• Svar på tråden där fick du Anna Wahlgren
  • Mörksuggan
    Umm Elias skrev 2012-01-11 20:48:25 följande:

Nej, jag har ingen större respekt för kvinnor (eller män) som använder äktenskapet som något man kastar bort hu som helst, dessutom föder fram barn från fler olika män och kvinnor. Något misslyckat äktenskap kan väl accepteras men 7?

Tja...vad som låg bakom alla de skilsmässorna eller varför förhållandena inte höll kan man ju bara spekulera i. Så hur vida de "bara kastat bort det hur som helst" vet ju bara Anna och männen i fråga. Men Anna verkar ju ha mycket i bagaget som kanske gör att ett förhållande inte är så enkelt alla gånger och männen i fråga verkar ju inte vara guds bästa barn heller..  
    Jag utgår från att alla som gifter sig gör det med intentionen att det ska hålla hela livet.
  • Mörksuggan
    Anonym (Hysteri) skrev 2012-01-11 06:57:22 följande:
    Ja, jag för min del tycker det är ganska jobbigt när trådar blir ot. Tjatigt att läsa massor om metoderna och forumet, gärna samma sak många gånger, när man vill läsa om boken, Felicia och omständigheterna kring det.

Nu har jag fått min bok och läst en del av den. Om det stämmer är den ju fruktansvärd. Det hemska är att AW "tog hand om" barn när hon var så påverkad av alkohol att hon var bortom vett och sans. Bland annat någon gång när hon tagit hem 3 spädbarn till sig för att "kura" dem. I det fallet tycker jag inte själva kuren är det värsta utan berusningen.

Jag har sökt och hittat en del videoklipp på AW från 80-talet och framåt och det är verkligen inte som att hon gör som hon säger att man ska.

Den där vargen hon säger att den vuxna ska skydda mot genom att vara trygg och rumstrera om när barnet ska sova: Aw har ju inte varit något skydd. Hon har ju varit "vargen" själv för sina barn.

Nu har jag inte hunnit läsa hela boken även om den går fort att läsa (jag har barn och annat att ta hand om med). Men skrämmande läsning är det!

Fast TS är ju inte riktigt tydlig med vad som ska diskuteras. Jag ser bara någon som tycker väldigt illa om AW och vill att alla andra ska tycka lika dant.

Ja...alltså hon verkar ju inte leva som hon lär i alla fall...om det där stämmer.....
    Har inte fått min bok än. Hoppas på att få den innan helgen...    
  • sirisdotter

Siohban,  jag upprepar min  fråga i inlägg 1207;   var skriver AW om alkohol?  
    Skriver AW  någonstans,  till exempel i Barnaboken,   att man blir en bättre förälder om man är berusad?

Minns inte ens att hon i Barnaboken rekommenderar att  man gifter och skiljer sig ofta,  faktiskt.

• sirisdotter

Cecilia Hagen har en krönika i dagens nätupplaga i Expressen -  lite lustig i all sin enkelhet.

• slemtorsk i din bralla
    sirisdotter skrev 2012-01-12 11:33:04 följande:
    Cecilia Hagen har en krönika i dagens nätupplaga i Expressen -  lite lustig i all sin enkelhet.
    jag tyckte den var rätt så talande... i sin enkelhet.

Det som AW själv sagt om sin uppväxt.. som hon beskrev faktiskt som ganska hjärteskärrande.. "vagga sig själv till ro".. och "gråta under täcket"....vilken fruktansvärd uppväxt.. att inte tillåtas att känna, att inte ha någon som tröstar när man är ledsen.... föräldrar som lämnar en ensam när man behöver dem som mest...

Det är ju precis samma saker hon beskriver i sina uppforstringsmetoder.... hon verkar inte ha mått bra av det och det borde vara ett livsmål att ge sina barn (och alla andras) en bättre och mer kärleksfull uppväxt....för att behöva vagga sig själv till sömns i sin ensamhet när man skriker efter kramar och tröst är fan ingen bra uppväxt..det kan JAG lova dig och intyga... och ALDRIG att jag skulle låta mitt barn göra det..
  • Plutteli
    sirisdotter skrev 2012-01-12 11:25:21 följande:
    Siohban,  jag upprepar min  fråga i inlägg 1207;   var skriver AW om alkohol?  
    Skriver AW  någonstans,  till exempel i Barnaboken,   att man blir en bättre förälder om man är berusad?

Minns inte ens att hon i Barnaboken rekommenderar att  man gifter och skiljer sig ofta,  faktiskt.
    Jag tycker du läser in lite väl i saker och ting.

Att man säger att Anna inte hymlat med att hon dricker är inte samma sak som att man menar att hon förespråkar att man ska dricka, att man blir bättre förälder av det. I nått råd till en mamma skriver hon dock att hon anser nolltolerans mot alkohol under graviditet vara kraftigt överdriven och raljerar över att hon minsann drack under alla sina graviditeter och det gick så bra så.
    I Momo böckerna skriver hon om all alkohol, i Barnaboken skriver hon i nått kapitel om hur bra barn är på att trösta och tar exempel på hur hennes barn tröstade henne efter Arons död när hon dränkte sina sorger i sprit.
    Lika så är det ingen som påstår att hon rekommenderar att man skiljer sig! Däremot hävdar hon att barn inte påverkas av det, vilket är fel! (Hon säger det bla i en intervju)
Svar på tråden där fick du Anna Wahlgren