Inlägg från: Anonym (käftis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (käftis)

Dragit visdomstand - hur länge ha ont?!

Värken kan öka fram tom 5e dagen, sen ska man känna sig succesivt bättre. Benpiggarna är benbitar (sekvestrar) som kommer upp då benplattan gått sönder, benet kommer läka, men det kan kännas när de tränger upp. Om inte smärtan bättrar sig så ska du gå tillbaka till tandläkaren, eller till en ny, för då kan du fått en sk dry socket, och det kan göra djävulusiskt ont. Det tandläkaren då gör är att han lägger en kompress i hålet indränkt med en smärtstillande/antibiotika-lösning och sen plockar du själv bort kompressen efter någon dag. 

• Anonym (käftis)
    SötaSarah skrev 2012-01-04 20:18:31 följande:
    Tack för svar! Men hur vet jag om det är det? Tänker jag äter antibiotika och efter det jag läst borde det räcka för att "dry socket" ska läka liksom. Men man behöver alltså antibiotika i hålet då?
    Jadå det kommer läka, att man lägger tetrakortil i hålet är bara för att döva smärtan. Tidigare så skrapade man för att få upp en blödning också, men det är förlegat. Man vet att man har det om man har väldigt ont och hålet efter en vecka fortfarande är helt tomt (där ska egentligen sitta ett koagel som har börjat läka). Det kan också lukta lite från hålet. Men om du var på återbesök och hon sa att det såg bra ut så kan du nog vara lugn om dry socket.

det kommer växa över tandkött över benkanten, no worries! 
  • Anonym (käftis)
    SötaSarah skrev 2012-01-05 00:12:27 följande:
    Känner ju att det är en liten pigg på den där benkanten fortfarande men kan det växa över den lilla spetsen också och utan att man får ont av det sen?
    Benet kommer ombildas (görs i kroppen konstant) och kommer bli helt slätt och jämnt. så ha lite tålamod bara. men tandläkaren jämnade inte till kanten vid extraktionen? Normalt så jämnar man till benet för komfort. eller är det benbitarna som trängt upp du menar? för dessa ska gå att plocka bort bara. 
  • Anonym (käftis)
    Anonym skrev 2012-01-05 11:06:24 följande:
    Kan förstå om du har ont, jag drog ut en visdomstand som det torkade blodet lossnade på. Alltså det var öppet ner till käkbenet och det gör svin ont. Fick söka på akuten en storhelg då tandläkaren hade stängt för och få bättre smärtstillande för ipren och alvedon hjälpte inte mig heller. Fick tid sen hos tandläkaren och dom hade ner någon tuss med antibiotika tror jag det var, sen dess börja det läka.
    Har två rötter kvar på ena sidan med då dom växte snett så de fick bli kvar men det är inge kul med värken. Har du fortsatt ont be om andra smärtstillande
    Usch så trist. Men det var detta jag menade med dry socket i tidigare inlägg till ts (egentligen alveolitis sicca dolorosa, visst låter det som en blomma!). Hoppas att värken gått över på dig.
  • Anonym (käftis)
    Anonym (isa) skrev 2012-01-05 15:49:57 följande:
    Men oj, jag som ska dra ut visdomständer nästa vecka. Blir helt avskräckt, jag var rädd redan innan. Är det svårt att få tandläkaren att skriva ut starkare smärtstillande som citodon eller tramadol? Är otroligt smärt-rädd!
    Nej du ska inte vara nervös! det här hör inte till vanligheterna! Ska tänderna opereras ut, eller bara dras ut? jag har själv tagit ut 2 visdomständer, åt ipren samma dag bara, annars ingenting. Mitt förslag är att du tar ipren och alvedon precis innan du går dit, så verkar det bättre. Vi skriver inte ut tramadol eller citodon för en tandutdragning normalr sett, isf ska det verkligen vara specialfall. Man ska klara sig på normal smärtlindring. Men berätta för tandläkaren att du är orolig så att han/hon vet det. 
  • Anonym (käftis)
    SötaSarah skrev 2012-01-06 23:44:18 följande:
    Nån som vet varför det är vitt/grått i hålet?

Är det normalt att käken typ knäpper lite eller känns lite konstig när man gapar :S
    Det är läkningen som ser ut så. lite smågojjigt. helt normalt. 
    Ja att käken knäpper är "normalt",  det kallas för diskdisplacering och är när bindvävskapseln på käkleden kasar framför leden och sen smäller på plats. Disken ligger alltså fel. Men det är väldig vanligt, typ 30-40% har det. inget farligt alls. Jag har det själv, och min disk smäller så högt att andra hör det Tungan ute. Ibland kan disken hamna fel efter att man gapat väldigt länge  (som när du tog ut din tand ex), men mer troligt är att den halkat fel av andra orsaker . så länge det inte gör ont så gör man alltså inget åt det.. 
  • Anonym (käftis)
    SötaSarah skrev 2012-01-09 07:41:19 följande:
    Okej tack för svar! :) Igår år jag Alvedon + Ipren 2 ggr bara och vaknade idag utan direkt ont, känns men inte så jag behöver tabletter! Äntligen! Efter en vecka. Utan tvekan den längsta veckan i mitt liv!!
    vad skönt! tråkigt med alla komplikationer!
Svar på tråden Dragit visdomstand - hur länge ha ont?!