Inlägg från: snugglebunny |Visa alla inlägg
  • snugglebunny

Hypotyreos tråden!

Det där med om man ska ta medicinen innan eller inte verkar vara lite olika i olika landsting. Men jag tar inte heller den innan, sköterskorna (Stockholms landsting) som tar prov frågar alltid när jag senast tog medicinen. Jag är också med i Sköldkörtelföreningen, men har inte varit så engagerad i det. Men man kan säkert få mycket hjälp och tips därifrån.

• snugglebunny

Töse: Min mamma bodde också hos oss en vecka när jag mådde som sämst. Funkade inte att ta hand om två små barn själv då, när sambon var på jobbet.

• snugglebunny

Usch, jag blir verkligen ledsen och ARG när jag läser.... Därför att jag kan precis sätta mig in i hur ni känner!! Jag har också fått höra att jag är stressad, har ångest osv, fast jag försökt förklara att det inte är så. När min yngsta (var under grav med honom som min hypo upptäcktes) var några månader träffade jag en psykolog ett par ggr efter att ha sagt på BVC att det varit rätt jobbigt sen förlossningen (tro f-n det när man har mått kasst och blivit missförstådd). Han sa iaf att han inte upplevde mig som det minsta ångestfylld. Så han, som var psykolog, trodde på att det berodde på sköldkörteln, men inte läkaren! Konstigt att "ångesten" går över när jag äter mer levaxin... Jag har fått problem med högt blodtryck och hjärtklappning pga hypon. Läkarna ville inte se nåt samband i början, men den jag har nu verkar göra det. Men först tog hon alla möjliga prover, som kolesterol etc, och alla var bra. Jag har ätit betablockerare i 2,5 år och även låg dos blodtrycksmedicin sen några månader. Känns ju sådär när man inte ens fyllt 40...

• snugglebunny

Jag bor också i Stockholm. Lufthunger och hjärndimman känner jag absolut igen. Ögonproblem också. Men det mesta blir ganska firt bättre på mig när jag ökar dosen. Ska bli intressant att se vad provet visar om en dryg månad (3 mån sen sist då). Känner på mig att jag nog borde öka dosen lite.

• snugglebunny

[quote=69500357][quote-nick]Töse skrev 2013-04-11 17:53:38 följande:[/quote-nick]Jag är glad att jag hittat denna tråden och vill gärna träffa er. Som sagt åker upp till huvudstaden runt början av maj. En fråga till er alla, vad tror ni utlöste eran hypotyreos?[/ På mig tog de ett prov under min andra graviditet, det var nya rutiner. Jag låg på gränsen då och fick börja äta Levaxin. Fick även veta att jag hade antikroppar och kunde få en inflammation i sköldkörteln. Men vad det innebar kunde inte läkaren svara på. Fast det skulle jag ju bli varse tids nog... Jag tycker också det är skönt att ha några att ventilera med.

• snugglebunny

Töse: Njae, det är ingen läkare som sagt att jag haft en inflammation och ingen har varit intresserad av att kolla mina antikroppar igen (anses ej nödvändigt). Men jag VET att jag haft inflammation som blossat upp (ligger ju latent pga antikropparna som jag förstått det). Antagligen är det när jag ätit för lite Levaxin och TSH stigit. Att jag vet så säkert är pga hur det känns, jag har blivit öm där sköldkörteln sitter och haft en brännande känsla. Jag har även fått mer åt hypersymptom (hjärtklappning, nervös, ökad hunger etc) de två tillfällen detta har hänt och har aldrig mått så dåligt. Mitt utseende har nog inte ändrats direkt pga hypon, men det går tröööögt att gå ner i vikt.

• snugglebunny

Töse: Ja, det med ögat beror säkert på hypon. Jag tycker att mina ögon ofta känns torra och har tappat sin lyster på nåt sätt. Det är läskigt med extraslag men oftast är det ju helt ofarligt. Jag har också funderat på hur mycket mitt hjärta ska klara av... Har haft perioder då det känts som det slagit väldigt hårt, vilket också är ett symptom. Det var jobbigt när man skulle sova... Läste tips om att äta magnesium innan man skulle sova och jag tyckte det hjälpte lite. När jag ligger bättre i dos försvinner det.

• snugglebunny

Jag kan bara instämma! Blir så arg när jag läser hur ni blir behandlade!! Jag har själv blivit ifrågasatt och känt mig förnedrad, ringt gråtandes, desperat till VC.... Töse: Det låter ju inte bra... Jag har inte upplevt det själv, med utbuktningar. Är inte så medicinskt kunnig så vet inte riktigt vad det innebär att klaffsystemet inte fungerar som det ska. På vilket sätt hör det ihop med hypon. Förlåt, många frågor. Men jag har också varit/är orolig för min hälsa framöver, känns som kroppen fått utstå en hel del. Kram till er alla! Kämpa på!

• snugglebunny

De symptom du beskriver kan absolut bero på hypotyreos, men behöver förstås inte göra det. TSH ska ligga under 3,5. Se till att du får veta värdet och inte bara "det var normalt". Be även att de kollar om du har antikroppar. Jag hoppas du får träffa en bra läkare som tar dig på allvar. Tyvärr är vi alldeles för många som blir misstrodda av läkare, trots att vi har diagnosticerad hypo. Det är bara du som vet hur du mår och känner att något är fel.

• snugglebunny

Jag skulle ta nytt prov idag. Det var tre månader sen senaste och jag mådde ju rejält dåligt i höstas så läkaren ville följa upp för att se om jag ska höja dosen mer. Mycket bra tycker jag, Men när jag satt där och väntade på att provet skulle tas kom jag på att jag tog Levaxin på morgonen. Så det var bara att gå därifrån, suck! Jag tycker att jag mår bättre nu, men har ändå en känsla av att jag ligger lite på gränsen. Ska bli intressant att se vad TSH ligger på, när jag nu lyckas ta provet.

• snugglebunny

Blev uppringd av läkaren idag, som hade fått mina provsvar. Det visade sig att mitt TSH hade stigit lite, inte mycket men det ska ju inte öka alls när man äter medicin. Låg på 2,5 nu, så jag ska öka dosen. Ska ta nytt prov igen om tre månader. Det känns skönt att man äntligen blir uppföljd ordentligt!

Har haft en känsla av att jag legat på gränsen och det stämde ju. Men jag tycker ändå att jag mår ok, det kan säkert variera hur påverkad man blir av ett TSH på det ena eller andra värdet.

• snugglebunny

Jag tror inte att det gör någon direkt skillnad, men vissa upplever att de mår bättre om de tar det på kvällen. Jag tar alltid på morgonen för jag tycker det är enklast.

• snugglebunny

Cheeses: Ja, läkaren borde ha sett till att ta även t3 och t4 samt antikroppar. Det går inte att säga att man är frisk med det TSH du har, utan det beror på... De andra värdena kan jag inte kommentera, men om de vore utanför referens borde du ju fått veta det.

Svar på tråden Hypotyreos tråden!