Ett bra foto är alltid bra att skicka med när det handlar om en reklamation. En del begär det, men det är enklare att skicka ett direkt vid reklamationen så slipper man maila fram och tillbaka.
Det underlättar deras bedömningen. För de måste ju självfallet få möjlighet att bedöma felet.
Det finns många saker att tänka på när det handlar om reklamationer. Svårt att ge råd då man inte har alla detaljer.
Du skriver att den gått sönder efter ett tag, hur länge sedan köpte du den?
Om du vill skicka tillbaka den så bör du vara medveten om att det finns en risk att de anser att felet inte beror på ursprungsfel utan handhavandefel, slitage eller likn.
Reklamationer handlar om ursprungsfel. Reklamationsrätt är ju en sak, men att få/ha rätt är en annan.
Om du funderar på att skicka tillbaka den så tänk också på att om de anser att jackan inte är felaktig kan det bli kostsamt för dig vad gäller frakt fram och tillbaka.
Beroende på typ av fel, vad jackan kostat och vad de erbjudit som rabatt så finns det risk för att jag personligen valt att skicka tillbaka den i stället för att få ett presentkort.
Men jag hade troligen inte skickat tillbaka den om det gått mer än 6 månader sedan köpet, för då är det konsumenten som ska bevisa att felet fanns där från början.
Risken är att det kostar mer än det smakar.
Om så är fallet så har butiken troligen valt att ge dig ett presentkort bara för att vara schyssta.