• JessiWill

Väktare

Hejsan!

Någon som vet vad som krävs utav en för att bli väktare?
    Tänker då tex inom securitas, parkeringsvakt, störningsjour och liknande- för vad jag förstått krävs det att man är väktare i grunden?

Läst mig fram att väktar utvbildning 1 och 2 är de vanligaste? Men vart isf läser man detta?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Väktare
  • svante79

Via Securitas eller g4 om du söker jobb och går vidare i testerna då utbildar dom dig. Vet inte hur man gör annars. Lycka till

• whitetrach86

för parkeringsvakt behöver du inte ha någon utbildning alls.. om du väljer att jobba för privat bolag, har själv jobbat som det i 3 år och har ingen utbildning för det.
    Ska du jobba för kommunen så krävs det gatumarks-bevaknings utbildning

för väktar utb. så gå in på tex. www.vaktarskolan.se och kolla runt...

• JessiWill

Tack så mycket för era svar :)

Hur trivs du inom parkeringsvakt yrket malin0368?

• whitetrach86
    JessiWill skrev 2012-01-04 12:33:59 följande:
    Tack så mycket för era svar :)

Hur trivs du inom parkeringsvakt yrket malin0368?
    jag älskar det.. klart att det är jobbigt med alla påhopp och så, så det är viktigt att ha inställningen att det är "Lisa" som skäller på och inte MIG!
    Men tycker om att vara ute, köra bil, att ha friheten jobbet ger men ändå ha regler att följa så att huvudet håller igång... 
  • JessiWill
    whitetrach86 skrev 2012-01-04 12:50:32 följande:
    jag älskar det.. klart att det är jobbigt med alla påhopp och så, så det är viktigt att ha inställningen att det är "Lisa" som skäller på och inte MIG!
    Men tycker om att vara ute, köra bil, att ha friheten jobbet ger men ändå ha regler att följa så att huvudet håller igång... 
    Åh låter roligt, jaa p-vakt är väl inte det mest älskade jobbet

Men är inne i en fas nu där jag verkligen inte vet vad jag vill göra med mitt liv och det är galet påfrestande. Så försöker ta reda på lite om lite andra jobb än de jag snöat in på :)
  • Shutterbug

Hej!
    När jag sökte till Securitas fick jag först gå igenom en anställningsintervju, därefter fick jag besked att jag var antagen till deras tre tester som man gör på en och samma dag, så som logik, rättstavning och psyktest. Efter det så skickas resultaten vidare där en bedömning görs och man blir kallad på ytterligare en intervju där man ska diskutera resultatet. Där fastställs det även om man får jobbet eller ej. När man väl fått anställning så skickar företaget iväg en på kurs. Väktarutbildning 1 (VU1) som är 2 veckor lång. Sedan sätts man i arbete och där får man erfarenhet och de timmar man behöver uppfylla för att få gå Väktarutbildning 2 (VU2) och som är 1 vecka lång.

Det låter som en process och det är det också. Men det är ett intressant yrke och man känner att man gör något bra för samhället på något sätt. Men det kan även bli väldigt ensamt och dåliga arbetstider. Jag fick mestadels jobba natt då jag fick hoppa in som extra. I väktaryrket har man många skyldigheter men väldigt få rättigheter - så man får stå ut med en del glåpord, hot och vandalisering. Jag jobbar inte med det längre då jag började studera istället men det var helt klart en upplevelse och ett annorlunda karriärval, om man säger så. 

Kvinnor och folk med etniskt ursprung är väldigt eftertraktat hos väktarbolagen. Så testa att skicka in en ansökan och se hur det går :) 

• Ludde 831
    whitetrach86 skrev 2012-01-04 11:57:27 följande:
    för parkeringsvakt behöver du inte ha någon utbildning alls.. om du väljer att jobba för privat bolag, har själv jobbat som det i 3 år och har ingen utbildning för det.
    Ska du jobba för kommunen så krävs det gatumarks-bevaknings utbildning

för väktar utb. så gå in på tex. www.vaktarskolan.se och kolla runt...
    Ingen utbildning ?????

har för mig att det krävs Vu 1 och 2 samt en separat utbildning för parkeringsvakt...
Svar på tråden Väktare