Inlägg från: Isnogood |Visa alla inlägg
  • Isnogood

Vad bör jag tänka på vid inköp av kaninunge?

Fundera på hur mycket tid ni har att lägga på kaninen, ett ensamt djur är just...ensamt.

Hö är foder, inte bäddmaterial, spån eller halm (halm är att föredra om det är en långhårig kanin) är ok bäddmaterial.

Visst kan kaniner vara ute året om, men de behöver en isolerad bodel och helst tak på mer yta än just bodelen, bodelen ska vara dragfri men gärna ha ventilation.

Vintertid= vattnet fryser, så detta är något att ha i åtanke, måste bytas ofta då de annars får vätskebrist.

Inte bra o ta in kaninen i värmen på vintern om den är van att vara ute då den blir alldeles för varm, lätt att göra den sjuk på det sättet, så umgås får man göra ute.

Ska den vara ute i bur så se gärna till att överdimensionera måtten så den har ordentligt med yta, minsta godkända mått för en kanin finns på jordbrukverkets sida tror jag. Tänk på att bodelen (och gärna "trappavsats/ hylla/ balkong") måste vara en bit upp från marken, och se till att buren har kraftigt nät runt om ( även i botten) så att inte räv o liknande kan ta sig in i buren.

Finns massor mer att tänka på, men ja hinner inte ta allt nu

Men, skulle nog fundera på om ni har möjlighet att köpa 2 st (samma kön!) så att de får sällskap av varandra, annars finns det risk för att ni får ett deppigt djur...               

I live on the dark side...the devil is my confederate
Svar på tråden Vad bör jag tänka på vid inköp av kaninunge?