• MammaAmy

trång förhud (barn) någon med erfarenhet ?

Hej ., för ett tag sedan märkte vi att vår tre årige son inte kan " hur ska jag förklara" få ut snoppen ur den där huden... hm.. om ni förstår... ringde BM som förklarade det hela som trång förhud, och att det bör gå över i tonåren..
    är fortfarande orolig, liksom det är ju flera år innan han blir tonåring , kan ha ha problem? hur blir det med att "växa" normalt ( alltså snoppen) och massa annat som oroar oss,
    någon därute med erfarenhet tack! 

• Svar på tråden trång förhud (barn) någon med erfarenhet ?
  • Tom Bo

Innan jag kom i puberteten hade jag också svårt att dra tillbaks förhuden. Det var trångt och stramade.
    Men när penisen växte till sig så försvann det problemet. Har inga som helst problem med att dra tillbaks förhuden och blotta ollonet numera. Och penisen växte alldeles utmärkt.

• Anonym (Kille)

På små barn är det sällan något bekymmer eller något att oroa sig för mycket över.

Det löser sig ofta som du säger när de blir äldre. Om inte så kan man enkelt åtgärda det då när "den" väl vuxit till sig.
    Själv hade jag i vuxxen ålder när jag blev sexuellt aktiv så märkte jag att det blev liksom inte bra vid samlag då det spände när jag drog bak förhuden.

Detta åtgärdades genom att de klippte av själva strängen bak på penis. Så blev allting bättre och förhuden kunde lättare glida bak.

Tror att det är för tidigt att göra något nu, då det kan lösa sig självt. Se bara till att han inte gör en full omskärelse om det inte är absolut nödvändigt, för mycket känsel sitter även i förhuden. Finns många gamla läror som fortfarande tror man måste det.

• LuMa

Trång förhud gör ingenting så länge han inte har ont av det eller tokigt när han ska kissa.
    Man ska tydligen kolla med läkare om det är så att det blir "ballong" av förhuden när han kissar för då kan det samlas massa smuts där och bli infektioner.
    Vår son fick operera sin förhud, dom snittade upp den lite bara (ingen omskärning) pga väldigt litet hål där kisset kom ut. 

• Jessa med 3

Våra söner har haft lite trång förhud. När den äldste var 6 år fick han en salva som mjukade upp och öppnade upp. Den innehåller stark kortison, så vi smorde dagligen i 2v och gjorde sen uppehåll. Under tiden tänjde han själv försiktigt tills han själv kunde dra tillbaka förhuden helt.

Jag tror inte att man gör något när barnet är så litet som ditt om han inte har svåra besvär (infektioner osv).

• MammaAmy

tusen tack för era svar...hjälper mycket att höra att dem flesta tror nog det blir bättre "av sig själv"
    tack! 

• Anonym (Kille)

Som dom flesta skrivit så brukar det lösa sig. På små barn går den inte att dra bak då den sitter fast på ollonet på samma sätt som en nagel vilket brukar släppa 3-4 års åldern. Dessutom brukar "omslagsranden" pipen längst fram som liksom håller ihop den vara tight vilket också släpper när snopen växer. Om den inte blivit skadad av att tvingas tbx för tidigt då kan det uppstå ärr. Du kan söka på "ridge band" om du vill veta mer den delen är för övrigt en av dom mest erogena zonerna. Men upplever du att den sitter helt fast? Eller går den att dra bak något? Jag undrar när jag ser att du har en utländskt namn och dina funderingar om det är så att du och din man kommer från en kultur där det vanligaste är att omskära? Inga frågor är för stora eller små Det löser sig

• Anonym (Macke)

Enligt vad BVC sagt till mig så ska man inte dra tillbaka förhuden på barn överhuvudtaget! Innan puberteten är förhudens insida "självrengörande".

Hur penis ser ut när man är barn har troligen inte så mycket att göra med hur den blir när pojken blivit man. Jag hade inget problem med trång förhud som barn, men fick ändå låta omskära mig när jag blev vuxen och började ha samlag, först då märkte jag att förhuden var trång.

• Anonym

min son fick opereras för detta i 6 års åldern. Be en läkare kolla på hur allvarligt det är

• jlivingstonsg

--

Trång förhud kan ofta vara hudsvamp som kan botas temporärt och lokalt med terbinafin eller lamisil salva.

Hjälper det är det hudsvamp och du har då en svampinfektion i kroppen.
    Salvor hjälper bara lokalt och temporärt tills du blir förkyld eller sjuk som belastar immunförsvaret som då utlöser svampinfektioner igen.
    Du kan rensa kroppen på svampinfektionen med terbinafin piller.

Skall diskuteras med läkare.

MagI

-

Svar på tråden trång förhud (barn) någon med erfarenhet ?