Inlägg från: Cheeses |Visa alla inlägg
  • Cheeses

Hypotyreos tråden!

Hej allihopa!

Jag har skummat igenom tråden och märker att jag känner igen mig i många av de symtom som ni beskriver. På fredag ska jag till läkaren då jag mått dåligt en längre tid. Tror att jag kan ha haft hypotyreos i 15-20 års tid utan att blivit behandlad för det. Alla provsvar som jag tagit genom åren hos olika läkare säger alltid att provsvaren ser bra ut. Har bara blivit skickad till psyk hela tiden! Suck.

Har gjort upp en lista på mina symtom:
    Gäspar ofta
    Svårt att somna/när jag väl somnat kan sova hur mycket som helst utan att bli piggare
    Muskel- och ledvärk
    Svaghet
    Ångest
    Oro
    Nedstämdhet
    Irritabilitet
    Koncentrationssvårigheter
    Yrsel
    Dimmig syn
    Stickningar och domningar
    Torrt hår
    Seg/dimmig i huvudet
    Sjukdomskänsla efter anstränging, samt ofta på morgonen
    Frusen på morgonen
    Rastlös/svårt att sitta still
    Skakningar i nacken om jag för något mot munnen
    Konstant trött
    Konstant minskad sinnesnärvaro
    Utmattning
    Försämrad blodcirkulation (kalla händer och fötter)
    Ökad blödningsbenägenhet/blåmärken
    Andfådd vid ansträngning
    Hjärtklappning
    Svettningar    
    Sluddrigt tal
    Trögtänkt

Ska som sagt till läkaren nu på fredag, vad bör jag tänka på? Vilka prover bör läkaren ta? Jag kommer nog att ha med den här listan så jag inte glömmer något symtom. Är trött på att må såhär skit nu! Tar tacksamt emot all hjälp!    

• Cheeses
    Cheeses skrev 2013-09-03 17:39:45 följande:
    Hej allihopa!

Jag har skummat igenom tråden och märker att jag känner igen mig i många av de symtom som ni beskriver. På fredag ska jag till läkaren då jag mått dåligt en längre tid. Tror att jag kan ha haft hypotyreos i 15-20 års tid utan att blivit behandlad för det. Alla provsvar som jag tagit genom åren hos olika läkare säger alltid att provsvaren ser bra ut. Har bara blivit skickad till psyk hela tiden! Suck.

Har gjort upp en lista på mina symtom:
    Gäspar ofta
    Svårt att somna/när jag väl somnat kan sova hur mycket som helst utan att bli piggare
    Muskel- och ledvärk
    Svaghet
    Ångest
    Oro
    Nedstämdhet
    Irritabilitet
    Koncentrationssvårigheter
    Yrsel
    Dimmig syn
    Stickningar och domningar
    Torrt hår
    Seg/dimmig i huvudet
    Sjukdomskänsla efter anstränging, samt ofta på morgonen
    Frusen på morgonen
    Rastlös/svårt att sitta still
    Skakningar i nacken om jag för något mot munnen
    Konstant trött
    Konstant minskad sinnesnärvaro
    Utmattning
    Försämrad blodcirkulation (kalla händer och fötter)
    Ökad blödningsbenägenhet/blåmärken
    Andfådd vid ansträngning
    Hjärtklappning
    Svettningar    
    Sluddrigt tal
    Trögtänkt

Ska som sagt till läkaren nu på fredag, vad bör jag tänka på? Vilka prover bör läkaren ta? Jag kommer nog att ha med den här listan så jag inte glömmer något symtom. Är trött på att må såhär skit nu! Tar tacksamt emot all hjälp!    

Det verkar som om den här tråden är lite "död" just nu...=( Men har iaf fått mina provsvar nu, skriver ut dem här iaf någon vill kommentera någon gång =) Enligt provsvaren är jag ju frisk, men jag känner mig ju långtifrån frisk...suck!

B-hemoglobin 127 (ref. 117-153)
    S-järn 13 (ref. 9-34)
    S-ferritin 22 (ref. 10-130)
    vS/P-glukos 5.0 (ref. 4.0-6.0)
    S-TSH, tyrotropin 2.62 (ref. 0.2-4.00)
    S-kobalamin 315 (ref. 150-800)

Som jag förstått det ska man även ta t3 och t4 också, men det har inte "min" läkare gjort.. Är jag frisk?   

• Cheeses
    snugglebunny skrev 2013-09-21 23:05:36 följande:
    Cheeses: Ja, läkaren borde ha sett till att ta även t3 och t4 samt antikroppar. Det går inte att säga att man är frisk med det TSH du har, utan det beror på... De andra värdena kan jag inte kommentera, men om de vore utanför referens borde du ju fått veta det.

S-fritt T3 3,2 (ref 2,5-5,6)
    Sfritt T4 12 (ref 9-22)
    S-TSH 1,13 (ref 0,2-4,00)
    S-tpoak <0,5 (ref < 5,6) 

Så såg mina prover ut nu, så jag antar väl att jag är "frisk" då...?
  • Cheeses
    Jättekul skrev 2014-02-02 23:57:13 följande:
    Nu är ditt TSH mkt bättre. Går du på levaxin?

Skulle föreslå dig att köpa Behepan. Vi med hypo behöver mkt B12. Vi ska ligga i den övre dvs närmare 600-800 för att må bra. 
    Nej går inte på levaxin, utan proverna togs olika tid på dygnet. Det ena togs på eftermiddagen (det med lägre tsh och det andra togs tidigt på morgonen (det med högt tsh). Äter redan starka b-vitaminer. Förstår inte alls varför mitt b12 är lågt när jag redan äter tillskott =(
  • Cheeses
    Jättekul skrev 2014-02-08 20:46:01 följande:
    Det kan vara det. Jag hade så otroligt många symtom innan jag blev behandlad. Ju längre obehandlad man går desto värre blir symtomen och till slut dör man men det tar många år. Jag blev av med min mens. Fick delvis vitiligo. Fick förastma, förhöjt kolesterol m m mm.

Mitt TSH var inte speciellt högt. strax under eller över 4. Det var nästan inga läkare som trodde på mig innan sköldkörteln började växa och finnålspunktion togs. På den tiden (ca 10 år sedan) var labvärde för TSH 4 idag är det i de flesta lab nere på 2.

När man tar sköldkörtelprov ska man ha varit frisk (dvs från förkylningar, influensa och liknande) i 8 veckor annars kan provet visa helt fel. Dvs du kan vara jättesjuk i hypo men provet visar ändå normalt.

Hur menar du att i de flesta lab är det nere på 2? Jag har provat två olika labb och de har 4 som referens och då bor jag i Stockholm. Jag ligger annars på 2.7 i ths men får ingen hjälp för att jag är inom ref! Vart har de 2 som referens? Vart i Sverige har de det?
  • Cheeses
    Jättekul skrev 2014-02-09 08:59:52 följande:
    OK, Min förra läkare som hjälpte mig mycket när jag blev sjuk har sagt att det skall vara udner 2. Nu ser jag på mina provresultat att år 2004 skulle det enligt Karolinska universitetslaboratoriet vara mellan 0,4-4 i TSH jag hade på den tiden3,69 och fick ingen hjälp innan jag träffade den läkaren som jag träffade.

Från mitt prov 2013 enl samma lab har de sänkt TSH refvärde till 3,5.

Så det var fel men enligt min läkare ska det vara under 2.

Nu i ilfart till jobbet. Ha det bra
    Nyfiken, vad är det för läkare som tycker att TSH ska vara under 2??? vart bor du?
Svar på tråden Hypotyreos tråden!