Ni som valt att INTE ge ert nyfödda barn K-vitaminsprutan: Hur gick det sedan?
Hej!
Har nyss läst på lite om den K-vitaminspruta som ges rutinmässigt till nyfödda barn i Sverige. Eftersom jag fram till idag inte haft en aning om att den ev. inte fyller någon viktig funktion alls, utan snarare faktiskt ev. kan vara skadlig, har jag tidigare litat på personalen på BB och givit sprutan till mina två barn. Vad det ev. fått för konsekvenser, om några, är jag ännu ovetandes om. Är dock gravid igen nu med nr.3 och vill väldigt gärna ta emot erfarenheter, tips, råd osv ifrån föräldrar som gjort ett aktivt val att INTE låta sin bebis få K-vit.sprutan, eftersom jag nu överväger att tacka nej till sprutan för mitt barns räkning.
Hur resonerade ni? Vilket bemötande fick ni av personalen när ni avböjde sprutan? Hur gick det för barnet, mår h*n bra? Fick barnet några komplikationer eller liknande till följd av ert beslut? (Sprutan uppges ju förhindra att barnet förblöder under de första 2-3 dygnen, men dels har jag läst om barn som ändå fick hjärnblödning, (trots sprutan!) och dels undrar jag generellt: hur vanligt kan det vara att ett nyfött barn håller på att förblöda under sina första
3 levnadsdygn..?) Men det är klart, jag vill ju inte heller utsätta mitt barn för ökade risker, så jag är i nuläget något kluven i frågan.
All information tas tacksamt emot och under beaktande!