• mymling

Lårbensmåttet och skallmåttet stämde inte överens på rul!

Var på rul idag och bebis ville inte riktigt samarbeta med bm så hon hade svårt att ta korrekta mått. Hjärta, hjärna, urinblåsa, njurar osv såg bra ut MEN lårbensmåttet var för kort iförhållande till skallmåttet. Vi fick träffa en mkt stressad läkare som drog samma slutsats och även talade om att risken finns att vår bebis har kromosomfel! Läkaren sa att risken var liten och att vi inte skulle oroa oss men det är väldigt svårt! Vi har gjort ett kub-test med resultatet 1:20 000 dvs mkt låg risk för kromosomfel. Nu ska vi på återbesök nästa vecka för ännu ett ul och eventuellt ett fostervattenprov. Är det någon som varit med om ngt liknande och hur gick det för er i så fall?

• Svar på tråden Lårbensmåttet och skallmåttet stämde inte överens på rul!
  • mymling

Ingen som har ngn erfarenhet av detta?

• Brook123

När jag gjorde RUL för några veckor sedan var det väldigt svårt att mäta lårbenen just. Bebisen voltade och vände och vred. De var 2 läkare som undersökte i över 1 timme. Hur de än mätte fick de lårbenet till 25 mm vilket inte var längre än överarmslängden. Men till mig sa det att det "bara" berodde på mätsvårigheter, det är huvudmåttet som bestämmer grav.längden och jag blev flyttad några dagar. I alla fall tyckte de inte ens att det vara något man behövde kolla upp och vi har heller inte gjort något kubtest.  

• mymling

Tack för ditt svar :)!! Skönt att du inte behöver göra några mer undersökningar!! Tänk vad olika man kan få höra av olika läkare egentligen. Jag hoppas att vår bebis samarbetar bättre på måndag så måtten kanske blir bättre!!

• hannis

Japp vi var med om exakt samma sak förutom att vi hade ytterligare ett "fel" dvs det fanns bara två kärl i navelsträngen och det är också en markör för kromosomförändringar.

Vi beslutade oss för att inte göra fostervattensprov eftersom det var så sent i graviditeten. Vi var jätteoroliga resten av graviditeten och när sonen föddes var det första jag frågade "ser han frisk och normal ut?"

Han var helt frisk och helt normal men har fortfarande stort huvud. Precis som jag och precis som sin morfar. Det verkar gå i släkten...

• mymling

Hannis, jag blir väldigt glad av att läsa ditt svar! Härligt att allting gick bra med er lille kille. Vi hoppas också att det är så att bebis har ärvt mitt stora huvud och sambons korta ben. Fem dagar kvar till återbesöket nu!

• Baryk

Ja du, vi hade det precis tvärt om. Lårbenet såg väldigt långt ut i förhållande till skallmåttet, så de mätte och mätte och mätte. Till slut bad de pappan ställa sig upp, och sen gjorde de en notering "fader lång". Hm, nog var man lite orolig ändå, för att skallmåttet kanske var för litet, och att det skulle vara nåt fel på lillan, men som tur var så var hon helt ok när hon tittade ut. Glad Nu är lilla fröken 6 år, och har fortfarande långa ben (och armar) i förhållande till resten av kroppen, så det är nog bara så hon är helt enkelt.

• Kaosmamma

Jag fick planerat snitt med vår första pga säte, då gjorde de ju extra ul några få veckor innan för att mäta osv. Då sa de att han hade korta ben och stort huvud. Inte riktigt proportionerlig... Men ingen sa något om att det var konstigt. Men kanske är skillnad när set upptäcks på rul? Jag var ju kanske i v 37 eller nåt. Vår son har alltid haft stort huvud :) men hans ben är idag långa och slanka. Hoppas allt är bra med bebis TS!

Varit inne själv med fjärde barnet då de misstänkte tillväxthämning men allt verkar lugnt men ska ha koll på magmåtten.

• mymling
    Kaosmamma skrev 2012-01-04 10:10:17 följande:
    Jag fick planerat snitt med vår första pga säte, då gjorde de ju extra ul några få veckor innan för att mäta osv. Då sa de att han hade korta ben och stort huvud. Inte riktigt proportionerlig... Men ingen sa något om att det var konstigt. Men kanske är skillnad när set upptäcks på rul? Jag var ju kanske i v 37 eller nåt. Vår son har alltid haft stort huvud :) men hans ben är idag långa och slanka. Hoppas allt är bra med bebis TS! Varit inne själv med fjärde barnet då de misstänkte tillväxthämning men allt verkar lugnt men ska ha koll på magmåtten.

Vad jag förstod så är det rutin på akademiska sjukhuset (uppsala) att om det skiljer 10 dagar eller mer på lårben/skallmått så kollar dom upp det. Vår bm fick det till just 10 dagars skillnad och läkaren till runt 12 dagar. Är ju naturligtvis skönt att dom kollar men samtidigt känns det lite jobbigt såklart eftersom vi blir oroliga!
  • Kaosmamma

Okej. Jag ja jag vet inte vad de fick för skillnad men var säkert lugnt gällande mig och bara en viss skillnad. Förstår att ni blir oroliga, blev jag av bebisens tillväxt också!! Man vill bara att allt ska se så bra ut som möjligt!!

• mymling
    Kaosmamma skrev 2012-01-04 10:37:29 följande:
    Okej. Jag ja jag vet inte vad de fick för skillnad men var säkert lugnt gällande mig och bara en viss skillnad. Förstår att ni blir oroliga, blev jag av bebisens tillväxt också!! Man vill bara att allt ska se så bra ut som möjligt!!

Ja men precis, man vill ju liksom bara att allting ska vara bra! Vill ha en frisk bebis!
  • mymling

Ville bara meddela att allting gick bra på återbesöket! Bebis låg bättre och alla mått såg bra ut! Superlättad!

• popcornplaya

När jag var på rul så var lårbenet lite kortare mot huvudet eller hur man ska säga så det drog ner antalet veckor med några dagar. Inget bm sa nått om. Men det gnagde lite i bakhuvudet vid nått tillfälle då jag läste att det kunde bero på kromosomförändring.

Gjorde fler ultraljud sen och då var det helt normalt allting och alla mått såg bra ut. Sen 10 dagar innan bf tittade våran lilla dotter ut 3555g 51cm och med en extra liten kromosom.

Älskade Philip 080716 och älskade Alice 101111(sarahsbaby.blogg.se)
  • Mammatillmångamenfrutillen

Mina barn har alla haft lite kortare mått på lårbenen om man jämförde med huvudet,men inget oroväckande eller något som skulle tyda på att något var fel. Dessutom har alla barnen varit lite korta när de föddes,inte onormalt korta & de har växt som de ska efteråt. Är beräknad att föda nr 5 den 3/2 & även denna lilla hade lite kortare lårben vid UL,vet ju inte om det är något som inte stämmer men känner mig inte heller speciellt orolig. 

• ala123

Läkaren säger att mitt barn har stort huvud och körtlar lårben och att kanske mitt barn föds med kromosomfel. De är 14dagar skillnad mellan huvudet och lårbenen. Så du är inte ensam om de. De är jobbigt

Svar på tråden Lårbensmåttet och skallmåttet stämde inte överens på rul!