Inlägg från: Hallonet |Visa alla inlägg
  • Hallonet

Hypotyreos tråden!

Hej!

Jag behöver hjälp. Jag bor i Sthlm och behöver tips om en läkare som är villig att utreda. Jag har gått hos flera läkare och tagit tester för sköldkörteln men alla läkare anser att jag ligger bra till i värden och sen får jag ingen mer hjälp för ngt annat heller trots att jag mår skit. De ger liksom upp. Jag har även KRÄVT att få provmedicineras med levaxin men det går de inte med på. Jag har t o m hamnat i bråk med min husläkare då jag tyckte att han bara borde göra det... Men då blev jag utkastad. Foten i munnen Jag har även testats för b-vitaminer, undrar om de inte tog för d-vitamin oxå... (Om man nu kan det, jag kan minnas fel.)

Jag hade senaste gången 2,7 i tsh och låg på 9 på ft4. TSH är inte jättehögt och det är jag medveten om men samtidigt ligger det ju över gränsen på 2,5, däremot verkar ju ft4 ligga rätt lågt.   

Jag ska tillägga att jag nu faktiskt HAR levaxin men jag får bara äta det i ett år! Jag fick det av min fertilitetsläkare, då jag haft fyra missfall. Jag har ungefär miljoner andra symptom, extremt trött, tappar mkt hår, har ett rejält högt ljut i öronen, problem med ögonen, har gått upp typ 10 kg på ett år... Och jag rör på mig mer än vanliga människor för att inte gå upp snabbare i vikt. Jag tränar trots att jag inte orkar, jag mår jättedåligt när jag tränar men psyket tar mer stryk om jag avstår. Sidospår, levaxinet kommer försvinna om nästan ett år då min fert.läkare inte tror mina värden är problemet heller, men han lät mig typ hållas men jag kommer inte få mer efter denna omgång... Går hos fertilitetsläkare nu pga mina missfall. Denna läkare har heller inte kollat mina värden nu efteråt så jag vet inte alls hur jag ligger till i dagsläget. Jag bara äter levaxinet och är glad att jag nu känner mig lite piggare... Men många symptom finns kvar, så jag har nog inte rätt dos heller.

Så jag behöver verkligen hjälp! Jag vill träffa en läkare som lyssnar på mig och iaf vidareutreder mig! Jag har skrivit egenremisser till endokrinologen på både Huddinge och KS i Solna, fick tillbaka från förstnämnda i förrgår där de oxå ansåg att mina värden är bra och önskade mig lycka till. 

Praktiskt taget alla i min familj har konstaterad hypotyreos. Och jag anser att mina värden är tillräckligt dåliga för att verkligen på riktigt köra en seriös behandling med Levaxin och se hur det funkar. 

Så om ngn känner till en läkare som faktiskt bryr sig om sina patienter, tipsa gärna! Jag är villig att åka en bit oxå! 

• Hallonet
    Mammatilltretroll skrev 2012-12-30 21:36:49 följande:
    Hallonet: skicka medd till mej så ska jag tipsa om läkare!
    Gjort! Väntar med spänning! Glad

En fråga, är det ngn mer än jag som får sjukt ont i huden/fettet ibland? Jag drack alkohol på nyårsafton och nu är det rena döden... Gör så ont! Jag kan även få så om jag äter mkt socker, dvs godis osv. Jag gör det sällan men de gånger det händer så kommer den här smärtan som ett brev på posten. Det gör mer ont på vissa ställen, som ex över revbenen och även upp mot skallbenet på nacken. Så jäkla skumt! Smärtan KAN komma utan att jag intagit alkohol och socker oxå, men det är helt klart vanligast när jag gjort det. Googlade på nätet och såg på träffarna att flera av dem var gjorda av folk med stökig sköldkörtel... Ngn som vet varför det inträffar, vad orsakar det? Förvånad     
  • Hallonet

Åh gud!! Jag blev precis uppringd av Dr Bo Wikland, han hade läst mitt mejl och tyckte absolut vi ska ses för att försöka få ordning på det här... HJÄLP och JAAAAAAAAAA!!! Kändes som att självaste Kungen ringde.

• Hallonet
    Jisa skrev 2013-01-03 20:55:09 följande:
    Hallon: först, grattis till att du får komma till bo! Hurra!

Sen ang det där men ont i skinnet, precis så har jag också! Trodde att jag var ensam. Ingen fattar vad jag menar när jag försöker förklara på vilket sätt det gör ont.

Ja, hurra är verkligen rätt ord. Ah, så då har du oxå problem med det ibland? Känns som man är täckt av ett helkroppsblåmärke... men fick veta av en annan här att det kan bli så av typ candida, dvs en form av svamp i kroppen, om jag förstod rätt. Man kan behöva detoxa. Men jag tycker det är så lustigt att det väljer att komma en-två ggr per år när jag ökar på kolhydraterna (oavsett form) när jag äter så snålt med det annars. Jag mår regelrätt dåligt av kolhydrater och undviker dem helst om vi pratar pasta, ris osv. Äter enbart bra såna i grönsaksform eller liknande.
  • Hallonet

Då har jag varit hos Bo Wikland! Lämnade blodprov i fredags och fick idag svar vid mitt besök hos honom. Min kropp har svarat ganska bra på den låga dos levaxin jag fått av min gyn (som han typ enbart skrev ut för att jag bad honom och det fick jag då pga mina upprepade missfall). Bo tyckte absolut jag skulle fortsätta med levaxin då ALLT pekar på hypo, en mildare variant men ack så jobbig för mig... Jag hade dock inte fått ner mina värden till enligt honom vettiga nivåer, så jag ska dubblera min dos och om sex v tas nya blodprover och jag ska på nytt besök.

Det känns så skönt så jag vet inte vart jag ska ta vägen! Mitt absolut första besök inom vården för konstiga symptom som handlade om feberkänslor och ändå sjukt låg kroppstemp var jag på för nästan åtta år sen. Är det inte jäääkligt dåligt? Sen har det varit besök efter besök efter besök åren efter för div saker... Som alla är symptom vilket jag inte kopplat var just det, förrän de här senaste två åren av forskning och sökning efter hjälp.

ÅTTA ÅR. Man kan tycka att ngn läkare längst vägen borde ha reagerat lite... Jag har de första fem åren bara besökt samma läkare oxå och han ville bara medicinera bort mina symptom. Som att ge mig nitroglycerin för att få upp kroppstempen när fingrarna "dör" vid kallt väder.    

• Hallonet

Ja det där med bieffekter vid doshöjning hade jag ingen koll på heller utan fick bittert erfara att det kan vara lite svårt. Jag upplevde egentligen inga fysiska problem som hjärtklappning eller likn utan jag slutade sova. Under en vecka sov jag 30 min-1 timme per dygn, inte mer. Jag trodde jag tappat greppet och var tvungen att sjukskriva mig en dag där mitt i, för jag blev superstressad av det och trodde typ det skulle hålla i sig... Kan säga att jag tagit igen sömnen med råge nu tre veckor senare. Men det var ganska obehagligt.

Men en sak jag undrar över är om det är ngn mer som har eller har haft örontjut? Jag har haft det i ett par år och önskar ju så klart att det ska försvinna.... Det är inte tinnitus, det har jag utrett. Envist skit som hänger kvar hos mig än så länge. Ni som haft det - hur lång tid tog det innan det försvann? Jag har ätit levaxin sen november och höjde dosen för tre veckor sen ca.

Vet ju iof inte hur mitt tsh osv ligger nu, om det är tillräckligt för att ta bort de sista symptomen. 

• Hallonet
    Hallonet skrev 2013-01-29 10:23:34 följande:

Jag ska ta nya blodprover på måndag och träffa läkaren på onsdag.
  • Hallonet
    Jisa skrev 2013-01-29 12:01:30 följande:
    Hallonet: jag har jättemycket problem med örontjut. Fast jag kallar det huvudtjut för det sitter typ mitt i skallen. Sjukt jobbigt.

Jag har haft det sen jag blev sjuk för 12 år sen. Men vet att det försvunnit för många.

Ja det kanske är mer rätt uttryckt! Sitter ju inte i öronen direkt... Önskar att det kunde försvinna. Blir du störd både dag som natt? Ibland kan jag inte koncentrera mig på samtal för att det stör ut. Och när jag ska sova så tar det över, för att det är så tyst omkring. Så jag blir super-irriterad och det känns som att jag hålls vaken av det. Upplever du samma?
Svar på tråden Hypotyreos tråden!