• Jisa

Hypotyreos tråden!

Alright, klistrar in här också. Låt höra vad du tror Scream :)

Jag behöver er hjälp. Jag har haft hypotyreos i ca 10 års tid. Efter graviditen kraschade min sköldkörtel och TSh var uppe i nästan 300. Jag mådde apdåligt. Vi höjde dosen levaxin från 100-150mg och TSh började klättra neråt.

Nu senast när jag var på koll för 1 mån sen låg TSh på 5 och min läkare var nöjd. Problemet är att jag är konstant dödstrött fortfarande. Jag har inte alls mått bra sen TSH stegrade till 300 för 1,5 år sen, men nu är det sämre än på länge.

Är så trött så jag hasar runt här hemma. Har fruktansvärd ledvärk, kan knappt böja fingrarna för det gör så ont. Stel är jag också. Känner mig som en gammal tant trots att jag bara är 29 år.
    Till saken hör att jag har haft jättekonstiga synbesvär i 3mån tid och tryck i huvudet, därför har jag fått göra en magnetröntgen som inte visade någonting konstigt. Nu oroar jag mig att det är något allvarligt fel på mig iom att mina synbesvär blir sämre och mitt allmäntillstånd också bli sämre.

Mitt TSH kan mycket väl ha stigit sen senaste kollen. Men säg att jag bara ar 5 som jag hade sist, kan man då vara konstant dödstrött och ha såhär ont?
    Någon som har något klokt att komma med?

Ska såklart kontakta min läkare också men hon är helt värdelös så jag vänder mig till er också. Ni är förmodligen mer kompetent än vad hon är när det kommer till hypotyreos.

• Jisa
    Scream2 skrev 2012-01-15 22:07:51 följande:
    Ett TSH på en person behandlad med Levaxin bör ofta ligga under 1. MIn läkare, förespråkar ett pressat TSH, dvs neråt 0,2 och mer. Det är hans erfarenhet att de flesta mår bäst då, men inte alla. Dock är många läkare rädda för att man ska få biverkningar som hjärtfel och benskörhet, myt säger min doktor.
    Synbesvär är ju ett symtom på hypo, ledvärk är hypo, du ÄR hypo just nu. Så länge ditt T4 inte hoppar iväg och du får symtom på hyper så är det ok att höja sin medicin. Din läkare är mao inte ett dugg insatt.

Från Praktiskt medicin:    TSH- nivåerna; bör ligga mellan 0,3 och 1,5 (det tar 6 veckor innan dosändring avspeglar sig fullt ut i TSH).
      www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=8...
    Tusen tack för ditt svar!

Anledningen till varför hon var nöjd var för att jag hade fruktansvörd hjärtklappning. Hon menade att  jag inte skulle öka levaxinet ytterligare eftersom det skulle förvärra min hjärtklappning.

Just mina synbesvär har ingen läkare(som jag träffat) hört talas om, och överläkare som pratade med mig efter magnetröntgen menade att de inte kunde ha någon koppling till min sköldkörtel. Nu väntar jag på remiss till ögonläkare.

Du verkar kunnig så jag är fräck och ställer en till fråga. Jag har även problem med att jag är så otroligt trög. Det känns som att inget i huvudet hänger med. Mina ögon fastnar hela tiden på saker som jag tittar på och jag får verkligen anstränga mig för att flytta fokus. Helst skulle jag vilja sitta i en fåtölj hela dagen och glo rätt in i väggen, så trött är jag. Men med en 1,5 åring är det tyvärr omöjligt :)

Mitt TSH var dessutom för några år sen uppe i 27 men då mådde jag inte alls såhär dåligt. Men det kanske är lite olika hur man mår. Jag är orolig för att jag ska vara allvarligt sjuk den här gången, att det är något annat än sköldkörteln som får mig att må såhär dåligt. Men läkarna hittar inget konstigt på röntgen och blodprover.

Jag skulle kunna skriva en bok med alla mina symptom. Läkaren har tom antytt att jag är hypokondrisk, det känns sådär faktiskt.
  • Jisa

Mitt hjärta slår hårt. När jag sitter eller står lutad mot något så upplever jag att jag gungar i takt med pulsen, Även när jag ligger ner kan jag ibland känna gungandet . Eller så gungar jag för att det är något annat vajsing, jag har själv gjort kopplingen att jag gungar pga hård puls.

Hjärtklappningen har jag i perioder. Det räcker med att jag ska blir lite stressad inför något så får jag hjärtklappning. När jag höjde Levaxinet fick jag väldigt mycket problem men hjärtklappning. Jag vaknade på nätterna av att jag var kokhet och hade skyhög puls. Men jag tänkte att det  berodde på att jag höjde för snabbt, inte att dosen i sig var för hög? Min läkare menade att det berodde på att jag fick förmycket levaxin och då sänkte hon 25mg. Jag var alltså uppe i 175mg en kort period.

Det var i samma veva med doshöjningen som jag fick trycket i huvudet som jag fortfarande besväras av. När jag ställer mig upp får jag enormt tryck i huvudet och lock för öronen. Då måste jag sätta mig på huk och svälja några ggr, efter ett tag försvinnet locket och trycket.
    Ett tag funderade jag på om jag inte fixar höga doser Levxin. Tycker att alla mina konstiga grejer har kommit när jag höjde min Levaxin från 100.

Jag förstår att jag kan uppfattas som hypokondrisk när jag har så många diffusa symptom. Tyvärr har  just detta gjort att jag drar mig för att gå till läkaren. Jag hatar att sitta där och känna hur läkaren suckar inombords och tänker " åhnej, ännu en inbillningssjuk". Det har tyvärr gjort att jag inte ens vågar berätta alla mina symptom. Skitdumt, jag vet.

• Jisa
    Scream2 skrev 2012-01-15 22:55:00 följande:
    Hårda hjärtslag är för mig hyposymtom. det brukar försvinna direkt när jag höjer dosen.
    Men jag har också läst att hjärtklappning kan vara symtom på hypo det med. Rörigt detta Kanske du ska höja långsammare? Ta 150 varannan dag och 175 varannan. Vad jag glömt att fråga är ju vad ditt T4 ligger på. Hur ser dina järn och B12 värden ut? Har din läkare kollat upp kortisolvärdena? Är inte så inatt i det med kortisol men har man trötta binjurar så är det svårt med levaxinet. Googla! 
    Järn och B12 är finfint. Binjurarna kollade de upp när mitt TSH steg till rekordnivå efter förlossningen, inga fel på dem. T4 låg bra vet jag, kommer dock inte ihåg vad det låg på.

Jag ska ringa läkaren imorgon och be om en ny provtagning. Höja Levaxinet måste jag garanterat eftersom Tsh låg på 5 sist. Får höja som du skrev, varannan dag. Kanske fixar min kropp det bättre.

Kan mycket väl vara så att underfunktionen i kombination med extrem sömnbrist pga bebis som vägrat sova på nätterna har gjort mig såhär risig. Förut fick jag iaf sova på nätterna och då kanske kroppen klarade av underfunktionen bättre.

Tusen tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor!
  • Jisa
    Scream2 skrev 2012-01-15 23:06:24 följande:
    Har du själv konstaterat att det ligger fintfint eller är det läkarens ord
    Ah, du har rätt. Det var läkarens egna ord. :) Jag kanske ska begära ut mina provsvar igen. Jag gjorde det när TSH låg på 300 och min dåvarande läkare som var ett riktigt mähä bara ryckte på axlarna och sa sånt händer.

Shit, det är jobbigt att vara sjúk. Man måste vara både läkre och patient!
  • Jisa
    Scream2 skrev 2012-01-15 23:12:11 följande:
    Ja, man måste ju det. Och dessutom är jag sjuksköterska till råga på allt
    Men det är bara att kämpa på och lära sig så mkt som möjligt själv! Och inte bara köpa det dom säger.
    Men det är tur såna här sidor finns så man kan lära sig av varandra och dela erfarenheter!  
    Verkligen, toppen att såna här trådar finns. Jag har en känsla av att jag kommer återkomma flera gånger  och terra tråden med frågor :)
  • Jisa
    Mammatilltretroll skrev 2012-01-17 10:34:54 följande:
    Är det någon som känner igen denna känsla vid för hög dos Levaxin?

Luddig i huvudet, som att vara i en glasbubbla, lite svårt att fokusera blicken liksom när jag vänder mig om (främst detta som stör)
    Lätt dimsyn
    Lätt yrsel
    Lite skakig
    Svårt att sova?
    Du beskrev lite av det som jag känner. Jag har en hel del andra symptom också, men det är just glasbubblekänslan som är störigast. Jag har öven svprt att hänga med, känner mig konstant off.
  • Jisa

Hello, nu är jag här igen. Min fråga denna gång: vad krävs egentligen för att man ska få en remiss till endokrin?

Min VC får ingen ordning på mitt TSH, det hoppar fram och tillbaka. Levaxin höjs och sänks, jag mår aldrig bra. Det var flera år sen jag mådde bra. Pratade med läkaren imorse och hon tycker inte att jag behöver komma till endokrin. Hon har haft telefonkontakt med dem och det räcker.

Nu ska vi höja Levaxin 25mg så jag hamnar på 175totalt. Hon vägrade ta nya prover utan baserar höjningen på prover som togs i okt. Jag blir kallad för provtagning i slutet på Mars sa hon.
    Det kanske är såhär det ska gå till? Jag tycker bara att det är konstigt att man inte vill kolla lite närmre på mig eftersom joxandet med Levaxin uppenbarligen inte fungerar.

Eller vad säger ni som har erfarenhet kring detta?

• Jisa

Mammatilltroll: jag får finnar/ kvisslor och torr hud när jag undermedicinerar.

• Jisa

Värken har jag också ibland. Hela min hud kan ömma, jag brukar säga att jag har ont i skinnet. Men värken sitter nog djupare än så. Jag blir iaf väldigt känslig för beröring och kan inte ha byxor som sitter åt i midjan för det gör så ont.

Ibland har jag ledvärk också, men det kommer mest i samband med doshöjningar av levaxin.

Svar på tråden Hypotyreos tråden!