. Det blev då så att de tog enbart TSH en gång till. Jag ska ringa till VC innan nästa provtillfälle för att försäkra mig om att de då tar T4 och T3 också.

Till saken hör att jag inte sökte för symtom på hypotyreos. Jag undrade vad min darrhänthet kunde bero på och läkaren ville då kolla TSH (för att utesluta hypertyreos gissar jag). Nu när jag fått provsvaret känns det dock som att det kanske skulle kunna förklara både ett och annat... Främst psykiska besvär, men de senaste månaderna även trötthet och brist på motivation och koncentrationsförmåga. Enligt läkaren jag snabb-pratade med på telefon borde man inte märka av ett TSH på 4,5 speciellt mycket, men när jag har googlat runt litegrann har jag fått intrycket av att vissa kanske ändå gör det. Vad säger ni i den frågan?
Svar på tråden Hypotyreos tråden!