• SötaSarah

Dragit visdomstand - hur länge ha ont?!

Jag tog ut en visdomstand i nederkäken i måndags och tandläkaren tg ej ngn röntgen på rötterna innan så det va ett helvete att få ut den. Slet i 1,5 timme innan den äntligen va ute. Hon sa att det kan dröja lite fler dagar innan smärtan försvinner då det blev så mycket påfrestning liksom och jag har fortfarande grymt ont i liksom käkbenet och dom andra tänderna på den sidan. Känns som det ilar i alla tänder på den sidan :/ Ska det vara så?! Äter redan penicillin sen i lördags då jag hade problem och ingen tandläkare fanns tillgänglig så ska äta den 10 dagar så borde ta bort om det blivit nån infektion. Hur som röst hade jag galet ont igår och inga värktabletter hjälpte! Likaså inatt. Kände Assar piggar på insidan av kanten där tanden suttit så va tillbaka idag oc hon knipsade bort piggarna som stack upp ur käkbenet. Det är aningen bättre men måste fortfarande äta ipren/Alvedon för att orka nu när dom inte hjälpte på hela dagen igår. Dom hjälper mot smärtan i käken men jag känner den ändå. Känns som det ilar i tänderna breve, är det nåt fel då?

Hur som helst hon knipsade bort piggarna det känner jag och det blev aningen bättre och ipren och Alvedon hjälper igen men däremot är det fortfarande en vass kant där och man ser att det är en bit av käkbenet men hon kunde ju bara knipsa bort piggarna inte hela kanten liksom, det gör ju lite ont därifrån men hon pratade om att tandköttet liksom skulle växa över den kanten om ett tag. Litar inte helt på henne med tanke på ingreppet men stämmer det? Vill bara få ett slut på den här smärtan och veta att den får över känner ju att lite är från där den kanten sticker upp men på henne lät det som att det skulle läka ihop... Bra sugen på att kunna äta mat och sova nu!! :(

Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Svar på tråden Dragit visdomstand - hur länge ha ont?!
  • Anonym

Jag har dragit ut visdomständerna och hade då inga piggar kvar. Jag hade ont ca en vecka efter, men värken avtog eftersom. Har hon verkligen dragit ut alla rötterna? Om smärtan är kvar kan det mycket väl vara skräp/rötter kvar. Risken är att om du väntar för länge kan infektionen gå ner i käkbenet. Jag hade kontaktat tandläkaren igen. .

• enavmig

Jag hade nog kollat med en annan tandläkare om du inte känner förtroende för denna, vilket du kanske inte heller borde. Alla mina visdomständer har tagits ut och alla gånger har de kollat röntgenbilder. För mig tog det ungefär en vecka innan smärtar försvann men någon vass kant hade jag inte trots en väldigt besvärlig tand med krokiga rötter.

Ilandet känner jag däremot igen, kändes som hela käkbenet hade spruckit. Berodde nog på mörbultade nerver i mitt fall, tandläkaren fick borra lite i käkbenet för att få ut rötterna och bände rätt mycket.

• Anonym (käftis)

Värken kan öka fram tom 5e dagen, sen ska man känna sig succesivt bättre. Benpiggarna är benbitar (sekvestrar) som kommer upp då benplattan gått sönder, benet kommer läka, men det kan kännas när de tränger upp. Om inte smärtan bättrar sig så ska du gå tillbaka till tandläkaren, eller till en ny, för då kan du fått en sk dry socket, och det kan göra djävulusiskt ont. Det tandläkaren då gör är att han lägger en kompress i hålet indränkt med en smärtstillande/antibiotika-lösning och sen plockar du själv bort kompressen efter någon dag. 

• SötaSarah

Ja alltså jag va ju tillbaka idag och det såg bra ut. Äter penicillin och nu när jag googlat kan jag få fram att man tydligen kan få jäkligt ont när en bit av käkbenet sticker upp därbi kanten och då kan antibiotika behövas så ska det läka ihop. Och det äter jag ju som sagt...

Hör borrades det också i käkbenet och drogs ju i 1,5 h så att man har ont är ju inte så konstigt men. Hon va chockad att jag inte va mer svullen och blå :) Men efter jag googlat är jag lite lugnare.

Inga tandrester är kvar dom röntgade efter för att se och jag såg också att det à helt tomt. Men efter att ha läst om detta är det tydligen ganska vanligt att det blir kvar käkben ovanför kanten innan det läker ihop. Så hoppas det stämmer! Hon knipsade bort piggarna och sa att det händer rätt ofta i alla fall. Men det kommer ju inte heller från hålet utan i kanten där käkbenet sitter runt på insidan liksom...

• SötaSarah

Tack för svar! Men hur vet jag om det är det? Tänker jag äter antibiotika och efter det jag läst borde det räcka för att "dry socket" ska läka liksom. Men man behöver alltså antibiotika i hålet då?

• Anonym (käftis)
    SötaSarah skrev 2012-01-04 20:18:31 följande:
    Tack för svar! Men hur vet jag om det är det? Tänker jag äter antibiotika och efter det jag läst borde det räcka för att "dry socket" ska läka liksom. Men man behöver alltså antibiotika i hålet då?
    Jadå det kommer läka, att man lägger tetrakortil i hålet är bara för att döva smärtan. Tidigare så skrapade man för att få upp en blödning också, men det är förlegat. Man vet att man har det om man har väldigt ont och hålet efter en vecka fortfarande är helt tomt (där ska egentligen sitta ett koagel som har börjat läka). Det kan också lukta lite från hålet. Men om du var på återbesök och hon sa att det såg bra ut så kan du nog vara lugn om dry socket.

det kommer växa över tandkött över benkanten, no worries! 
  • SötaSarah

Okok. För det är mest där benpiggrna va jag hade så ont att jag fick panik det är lite bättre nu men får fortfarande äta Ipren + Alvedon då kan jag t o m äta. Osäker på om det ligger nån sån propp där dock ser inte sp ut men vad vet jag... Tycker ju hon borde sagt nåt annars men det vet man ju inte ens tanke på hur allt gick till. Men då vet jag att eftersom jag äter antibiotika redan borde det inte vara nån fara med dry socket iaf utan Isf bara flr smärtan då :) Tack för svar!

• SötaSarah

Känner ju att det är en liten pigg på den där benkanten fortfarande men kan det växa över den lilla spetsen också och utan att man får ont av det sen?

• Anonym (käftis)
    SötaSarah skrev 2012-01-05 00:12:27 följande:
    Känner ju att det är en liten pigg på den där benkanten fortfarande men kan det växa över den lilla spetsen också och utan att man får ont av det sen?
    Benet kommer ombildas (görs i kroppen konstant) och kommer bli helt slätt och jämnt. så ha lite tålamod bara. men tandläkaren jämnade inte till kanten vid extraktionen? Normalt så jämnar man till benet för komfort. eller är det benbitarna som trängt upp du menar? för dessa ska gå att plocka bort bara. 
Svar på tråden Dragit visdomstand - hur länge ha ont?!