Inlägg från: ferrarienzo |Visa alla inlägg
  • ferrarienzo

Hypotyreos tråden!

Jag börjat tröttna på det här och skulle behöva er hjälp. I somras uppsökte jag läkare för att jag började tröttna på mina darrande händer och bad att få blodprov för att jag misstänkte att det var något fel på min sköldkörtel.

Första blodprovet:

TSH: 5,8
    T3/T4: inom referens

Andra blodprovet:

TSH: 7,4
    T3/T4: Inom referens

Här blev jag provbehandlad med Levaxin (25µg) i två veckor tills jag fick göra ett nytt blodprov:

TSH: 3,9
    T3/T4: Inom referens

Här blev jag officiellt friskförklarad av min läkare som menade att det bara var en tillfällig nöjning av min TSH som kan ske ibland, men jag mådde precis likadant som innan. Mot mina darrande händer fick jag betablockerare. Nu har det gått några månader sedan senaste blodprovet och jag bad om att få göra ett nytt blodprov för att jag misstänker att det är förhöjt igen, ska förhoppningsvis göra det den här veckan.

Jag är så långt ifrån hypokondriker man kan komma, men det är verkligen någonting som inte stämmer med mig. Mina symtom:

1. Koncentrationssvårigheter (klarar inte att se en film på datorn utan tappar fokuset helt och börjar surfa istället. Även problem med att hålla fokus när jag ska läsa en längre text osv)
    2. Problem med värme och kyla (när jag fryser så kan jag börja darra i hela kroppen, när jag är varm svettas jag som en tok - dock har detta blivit rejält mycket bättre sista månaderna, oklart varför. Förut kunde jag knappt gå 10 minuter ner till tunnelbanan med vinterjacka utan att svettas som fan. Hade mer värmeproblem än problem med kyla dock).
    3. Torrt hår (min frisör har nämnt det också).
    4. Torra händer (i synnerhet mellan tummen och pekfingret där kan det bli helt vitt, speciellt som nu i vintertider)
    5. Darrande händer (det är flera kompisar som kommenterat detta).
    6. Orkeslöshet (har enorma problem med detta för tillfället, min orkeslöshet är svår att beskriva, men jag drar mig för att ens borsta tänderna och liknande som inte ens ska vara någonting jobbigt).
    7. Trötthet (tillsammans med orkeslösheten är detta bland det jobbigaste symtomet, spelar ingen roll om jag sover 6, 8 eller 12h, lika trött ändå och får alltid höra: "du är alltid trött" eller "gud vad trött du ser ut" osv.)
    8. Mår dåligt rent psykiskt, har enormt negativt tankemönster och har haft så ett bra tag nu. Kan typ gå runt och prata med mig själv och det är inga positiva grejer som kommer ut om man säger så. 
    9. Har enormt lätt att få mjölksyra och det blir därför omöjligt att jogga som jag gjorde förut. Det tar verkligen tvärstopp i benen även om jag känner att jag borde kunna fortsätta mycket längre.

Jag har inte gått upp i vikt och jag har inte problem med förstoppning. Har inga minnessvårigheter. Farsan mätte min puls mitt på dagen och den låg förvånanssvärt lågt, typ 60-65.

Vad tycker ni, låter det här som hypotyreos eller någonting helt annat?

• ferrarienzo
    dimi skrev 2014-03-09 19:18:51 följande:
    Ja, jag tycker det absolut kan vara hypotyreos. Att tsh går ner när du tar levaxin är ju inte konstigt. Konstigt bara att de tog om provet efter redan 2v, man brukar vänta lite längre. Att ligga på 3.9 under behandling är ju inte bra heller, du ska ner till mellan 1 och 2. Vissa mår bra att ligga närmare 0, däribland jag.

Även vid behandling tar det rätt lång tid innan alla symptom försvinner, om de gör det helt överhuvudtaget kan diskuteras. Alla har inte alla symptom heller, men det låter som att du har tillräckligt med symptom för att kunna ha hypotyreos.
    Fick provsvaren nu, hade 7,4 i TSH. Kommer bli provbehandlad med Levaxin 25mikrogram till efter sommaren och så tar dom ett nytt test då. Det känns lika bra.
Svar på tråden Hypotyreos tråden!