Eteriska oljor bör man aldrig ha direkt på huden! Undantaget lavendel, men det är en viktig regel. Oljorna är alldeles för starka för huden. Det är därför man blandar ner dem i en bärare, exempelvis vegetabilisk olja, schampo, lotion o.s.v.
En aromalampa använder du som det står beskrivet ovan: fyll koppen med vatten, applicera eterisk olja i vattnet och tänd värmeljuset.
Du kan ha upptill 9 dr eterisk olja i lampan. Alla säger olika, men doserar man för högt får det inget bra effekt, då mår man snarare dåligt. Själv brukar jag ha c.a 5 dr om jag tänder lampan i ett stort rum. Ett mindre kräver mindre dos.
Sen beror det på vilken olja du använder. Lättare oljor, topnoter som t.e.x citusoljorna dunstar snabbare och då kan man dosera högre än om man använder basnoter som ros, jasmin, sandelträ o.s.v.
Köper du en komposition/blandning med oljor så bör du inte tillägga fler oljor utan att ha kunskap om dem. Men väljer du att blanda rena eteriska oljor själv så kan du ha upp till 3 olika i en aromalampa.
Observera att det är skillnad mellan eteriska oljor och syntetiska doftoljor som jag antar att Mika86 menar.
Välkommen in i aromaterapins underbara värld! Den är ljuvlig!
/Nickan - dipl. aromaterapeut