• Lady32

Ni som valt att INTE ge ert nyfödda barn K-vitaminsprutan: Hur gick det sedan?

Hej!

Har nyss läst på lite om den K-vitaminspruta som ges rutinmässigt till nyfödda barn i Sverige. Eftersom jag fram till idag inte haft en aning om att den ev. inte fyller någon viktig funktion alls, utan snarare faktiskt ev. kan vara skadlig, har jag tidigare litat på personalen på BB och givit sprutan till mina två barn. Vad det ev. fått för konsekvenser, om några, är jag ännu ovetandes om. Är dock gravid igen nu med nr.3 och vill väldigt gärna ta emot erfarenheter, tips, råd osv ifrån föräldrar som gjort ett aktivt val att INTE låta sin bebis få K-vit.sprutan, eftersom jag nu överväger att tacka nej till sprutan för mitt barns räkning.

Hur resonerade ni? Vilket bemötande fick ni av personalen när ni avböjde sprutan? Hur gick det för barnet, mår h*n bra? Fick barnet några komplikationer eller liknande till följd av ert beslut? (Sprutan uppges ju förhindra att barnet förblöder under de första 2-3 dygnen, men dels har jag läst om barn som ändå fick hjärnblödning, (trots sprutan!) och dels undrar jag generellt: hur vanligt kan det vara att ett nyfött barn håller på att förblöda under sina första
    3 levnadsdygn..?) Men det är klart, jag vill ju inte heller utsätta mitt barn för ökade risker, så jag är i nuläget något kluven i frågan.

All information tas tacksamt emot och under beaktande!

• Svar på tråden Ni som valt att INTE ge ert nyfödda barn K-vitaminsprutan: Hur gick det sedan?
  • Lady32

Puff puff.. Någon som har något att bidra med..? Vill verkligen veta.

• Lady32
    vildaungarnasmamma skrev 2012-01-05 20:23:32 följande:
    Vill veta jag med... Puff puff
    Ja det var ju väldigt vad tomt det är i tråden.. Beror det på att ingen här gjort detta val, eller har det kanske inte fått ett bra resultat och då vill man inte prata om sitt val..? Eller vad? Varför vill ingen säga något? Jag vill verkligen veta, oavsett hur utfallet blev. Står i begrepp att ev. avsäga mitt kommande barn denna spruta, men vill först ha mer information. Litar inte riktigt på att läkare och barnmorskor ger mig hela sanningen dock..vet inte riktigt vart man ska vända sig för att få mer konkret och sanningsenlig information. Någon som vet??
  • Allinug

Ingen av mina barn har fått någon K-vitamin spruta. Aldrig hört talas om detta förr.

• Pleco

Har aldrig hört talas om, men vill gärna veta mer. Väntar första barnet och är emot onödig medicinering, vore bra att ha lite kött på benen angående detta.

• Krake

Jag ser K-vitaminen som viktig. Risken för hjärnblödning är inget jag vill ta. Men det finns olika sätt att ge K-vitamin!

1. Spruta, hela dosen på en gång.
    2. Oralt, dosen uppdelad i tre omgångar under första veckorna.
    3. Oralt, dosen uppdelad i dagliga droppar under de första tre (?) månaderna. 
    4. Inte alls, K-vitaminrik kost till den ammande mamman. 

Enligt mig är 1 för brutalt, 3 säkert bra men jag skulle inte lita på att jag kommer ihåg att ge det, dessutom måste dropparna vara i kylen, svårt på resor etc. 4 förutsätter att amningen kommer igång fort och funkar problemlöst, vilket man ju inte vet innan. Så för mig var 2 det bästa alternativet. 

Moster, inte monster.
  • Lady32
    Allinug skrev 2012-01-07 12:10:27 följande:
    Ingen av mina barn har fått någon K-vitamin spruta. Aldrig hört talas om detta förr.
    Är du säker..? Enligt den information jag läst mig till hittills (är dock inte särskilt insatt än, men ämnar bli), så ges denna spruta rutinmässigt till ALLA nyfödda barn i Sverige, på alla sjukhus. Om jag inte minns helt fel fick mina två sprutan i foten ganska direkt efter födseln. Gjorde tydligen ont. Gråter Men det gick så fort, ingen frågade mig om de skulle ge barnet sprutan och när de väl gav den frågade jag:
    - "Vad var det ni gav barnet nu?"
    - "K-vitamininjektion, den är viktig."
    "Okej, tänkte jag..De vet väl vad de gör. De vet bäst."
    Kände inte till K-vit.sprutan alls innan den gavs och hade ingen aning om vad den innebar, fördelar/nackdelar osv, och kände mig inte i stånd just då att ta reda på det. Var en aning trött..

Men nu inför kommande förlossning tänker jag vara bättre förberedd och påläst om saker och ting. Tydligen finns det en hel del för oss mammor att ta ställning till, egentligen, men vi får inte reda på det. Irriterande nog. Som om vi inte är kapabla att fatta beslut som rör vårt eget och vårt barns hälsotillstånd..?? Sånt gillar jag inte. Tycker inte om när beslut som rör mig eller min familj tas över mitt huvud..! Skrikandes
  • bili
    Lady32 skrev 2012-01-07 21:33:11 följande:
    Är du säker..? Enligt den information jag läst mig till hittills (är dock inte särskilt insatt än, men ämnar bli), så ges denna spruta rutinmässigt till ALLA nyfödda barn i Sverige, på alla sjukhus. Om jag inte minns helt fel fick mina två sprutan i foten ganska direkt efter födseln. Gjorde tydligen ont. Gråter Men det gick så fort, ingen frågade mig om de skulle ge barnet sprutan och när de väl gav den frågade jag:
    - "Vad var det ni gav barnet nu?"
    - "K-vitamininjektion, den är viktig."
    "Okej, tänkte jag..De vet väl vad de gör. De vet bäst."
    Kände inte till K-vit.sprutan alls innan den gavs och hade ingen aning om vad den innebar, fördelar/nackdelar osv, och kände mig inte i stånd just då att ta reda på det. Var en aning trött..

Men nu inför kommande förlossning tänker jag vara bättre förberedd och påläst om saker och ting. Tydligen finns det en hel del för oss mammor att ta ställning till, egentligen, men vi får inte reda på det. Irriterande nog. Som om vi inte är kapabla att fatta beslut som rör vårt eget och vårt barns hälsotillstånd..?? Sånt gillar jag inte. Tycker inte om när beslut som rör mig eller min familj tas över mitt huvud..! Skrikandes
    Vilka mer beslut är det sjukvårdspersonalen tar åt dig förutom tiden för avnavling (om man inte begär sen avnavling) och just det beslutet med sprutan?

Bara nyfiken.

• Krake
    bili skrev 2012-01-07 21:39:56 följande:
    Vilka mer beslut är det sjukvårdspersonalen tar åt dig förutom tiden för avnavling (om man inte begär sen avnavling) och just det beslutet med sprutan?

Bara nyfiken.

Oxytocinsprutan för att jaga ut moderkakan brukar också ges utan att ens säga till.
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Ni som valt att INTE ge ert nyfödda barn K-vitaminsprutan: Hur gick det sedan?