• Jehu1

Fel på vara, vilken rabatt kan man begära?

Om man har köpt en vara, exempelvis en jacka, och den går sönder efter att tag, såpass lite att man kanske kan laga det själv, så kan man ju i vissa fall få lite rabatt, alltså få pengar tillbaka om det inte finns någon ny likadan vara som man kan få istället. Det kanske inte finns någon regel om hur mcyket man kan få rabatterat, men hur mcyket skulle ni tycka var rimligt? Jag har då iaf varit med om att man kan få mellan 10 och 20 procent rabatt, även 50 procent en gång, men det kanske berodde på att det var hos en liten butik.

• Svar på tråden Fel på vara, vilken rabatt kan man begära?
  • Lena

Går den sönder på ett ställe kan det mycket väl fuskats på andra ställen med. JAg vill de lagar den eller ännu hellre byter ut den. Vill jag väldigt gärna ha varan så 50% rabatt.

• Smilla86

Enligt konsumentköplagen så ska affären: 1.Avhjälpa felet(laga) - går inte det så nr 2. Omleverans(ny vara), finns inte någon likadan vara så nr 3. Prisavdrag, eller nr 4.Pengar tillbaka.. De har rätt att göra steg 1 och 2 innan de ger dig prisavdrag om de vill..

• Jehu1

Tack för infon, kan vara bra att veta vad man har rätt till. Nu är det så att min jacka har gått sönder, har köpt den på en internetsida, jag mailade och skrev att det såklart skulle vara lite bökigt att skicka in varan och vänta på den nya och undrade vad jag kunde göra annars. Då fick jag till svar att de gav mig en summa (mindre än 10 procent på priset) som presentkort på deras hemsida, tyckte att det lät lite snålt, och nu undrar jag om jag faktiskt ska be att få en ny istället, det är ju inte så kul när man har köpt en dyr produkt och bara får småkronnor, som inte ens räcker till en ny vara på deras hemsida.

• jassikan

Det beror helt på vara och typ av fel om jag skulle kunna tänka mig att behålla något som är felaktigt.
    Och det varierar mycket vad olika butiker erbjuder. Finns inga riktlinjer, det är upp till butikerna.

10% kan ju kännas lite lite om det inte är ett pyttefel, en liten repa på några mm/någon cm eller så (ej kläder). Sen beror det ju på om varan kostar 20:- eller 2000:- också.
    50% skulle jag inte räkna med, om det inte är ett stort fel. Sällan man får sådan rabatt, då kan reklamerar de nog hellre till sin grossist i stället.

Presentkort ska du inte behöva acceptera, det skulle inte jag tycka var ok, de borde/måste kunna återbetala en ev. rabatt till dig. Presentkortet kan bli helt värdelöst, om butiken lägger ner eller går omkull så är pengarna borta.

Vad kostade jackan?

Här finns info. om rättigheter:
    http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

• LaFontaine
    Jehu1 skrev 2012-01-04 19:12:36 följande:
    Tack för infon, kan vara bra att veta vad man har rätt till. Nu är det så att min jacka har gått sönder, har köpt den på en internetsida, jag mailade och skrev att det såklart skulle vara lite bökigt att skicka in varan och vänta på den nya och undrade vad jag kunde göra annars. Då fick jag till svar att de gav mig en summa (mindre än 10 procent på priset) som presentkort på deras hemsida, tyckte att det lät lite snålt, och nu undrar jag om jag faktiskt ska be att få en ny istället, det är ju inte så kul när man har köpt en dyr produkt och bara får småkronnor, som inte ens räcker till en ny vara på deras hemsida.
    Självklart vill företaget titta på och bedöma jackan innan de ersätter dig. Ett presentkort för en jacka som de inte ens sett själva är mer än skälig ersättning.
  • jassikan

Ett bra foto är alltid bra att skicka med när det handlar om en reklamation. En del begär det, men det är enklare att skicka ett direkt vid reklamationen så slipper man maila fram och tillbaka.
    Det underlättar deras bedömningen. För de måste ju självfallet få möjlighet att bedöma felet.

Det finns många saker att tänka på när det handlar om reklamationer. Svårt att ge råd då man inte har alla detaljer.

Du skriver att den gått sönder efter ett tag, hur länge sedan köpte du den?
    Om du vill skicka tillbaka den så bör du vara medveten om att det finns en risk att de anser att felet inte beror på ursprungsfel utan handhavandefel, slitage eller likn.
    Reklamationer handlar om ursprungsfel. Reklamationsrätt är ju en sak, men att få/ha rätt är en annan.
    Om du funderar på att skicka tillbaka den så tänk också på att om de anser att jackan inte är felaktig kan det bli kostsamt för dig vad gäller frakt fram och tillbaka.

Beroende på typ av fel, vad jackan kostat och vad de erbjudit som rabatt så finns det risk för att jag personligen valt att skicka tillbaka den i stället för att få ett presentkort.
    Men jag hade troligen inte skickat tillbaka den om det gått mer än 6 månader sedan köpet, för då är det konsumenten som ska bevisa att felet fanns där från början.
    Risken är att det kostar mer än det smakar.
    Om så är fallet så har butiken troligen valt att ge dig ett presentkort bara för att vara schyssta.

Svar på tråden Fel på vara, vilken rabatt kan man begära?