• Anonym (funderingar)

A-kassa och studier

Är föräldraledig sedan snart ett år tillbaka för andra gången på relativt kort tid. Har ett bra jobb med bra lön, men med lång pendling, och inom ett område där jag har väldigt svårt att hitta andra tjänster. Tro mig, jag har försökt under många år.

Jag skulle vilja omskola mig till förskollärare/grundskolelärare eller sjuksköterska, men har svårt att se att vi har råd med mig på csn, med billån, huslån etc. Dessutom tror jag inte att jag är berättigad att söka för hela utbildningen, då jag redan har pluggat för 10 år sedan en magister.

Trivs inte på mitt jobb och har varit sjukskriven innan föräldraledigheten och skulle helst bara vilja säga upp mig och inte komma tillbaka. Är det någon som vet hur det fungerar med ersättning från a-kassan när man sagt upp sig på eget bevåg? Är det möjligt att få ersättning från a-kassan samtidigt som man studerar (alltså istället för csn)? Är med i Vision (fd SKFT) 

• Svar på tråden A-kassa och studier
  • Mildred Bengtsson

Du får minst 3 månaders karens på akassan om du säger upp dej.

Du får inte akassa om du är inskriven på en utbildning oavsett om det är en deltidskurs eller met.

• Anonym

Man kan få beviljat att studera samtidigt som man är arbetslös, men bara under förutsättning att det inte hindrar en från att ta ett jobb. Studierna får vara på max halvfart, och man kan högst få beviljat att studera tre terminer samtidigt som man har akassa.

• Anonym (funderingar)

Tack för svar! Men om jag säger upp mig medan jag fortfarande är föräldraledig/har dagar kvar; får jag ta ut föräldradagar under min avstängning?

Tänkte läsa på distans och försöka jobba extra inom det området så mycket som möjligt, om jag vågar ta steget. Läste även att om man kan få läkarintyg på att man mår dåligt av jobbet kan man få dispens från avstängningen, någon som vet mer om det? 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-03 20:24:59 följande:
    Man kan få beviljat att studera samtidigt som man är arbetslös, men bara under förutsättning att det inte hindrar en från att ta ett jobb. Studierna får vara på max halvfart, och man kan högst få beviljat att studera tre terminer samtidigt som man har akassa.
    Nja, skulle jag vilja säga. För att A-kassan ska gå med på detta så måste du visa att du klarat att ha studierna vid sidan av jobbet innan du blev arbetslös.

Jag har själv pratat otaliga gånger med vår A-kassa och studier och A-kassa är inte förenligt i de allra flesta fall, så jag har mycket svårt att tro att ts skulle få igenom detta.

Om man säger upp sig så får man karens, och det kan vara så illa att den börjar när föräldraledigheten slutar så att man inte kommer undan den. Kolla detta med A-kassan Ts innan du gör något förhastat.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-04 11:38:23 följande:
    Nja, skulle jag vilja säga. För att A-kassan ska gå med på detta så måste du visa att du klarat att ha studierna vid sidan av jobbet innan du blev arbetslös.
    Jag blev arbetslös i juni, och började plugga i augusti. (Hade alltså INTE pluggat, när jag jobbade). Det var inga problem för a-kassan att studera samtidigt. När jag pratade med de, så sa de att det krävs ganska specifika skäl till att INTE bevilja studier vid sidan av akassan. Men det kan ju vara olika för olika akassor, vad vet jag.
  • Anonym (funderingar)

Ja, kommer definitivt att kolla upp en och sju gånger innan jag gör något - och ha skriftligt på det med
    Som jag ser det så är det väl bättre att jag gör något vettigt under tiden jag söker jobb inom "rätt område" än att gå hemma/på konstiga AF-träffar som inte ger någonting. 

Svar på tråden A-kassa och studier