• Anonym

skall jag skriva in mig på arbetsförmedlingen?

Jag har vart utskriven ur arbetsförmedlingen länge och arbetslös. Har försökt starta eget men det har inte gått så bra.

Nu har jag fått reda på att jag är gravid äntligen,har försökt väldigt länge.

Undrar nu om jag borde och när skriva in mig på arbetsförmedlinge...annars får man väll inga bidrag alls?

vi har hittils klarat oss utan bidrag på sambons lön och mina sparade pengar från tidigare jobb.        

• Svar på tråden skall jag skriva in mig på arbetsförmedlingen?
  • Anonym

Känns ju sent för har du glapp i dina arbetarperioder till inskrivning på af och vart arbesläs så har du glapp och lär missa massa pengar fför då lär inte din sgi vara skyddad (då får man inte ha glapp) du lär inte få mycket i ersättning varken nu eller som fl

• Tvilling Mamma   11

Det skadar ju inte att skriva in sig men din SGI är redan nollad ioch med att du haft glapp så du kommer ändå få lägsta föräldrapenninge.

• Anonym

Men de är väll ändå mer peng än att inte skriva in sig alls?

• Seven Costanza
    Anonym skrev 2012-01-04 20:32:33 följande:
    Men de är väll ändå mer peng än att inte skriva in sig alls?
    Nej den lägsta föräldrapenningen finns det inga krav för att få. Den ger knappt 4000 i månaden.
  • Anonym

Och den andra uppfyller du inte då du har ett glapp du inte varit inskriven har du jobbat hela perioden i ditt glapp och blev du arbetslös idag ska du skriva in dig imorgon för att inte ha glapp! Men så tolka inte jag din trådstart

• Anonym

Forts på inlägg 5 jag posta för snabbt! Har du glapp så lär du få 180:-/dag eller vad det är samt skatt på den summan med

• Anonym

Tyvärr har du förlorat ditt så kallade SGI... Men lägsta föräldrapenningen är inte så illa egentlige.. fast det beror ju på hur sambon har det och om ni har andra barn, hur stort o dyrt ni bor osv.

Lycka till 

• Anonym

Jag jobbade senast i sommar. Vi bor i den billigaste 3an och har pengar över varje månad. Ska börja tänka på att.dra ner på kostnader redan nu. Men menar ni att ja inte behöver skriva in mig för att få billigaste föräldrapenningen? Det är första barnet för oss båda. Jag hade skrivit in mig till högskolan men vill inte gå 4 år med en liten hemma, var egentligen inte en utbildning jag verkligen ville gå enes.

• Anonym

Ts om du inte vet dina skyldigheter och ev rättigheter lär dig! Skulle du nån gång få komma till intervju hur ska du kunna bevisa vad du gjort nu när du inte är med i system? Som sagt lär dig vad som gäller för dig av dem som kan dvs inte via fl. Jag anser du varait oansvarig men väljer du att hellre få lägst ersättning på 180/dag -skatt och anser det är bra när du kunnat få ut effter skatt 15-16 ja då tänker man inte längre en näsan räcker

• Anonym

Jag har sökt jobb men inte fått något. Anledningen att jag skrev ut mig ur arbetsförmedlingen var eftersom jag mådde psykiskt dåligt. Jag vill helst slippa prata med AF då dem varit väldigt taskiga mot mig när jag mådde väldigt dåligt.

Du kanske ser det som oansvarigt men jag försökte bara göra det som var bäst för mig för att inte brytas ner helt.

• Anonym

ps: jag har aldig haft tillräkligt långa jobb för att få mer än vanlig akrivitetsersättning (sommar jobb och vikariat), den lägsta.

• Seven Costanza
    Anonym skrev 2012-01-05 02:37:25 följande:
    Jag jobbade senast i sommar. Vi bor i den billigaste 3an och har pengar över varje månad. Ska börja tänka på att.dra ner på kostnader redan nu. Men menar ni att ja inte behöver skriva in mig för att få billigaste föräldrapenningen? Det är första barnet för oss båda. Jag hade skrivit in mig till högskolan men vill inte gå 4 år med en liten hemma, var egentligen inte en utbildning jag verkligen ville gå enes.
    Nej du behöver inte vara inskriven någonstans för att få lägsta föräldrapenningen. Det du kommer få är knappt 4000 i föräldrapenning under förutsättning att du tar ut för sju dagar per vecka och 1050 i barnbidrag. När du har lägsta föräldrapenning får du dessutom jobba max 7 timmar varje dag om du vill det och ändå få full föräldrapenning, så om din sambo kan ha barnet på kvällarna och helger när han inte jobbar så kan du dryga ut din inkomst. Det är ofta lättare att få timjobb än riktiga heltidsjobb, så om du känner att du behöver dryga ut din inkomst kan du ju vara timvikarie inom vården och /eller skolan/barnomsorgen. Har du försökt få sådana jobb, det kan ge bra med pengar och de brukar inte vara lika petiga med vem de anställer? Om du börjar jobba på sådana jobb redan nu och jobbar i åtta månader för förlossningen kan du ju också få din föräldrapenning beräknad på detta, det kan göra stor skillnad även om det inte är ett fast heltidsjobb, det är ju bara lönen som räknas. Ring upp kommunens växel och säg att du vill ha nummer till personalsamordnare för äldrevård, skola och barnomsorg.
    Lycka till!
  • Seven Costanza

Tillägg: Det där jag skrev om att du inte behöver vara inskriven någonstans, då menar jag alltså förutom att du naturligtvis måste anmäla till försäkringskassan att du får barn. Kolla på försäkringskassans hemsida, du ska få ett moderskapsintyg från din barnmorska där det står datum för beräknad förlossning och detta ska du skicka in till försäkringskassan direkt när du fått det så startar de en inkomstutredning där du ska fylla i din inkomst, även av sådana jobb du haft tidigare. Du kan också börja ta ut föräldrapenning 60 dagar före barnets beräknade födelse om du vill och behöver pengarna men nackdelen är ju att då får du ju färre dagar kvar efter att barnet är fött. Tänk på att anmäla hos fk i god tid för det är ofta väntetid på ca 30 dagar innan man får några pengar.
    Länk om föräldraförsäkringen:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn

• Anonym

Jag har vikarierat mycket inom kommunen innan så det är möjligt jag tar ditt tips. Tack för att du tog dig tid att svara Indie

• Seven Costanza
    Anonym skrev 2012-01-05 12:40:06 följande:
    Jag har vikarierat mycket inom kommunen innan så det är möjligt jag tar ditt tips. Tack för att du tog dig tid att svara Indie
    Varsågod!  Jag tycker att det är jättebra att man får jobba lite grann när man har lägsta föräldrapenningen för det kan ju verkligen göra skillnad, sån ska man ju såklart lägga upp det så att man kan vara med barnet och njuta också såklart, hoppas allt går jättebra och att du får lite timmar redan nu under graviditeten, känn efter vad du orkar med .
  • ViVäntarLois

Startade du ett företag eller funderade du bara på det? Om du verkade startade ett företag (anmälde till Bolagsverket, ansökte om F-skattesedel osv.) så är du inte utskriven ur systemet, då har du arbetat i ditt företag oavsett hur dåligt det har gått. De första två åren som egen företagare så kan du få ett schablonbelopp av FK. T.ex:

Du startar ett företag för att arbeta som frisör. Tyvärr går det inte så bra och du kan inte plocka ut någon lön. Men om du blir sjuk eller får barn de första två åren som egen företagare så baseras din SGI på genomsnittslönen för frisörer, dvs. du skulle få en ganska bra föräldrapenning trots obefintlig inkomst. Så här står det på FKs hemsida:

"När du startar ett företag får du under 24 må­nader en sjukpenninggrundande inkomst som minst motsvarar vad en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft."

Men detta är såklart under förutsättning att företaget startades 240 dagar (minns inte exakt hur många dagar som gäller) innan barnet föds så att du är "inne i systemet" tillräckligt länge för att få SGI.

• Seven Costanza
    ViVäntarLois skrev 2012-01-05 13:08:53 följande:
    Startade du ett företag eller funderade du bara på det? Om du verkade startade ett företag (anmälde till Bolagsverket, ansökte om F-skattesedel osv.) så är du inte utskriven ur systemet, då har du arbetat i ditt företag oavsett hur dåligt det har gått. De första två åren som egen företagare så kan du få ett schablonbelopp av FK. T.ex:

Du startar ett företag för att arbeta som frisör. Tyvärr går det inte så bra och du kan inte plocka ut någon lön. Men om du blir sjuk eller får barn de första två åren som egen företagare så baseras din SGI på genomsnittslönen för frisörer, dvs. du skulle få en ganska bra föräldrapenning trots obefintlig inkomst. Så här står det på FKs hemsida:

"När du startar ett företag får du under 24 må­nader en sjukpenninggrundande inkomst som minst motsvarar vad en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft."

Men detta är såklart under förutsättning att företaget startades 240 dagar (minns inte exakt hur många dagar som gäller) innan barnet föds så att du är "inne i systemet" tillräckligt länge för att få SGI.
    Aha, intressant, kanske kan vara till stor hjälp
Svar på tråden skall jag skriva in mig på arbetsförmedlingen?