Inlägg från: Jättekul |Visa alla inlägg
  • Jättekul

Hypotyreos tråden!

Töse skrev 2013-04-14 21:42:42 följande:
    Hej jättekul! Ja, jag har det där med synliga blodådror Och som små kulor på. Bra att man kan dölja vissa saker :). Känner igen det du beskriver med huvudvärken. Mest sover mina händer och fötter men även som du stickningar i huvudet. Hjälpte b12 dig även med minnet? Jag har inte fått något svar än om dosändring. Bör komma denna veckan. Låg på 4,8 nu tror jag. Det har sjunkit ganska fort med levaxinet ändå. Har i princip inte ändrat dos på 2 mån. Hade 25 mkg ett par dagar i början. Men på 50 mkg och 2 mån gått ner nästan 20 ja vad man säger för värde. Vill ju komma ner mer och må bra. Är orolig förhöjning med då jag gatan känsligt hjärta som ofta slår oregelbundet. Hur blir du på dosändring?
    Jag har aldrig haft några känningar av mina dosökningar. Jag har tagit det jätteförsiktigt med först 25 mg några veckor och sen 50 några veckor och det har gått bra. Kände mig snabbt bättre men inte bra, precis som du. Dock tog det som sagt var väldigt lång tid innan jag blev bra sas (ca 1 år eller mer).

Vet inte om det var B12 eller levaxinet som hjälpte mig men just när jag började med B12 och ett par veckor senare så var det just huvudvärken som försvann. Jag kopplade det till det. Jag har sen slarvat med B12 om tabletterna tagit slut och för att se vad symtomen blir. Har då fått tillbaka vissa symtom.

• Jättekul
    Töse skrev 2013-04-15 17:18:59 följande:
    Jättekul när de hittade din hypotyreos hur vqr dina värden då?

Idag fick jag hem ett brev från sjukhuset "din ämnesomsättning ligger i underkant och jag föreslår att du ökar din veckodos av Levaxin med 50 mkg, dvs. en dag i veckan tar du 50 mkg extra, övriga dagar oförändrad dos. Nya prover om 8-10 veckor."

Fick dock hem en hel radda med prover jag ska ta inför besöket hos överläkaren sista Maj. Funderar på att ringa och be dem lägga till Ferritinin och kolestorol. Innan träffen ska jag skicka mitt brev till honom med hela min historia.

Hej Edvina! Härligt att dina värden ligger bra. Men hur är det med din pojk? Har han några symtom? Stackarn hoppas att han mår bra. Har också förstått att det kan vara ärftligt. Vet tyvärr inte så mycket om det. Frågade min BVC-sköterska om de tar ämnesoms.prover i början av graviditet hon sa att de ej gjorde det. Förmodligen har jag haft höga värden under min graviditet,  och jag undrar om det påverkat min flicka något. Det får bara inte ha gjort det :((... Hade ju symtom under graviditet. Var förstoppad 2 veckor, fick gå till läkaren då. Sen hade jag pigmentförändrinagr i mitt ansikte har förstått att det är hormonbaserat med.
    Det är det som är så jäkligt att när det väl upptäcktes (hade snurrat runt i vården i 2½ år som jag berättat) sa min läkare att. Ja du hade lite över gränsvärdet men det var så lite!!!! Grejen är man vet inte vad jag hade när jag mådde bra. Så vad är mitt värde egentligen? Mina värden var lite över "enligt vad labvärdena tycker är bra" men jag mådde så dåligt med alla dessa symtom.

Just nu tappar jag hår, har stickningar i händer och ibland fötter, torra ögon och trög  i magen. Ändå har jag TSH 0,3 och T4 15. T4 ligger för högt. Det ska vara referns 8-14.

Jag blev  övertalad av min VC att dra ned lite på levaxin. Superlite och se vad som hände? Det tog ca ett år. Handlar om kanske 50-75 mg/vecka. Äter 125 mg må,on och fr och resten 100 mg. Ska öka med 25 mg bara för att se om jag känner mig bättre. Sen kontakta läkaren för provtagning igen om ca 9 månader. Man ska må bra också.
  • Jättekul
    Jättekul skrev 2013-04-15 18:00:57 följande:
    Det är det som är så jäkligt att när det väl upptäcktes (hade snurrat runt i vården i 2½ år som jag berättat) sa min läkare att. Ja du hade lite över gränsvärdet men det var så lite!!!! Grejen är man vet inte vad jag hade när jag mådde bra. Så vad är mitt värde egentligen? Mina värden var lite över "enligt vad labvärdena tycker är bra" men jag mådde så dåligt med alla dessa symtom.

Just nu tappar jag hår, har stickningar i händer och ibland fötter, torra ögon och trög  i magen. Ändå har jag TSH 0,3 och T4 15. T4 ligger för högt. Det ska vara referns 8-14.

Jag blev  övertalad av min VC att dra ned lite på levaxin. Superlite och se vad som hände? Det tog ca ett år. Handlar om kanske 50-75 mg/vecka. Äter 125 mg må,on och fr och resten 100 mg. Ska öka med 25 mg bara för att se om jag känner mig bättre. Sen kontakta läkaren för provtagning igen om ca 9 månader. Man ska må bra också.
    Alltså jag fick struma. Har haft det 2 gånger under den tiden den var obehandlad. Det såg en akutläkare och då var diagnosen klar med tanke på mina symtom också. Blev sedan bättre och bättre med levaxin ju mer tiden gick. Dock med följdsjukdomar som jag har betättat om tidigare.

• Jättekul
    Töse skrev 2013-04-15 21:22:46 följande:
    Ursäkta om jag bombarderar med inlägg. Men hade hjärtpåverkan nyss om än bara någon sekund. Precis som att det stannade upp. Förstår att min kropp inte orkar de här påfrestningarna. Fan om det ska hända mig någonting när jag har min flicka. Som sagt ni är min ventil.
    Ingen fara alls. Så skönt att vi kan ventilera. jag hade också det där med hjärtat någon sekund och kollade upp det via EKG på vårdcentralen innan jag blev behandlad av levaxin. Det syntes på EKG då det kom då när jag låg där. Dock var det så lite så det var inget de tyckte man skulle behandla. jag fick iaf göra ett arbetsEKG också. Sen har jag mitt höga kolesterol pga hypo och då tvingade jag av läkaren statiner som jag berättat om.
    Det med hjärtat har upphört men jag kommer ihåg hur läskigt det var.

Är det färgförändringen på ditt öga du tänker på?  
  • Jättekul
    Töse skrev 2013-04-15 21:40:39 följande:
    Ok. Bra att det med hjärtat
    Med kan försvinna. Mitt hjärta känns så skört. På ögat närmast näsan till, små "bubblor" i ögonvitan, kanske inte syns så bra på bilden iaf.
    Ja, nu ser jag. Stackare. Kan blodådror synas pga hypo så kan detta också vara pga hypo.

Sååå mycket diffusa problem som ger sig på organ efter organ i hela kroppen.

Du jag tänkte på dina 50 mg i veckan. Ska du inte dela upp det på 2x25mg dvs två gånger i veckan?
    Bara en tanke. Vet att min "den som var bra som gått i pension" var så noga med att man fördelade levaxinen jämnt. 
  • Jättekul
    Töse skrev 2013-04-15 21:50:57 följande:
    Tack för rådet. Ska nog göra det. Min kropp är just nu så känslig så det vore bra att göra som du skriver.
    Jag kan tänka mig hur slutkörd du är och flera andra här i tråden som nyss börjat er behandling eller är under utredning. Att dessutom ha små barn att ta hand om och på det oron. Fruktansvärt.

Så skönt att det är på rätt väg nu iaf och att du har kontakt med en överläkare. Kanon. 
  • Jättekul
    Töse skrev 2013-04-16 10:44:39 följande:
    Ni kan inte tro detta. Skrev ju om huvudvärken igår. Tog mod att ringa vc idag, läs detta... Hon frågade varför jag sökte vård då sa jag för mina symtom för hypotyreos. Men sa hon då du sökte ju för inte så länge sen för det ( ca 2 veckor sen) , - ja men jag har nya symtom mina händer och fötter sover och jag HAR så ont i huvudet. Då säger hon men din doktor graven remiss här hon tycker du Ska söka till psykiatrin istället. Blev så kränkt!!!!! Och ledsen gråtit hela morgonen. Sa detta till min mamma som ringt och härjar nu och sagt. Säg aldrig tillit flicka att hon har psykiska besvär. Vi alla som känner henne vet att hon inte är deppig eller har ångest. Hon ska anmäla dom nu. Men fick en tid nu till dr på vc. Gör sista försöket annars meddelar jag dom att jag nu byter vc får söka mig till ett annat län. Jag ska inte Lipa lör jag träffar henne jag ska vara stark!!
    DET är för jäkligt rent ut sagt. Fy sjutton.
  • Jättekul
    Töse skrev 2013-04-16 16:37:31 följande:
    Hej! Forts på dagen. Min mamma ringde som sagt efter den fruktansvärda kränkningen. Fick komma dit på drop in och träffa en sköterska iaf. Jag är ju piggare nu så förklarade sakligt varför jag var där visade mina svullna underarmar berättade om huvudvärk och domningar. Hon såg mig! Eftersomjag är så pass frisk så kunde jag prata utan att ge vika och gråta. Det fanns tid en kvart för en läkartid vid besöket, en ny läkare i så fall. Hon rådde mig att inte ta tiden då det ytterligare skulle bli ensån kränkning för mig. Bytte i af läkare ger det en chans. Fick tid på Valborg. Men nu jan jag säga att min man har skrivit en lex Maria anmälan så som de har behandlat mig, min mamma kommer också göra en anmälan. Synd att de ska gå så långt.
  • Jättekul

@Jisa och Töse. Vilka omvägar kan man då gå inom vården om man redan fått stämpeln som "hypokondriker"?

Man kan spärra sina journaler så ingen kan gå in och titta utan att det syns. Det vet jag. 

Söka sig till egen läkare privat. Dvs en endokrinläkare, dvs en som man vet är duktig och läser värden på det sättet som diskuterats. Kanske finns det ngn nämnd på sköldkörtelföreningens hemsida.
    Ta med papper från värdena innan levaxin sattes in (begär ut det från din läkare) samt hur dina symtom är. 

Ja herregud, det är helt sjukt allting. 

• Jättekul
    Dessutom tyckte läkaren idag att jag var dum i huvudet som åt B12 när jag inte har bevisad brist, " det är farligt att experimentera själv" jaha? Vad ska jag göra när jag inte får hjälp av er? Bara för det tryckte jag i mig två B12 tabletter när jag kom hem.

@Jisa, jag tycker det är ofta läkarna inte kopplar saker och tänker själv, tyvärr. Skickar en länk . En av många i ämnet. Titta på nedanstående länkar. Googla så får du se hur många som skriver att de blivit bättre.

http://skoldkortel.blogspot.se/2009/03/b12-brist-vanlig.html

Denna länk, svar från en läkare.
    http://www.doktorsguiden.se/forum/sjukdomar/hypotyreos-underfunktion-i-skoldkorteln

Mina egna B12-värden var extremt diffusa. Inom gråsonen men enligt min förra läkare (gått i pension tyvärr) så behöver det inte betyda att man inte har brist. För man vet inte vad värdena var innan man fick brist. Enligt honom så är det väldigt svårt att jämföra labvärden med dinga egna värde. Man måste se människan också. 
Svar på tråden Hypotyreos tråden!