• Anonym

Ringar vid giftermål?

Hur är det egentligen när man gifter sig?
    Är det bara bruden som har ring eller kan båda det som vid förlovning?

• Svar på tråden Ringar vid giftermål?
  • Anonym

Varför skulle bara bruden ha ring?

• NeLi

jag tror man kan göra lite som man vill. hos oss är det dock bara jag som har 2 ringar.

• Anonym

Har för mig att jag bara sett bruden få ring.. men alltså så är det olika och som man själv vill?

• Anonym (Mamma)

I Sverige är det väl vanligast, eller har varit i alla fall, att bara bruden har en extra ring, medan man i t.ex USA skaffar varsin, men där enbart kvinnan har en förlovningsring.. Eller ja, förr
    Tiderna förändras och nya trender kommer..
    Jag och killen har sagt att den dag, eller om, vi gifter oss, så skaffar vi varsina vigselringar också :) 

• NeLi
    Anonym skrev 2012-01-03 23:34:30 följande:
    Har för mig att jag bara sett bruden få ring.. men alltså så är det olika och som man själv vill?
    jag tror ju inte att det finns någon ringpolis som kommer och tar en om man har fel! Skrattande vi bestämde oss för att gifta oss först, och då kom vi på att vi var förlovade. Oftast när jag ser en tjej med bara en ring tänker jag att hon är förlovad, så jag ville ha två så man ser att jag är gift. min man är ingen smyckes kille. han jobbar som kock, och kan inte ens ha smycken på jobbet, så han ville bara ha en. jag tog på mig min diamantring nån vecka innan vigseln, sedan bytte vi båda våra släta ringar när vi gifte oss. det passade oss i allafall, men andra par gör säkert annorlunda..
  • Colisa

Oftast används mannens ring både som förlovnings- och vigselring medan kvinnan får en för varje tillfälle, det är s a s "standarden". Men man får göra som man vill, man kan göra tvärtom, eller båda kan ha en, eller två ringar var... Man behöver inte ens ha någon ring över huvud taget.

• Betty Ballbreaker

Enligt traditionen får båda varsin ring vid förlovning. Vid vigseln får sedan kvinnan en till ring medan mannen bara har kvar sin förlovningsring. Men idag är det vanligt att båda har dubbla rungar, dvs att mannen också får en ring vid vigseln.
    Den amerikanska traditionen börjar sprida sig hit till sverige också: enbart kvinnan får en förlovningsring (gärna en lite flådigare variant) och vid vigseln får sedan båda vigselringar.

Svar på tråden Ringar vid giftermål?