Inlägg från: Anonym (bolån?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bolån?)

Ni som flyttat från hyresrätt till t ex radhus el villa (STOCKHOLM)

Jag och min sambo har tankar på att flytta till ett radhus el liknande. Vi bor nu i en trång trea (hyresrätt) med två barn samt eget företag som behöver kontoryta. Nu undrar jag hur ni som gjort en sån flytt lyckats med finansieringen? Som jag räknar blir.det sjukt mycket pengar som ska in kontant. Om vi köper ett litet radhus för 2 miljoner säger vi, då ska vi ha kontantinsats på 15%, dvs 300 000 kr. Utöver det lagfart på 30 000 samt pantbrev på 40 000. Dessutom behöver man ju ha en bra buffert, helst på tre månadslöner, vilket för oss blir 130 000 kr. För att kunna köpa ett hus behöver vi alltså först spara in en halv miljon kronor!!! :@ Hur har ni gjort för att kunna få ihop dessa pengar? Rika föräldrar? Sparat och gnetat? Vunnit på lotto? Lånat pengar? Känns så ledsamt att vi inte kan flytta bara för att vi inte har rika föräldrar som sparat pengar åt oss sen vi var små.

• Svar på tråden Ni som flyttat från hyresrätt till t ex radhus el villa (STOCKHOLM)
  • Anonym (bolån?)
    Anonym skrev 2012-01-03 21:47:30 följande:
    Inga rika föräldrar..köpte bostadsrätt..har bytt 4ggr,lite vinst varje gång.

Jo fast även bostadsrätter kostar ett par miljoner och har dessutom en hyra varje månad... Fast då slipper man iaf lagfart och pantbrev.
  • Anonym (bolån?)
    Lisa75 skrev 2012-01-03 21:50:05 följande:
    Väldigt många i Stockholm har tjänat pengar på bostadsaffärer. Det är nog inte många som ärvt. Hade ni köpt er in på marknaden tidigare hade ni kunnat göra bostadskarriär som de flesta andra gör. Det blir tyvärr mycket tuffare om man väntar så länge som ni har gjort. Men något måste ni väl ha sparat de år ni jobbat?

Men det är ju nu vi har behovet samt okej inkomster. Vi har studerat och varit föräldralediga bland annat. Vi hade lite sparat men det gick till en del oförutsedda utgifter, nu har vi ca 25 000 kr...
  • Anonym (bolån?)
    Anonym skrev 2012-01-03 21:49:11 följande:
    Vi hade sparat pengar i många år när vi köpte vårt hus. Så vi tillhör de som sparade och gnetade Men jag skulle tro att de flesta tar blancolån på kontantinsatsen. Jag undrar dock var ni har sett radhus för 2 miljoner i Stockholm? Det låter osannolikt billigt.

Vi tittar t ex i Åkersberga, Vallentuna, viksjö, skälby, Rotebro...
  • Anonym (bolån?)
    Anonym skrev 2012-01-03 21:56:58 följande:
    Vi har räknat på det och det blir inte så mycket dyrare att bo i bostadsrätt. Skillnaden är att du inte äger bostaden utan bara har nyttjanderätt. När du har betalat sophämtning, vatten, värmen (som ofta ingår i avgiften), kabeltv (som också ofta ingår) och avsatt pengar till yttre underhåll på ditt hus, så har du i princip samma kostnad och inte mer, som att bo i lägenhet. + att du slipper betala pantbrev och lagfart.

Jo, det förstår jag. Men fortfarande behöver vi in med samma kontantinsats...
  • Anonym (bolån?)
    Anonym skrev 2012-01-03 21:58:14 följande:
    Förlåt, jag trodde ni tittade i Stockholm. Men då förstår jag.

Stockholms LÄN. Skulle kanske förtydligat. Varför det nu spelar nån roll...
  • Anonym (bolån?)
    Anonym skrev 2012-01-03 22:54:50 följande:
    Vi lånade till allt. Den sista delen privat. Hade ingen kontantinsats och ingen buffert. Sex år senare sitter vi med ett hus som "bara" är belånat till 60% + rejäla buffertkonton trots renoveringar och bilköp på huslånet.

Wow, bra gjort! Framgångsreceptet?
  • Anonym (bolån?)
    Anonym (Kom igen) skrev 2012-01-04 09:00:29 följande:
    Asså jag vill inte låta spydig och det är inte riktat mot dig TS men ibland får jag känslan av att många tror att man kan vakna upp en morgon och tänka "du, vi köper hus nu" osså ska allt bara fixa sig direkt. riktigt så enkelt är det inte. Att spara och gneta tar många år vilket man måste vara beredd på. De bästa brukar ju vara att vänta med att skaffa barn tills man pluggat klart och skaffat sig ett jobb då man kan lägga undan lite mer pengar än om man har barn. Har man nu valt att plugga länge, varit föräldra ledig etc så har man ju gjort sitt val och får se till vilka förutsättningar man har. Man kanske inte kan köpa en villa direkt utan får kanske som nu köpa antingen ett gammalt ruckel o renovera efter hand om man har lust ork o möjlighet eller så får man kanske börja med att gå från hyresrätt till bostadsrätt och därifrån byta upp sig. Och tjäna pengar efter hand. Att som barnfamilj bara spara ihop till en handpenning på en halv miljon är nog tufft. Vi började med att köpa en billig bostadsrätt som var i sämre standard invändigt. Vi tog tag i ett rum i taget o renoverade upp lägenheten vilket gjorde att vi kunde göra oss en rejäl hacka på den. Detta gjorde att vi nu satt med lite drygt 350-400 tusen i handpenning. Vår bank erbjöd oss ett lån på 3,5 milj trots spärren på 15% och sa att vi måste slänga in 10% kontant (alltså 350.000) och 5% får vi ta på blanco vilket hon tyckte vi hade utrymme för i vår budget. Resterande blir ett vanligt bottenlån med topplån.

Okej, inte riktat mot mig?? Du vet ju inte hur våra liv sett ut eller ser ut, det är så lätt att döma ut folk helt bara för att man har förutfattade meningar. Okej, såhär: jag har aldrig velat bo i hus, trivs bra i hyresrätt och har hela mitt liv bott i det så känner mig hemma där. MEN... Nu är det så att de senaste åren säljs fler och fler hyresrätter ut, vilket betyder att det inte finns så.många att flytta till och de som finns ligger inte där vi vill bo alt är inte stora nog. Vi har försökt hitta ett bra byte för vår lägenhet i ca fyra år...! Men till slut får även vi.inse att det enda vi kan göra på den bostadsmarknad som råder är att köpa något. Så för sex år sen när vårt första barn kom hade vi inga som helst planer att köpa hus. Vi har en sommarstuga och skulle gärna ha hyreslägenhet för att inte behöva.fixa grejer både hemma och i stugan.
  • Anonym (bolån?)
    Anonym skrev 2012-01-04 09:32:38 följande:
    Jo, det är väl en jäkla skillnad på Stockholm och stockholms län när man pratar bostadspriser Låter lite som du verkligen vill bo i Stockholm och därför blir sur när någon påpekar att det är fel kommun

Hahaha, gud vad alla vet mycket om mig i den här tråden. Jag gillar havet, därför ev Åkersberga. Vi tittar också i Vällingby, Hässelby, Hägersten mm vilka alla tillhör Stockholms kommun. Tvärtom mot vad du tror känner jag efter att ha bott hela livet i Stockholms kommun att det kanske vore spännande att flytta mån annanstans. Men inte för långt från familj och vänner, därav kranskommunerna.
  • Anonym (bolån?)
    Anonym (Kom igen) skrev 2012-01-04 09:41:31 följande:
    Som jag skrev, de första partiet var inte alls riktat mot dig utan var skrivet rent generellt... =)

Men ska de inte sälja av där ni bor också då snart? För då brukar man ju få köpa dem väldigt billigt och sen ev kunna göra sig en hacka på så vis.

Du kanske har svarat tidigare men varför inte bostadsrätt? Ibland får man kanske kompromissa på sina krav och önskemål. Har ni dessutom landställe kan det ju lätt bli jobbigt att sköta tomt och hus i det stora hela på två ställen? Eller?

Jag vill absolut inte att du ska tro att jag gick till attack mot just dig, tror bara mina graviditetshormoner reagerade lite starkt o allt bubblade upp när jag läste någon rad om att alla hade svinrika föräldrar o fick allt. Då jag själv har fått kämpa genom åren för att komma dit jag vill så slog det väl lite slint antar jag =)
    Jo visst kan vi tänka oss bostadsrätt. Vi vill absolut INTE ha en stor tomt, då vi inte har gröna fingrar och dessutom skulle som du säger få dubbla jobb med stugan och hemma. Däremot vore det trevligt med en liten plätt där barnen kan springa ut och man kan ha en liten lekstuga, grilla osv. Så radhus är nog vad vi främst vill ha. Och vi tittar även på bostadsrättsradhus, dock är de ofta (i de områden vi har tittat) i stort sett lika dyra som "vanliga" radhus, men det tillkommer en avgift på 6-9000 kr/ mån... I avgiften ingår ju en hel del saker så det får man ju räkna in.
  • Anonym (bolån?)
    Anonym (jjj) skrev 2012-01-03 23:35:08 följande:
    Ni kan inte tänka er att bo söder om stan?

Såg det här radhuset som verkade ha precis det ni letade efter och inte så fasligt dyrt:

www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4,5rum-skoga...
    Det såg fint ut! Jag är från södra sidan om stan så jag kan absolut tänka mig det, min sambo däremot är från Uppsala och vill helst inte flytta ännu längre från sin familj etc. Så det blir nog norr om stan tyvärr.
  • Anonym (bolån?)
    Anonym skrev 2012-01-04 09:50:21 följande:
    Ja, men det är ju du som blir sur. Det var väl inget dömande över den kommentaren du fick. Personen undrade hur du kunde hitta radhus för 2 miljoner i Stockholm, och sen när du svarade att det inte var stockholm utan stockholms län så sa personen att han/hon förstod varför priset var lägre. Då blev DU sur

Och nog är det väl viktigt var man letar om man pratar priser? Ett radhus i Hägersten kostar närmare 6 miljoner så det är ju en viss skillnad...
    Nej då, jag blev inte sur. förstod bara inte varför det var viktigt vilken kommun det handlar om. Eftersom det nu inte var diskussion om huruvida man kan få ett radhus för 2 miljoner eller inte som var orsaken till tråden... Jag skrev i rubriken att det handlar om Stockholm därför att det är här bostadsmarknaden ser ut såhär, med hyresrätter som försvinner i rasande fart vilket lämnar folk i hyresrätt med det enda valet att köpa en bostad när man vill ha större. Har inte specifierat i trådstarten att det är just stockholms kommun jag menar. Men... vi kan väl konstatera hel enkelt att bostadspriserna skiftar i olika kommuner och olika platser inom smma kommun.
Svar på tråden Ni som flyttat från hyresrätt till t ex radhus el villa (STOCKHOLM)