• Anonym

Sambos men sover aldrig ihop

Kanske ska ni köpa en ny säng om nu soffan är så mycket skönare? Eller kasta ut tv:n?

Nämen vafan sätt ner foten och ställ krav! Annars är det bara att lämna honom om han inte inser det viktiga.

Det är bara omogenheter han håller på med.

• Anonym

Kanske kan ni skaffa en tv till sovrummet?

• Anonym

Kan du göra något då?
    T.ex. vara gosig med honom och krama honom, klappa, hålla handen vid tv m.m. Inte säga något om sängen utan istället bara försöka komma närmre honom igen.

• Anonym

Du kanske snarkar våldsamt, som min gamla farmor? Hon snarkade så det gick inte att vistas i samma eller angränsande rum, minns jag. Eller så kanske du, när du sover, plötsligt slänger ut en arm i sömnen, och knockar din man? Eller så kanske du går upp flera ggr på natten, eller roterar som en propeller medan du sover.

Inget konstigt att ni SOVER åtskilda till vardags, däremot konstigt om ni ALLTID är åtskilda.

• Anonym

Ja, du får fråga honom igen men utan att anklaga (för då kommer ni ingen vart). Fråga för att du vill veta, förstå.

• Anonym
    Anonym (Ensam) skrev 2012-01-04 20:11:16 följande:
    Han har sagt lite olika om varför han hellre sover på soffan bl.a.- att han sover bättre där- att han bara slocknar framför tv:n- att han inte vill gå till sängen när han är trött för du piggnar han till på vägen- att han vill ha ljud- att han inte orkat gå till sängenosv..

kan ni ha en TV (med lurar) i sovrummet?
  • Anonym
    Anonym (Ensam) skrev 2012-01-04 20:48:01 följande:
    Har bytt säng och det funkade inte. Funderar verkligen på att kasta ut alla tv men då blir det väl datorn istället :-/
    Anonym skrev 2012-01-04 20:36:52 följande:
    Kanske kan ni skaffa en tv till sovrummet?
    Jag har väldigt svårt att sova med tv på och snart kommer ju en bebis som kommer sova i sovrummet med oss.. Sambon har ju kunnat sova utan tv i sovrummet förut så varför skulle han inte kunna det nu? (Dessutom var han piggare då...)
    Människor förändras och han kanske behöver se tv för att kunna somna?!
  • Anonym

Jag är lite oromantisk av mig, så att inte sova tillsammans, ser jag inte som ett problem.
    Jag menar när jag sover, vet jag ändå inget av om min sambo ligger bredvid mig eller inte.

Varför är just sovandet så viktigt för dig ts?

Däremot är jag närhetsjunkie och skulle inte stå ut länge i en relation där inte närhet fanns dagligen.
    Så där skulle jag vara hård, vill han inte röra vid mig utom när han vill ligga, så behöver han inte röra vid mig då heller.
    Kan vi skippa närheten, kan vi skippa sexet, för mig är närheten viktigare än sex. 
    Men vad säger han själv saknar inte han att ha närhet med dig?
    Har du frågat honom det?            

• Anonym

Jag o min man sover inte heller tillsammans längre sedan vårt barn föddes (1 år sedan) Numera är det jag som sover på soffan o han i sovrummet med vårt barn. Anledningen e dels för att han snarkar o dels för att vårt barn vaknar ofta o han är inte lika känslig för ljud som jag är så det är helt enkelt för att jag ska få någon sömn. Vårt sexliv är bättre nu när jag kan sova. Tidigare sov jag med vårt barn o han på soffan eftersom han gick o la sig mkt senare o behövde vara pigg på jobbet men då var jag så otroligt trött jämt. Jag undrar också om vi någonsin kommer att kunna sova ihop igen men jag hoppas det ändå för det e ju inte riktigt normalt att aldrig sova ihop.

• Anonym

Jag och min sambo sover sällan tillsammans. I början tyckte jag att de va värdelöst, men nu har jag vant mig.

Anledningarna är att hans son på 2,5 år vaknar mitt i natten och skittidigt på morgonen om inte pappa är där, att hans dubbelsäng som han delar med sonen är sjukt obekväm enligt mig, Min 120-säng är för liten och för hård enligt honom. Vi ska köpa ny säng som vi båda kan sova i, har bara inte funnits pengar till det än (Varit sambos i 9 mån).

Men när han har nattat sonen kommer han ut och umgås och myser med mig.

Ligg och mys med honom i soffan och gå å lägg dig sen? Man MÅSTE ju inte vara i sängen bara för att mysa och ha sex.

• Anonym

Vad säger han om du också vill sova i soffan då? Kommer inte Muhammed till berget får berget komma till Muhammed.... ;)

• Anonym
    Anonym (Ensam) skrev 2012-01-04 21:05:11 följande:
    Ja du har rätt, om vi hade närhet annars i förhållandet så skulle jag nog inte haka upp mig på att vi inte sover tillsammans men vi har ingen närhet så heller.

Hans behov av närhet är sex - hans ord, men han förstår inte att jag behöver annan form av daglig närhet för att vilja ha sex.

Förstår inte, eller vill inte?

Om han själv inte har behov av närhet, så är han förstås inte särskilt motiverad att söka närhet heller, av den anledningen.

Men om han verkligen får klart för sig att för dig fungerar inte sexet, om du inte också får närheten, att där måste han göra en ansträngning.
    I gengäld kunde du kanske gå med på att låta honom få ha sin soffa då. 
    Så får ni båda ge och ta, men då måste han skärpa sig på att visa dig närhet.

Min son som är asperger förstår inte det där med att visa att han tycker om, annat än med ord.
    Med honom har jag varit supertydlig, jag har sagt att när jag eller han kommer hem, så vill jag ha en kram.
    Då får jag också det, visserligen tar det bort spontaniteten, men jag känner ändå värmen från honom i kramen, Och faktiskt så har det hänt att han kommit rent spontant och gett mig en kram, som på nyårsaftonen vid tolvslaget.
    Han har lärt sig att jag uppskattar det, även om han inte alltid förstår poängen.
    Att det är viktigt för mig.

Inga andra liknelser, än att det kanske är så tydlig du måste vara mot  din man om han inte själv har behovet och det kommer naturligt för honom att visa ömhet och närhet. 
    Tala om att när ni ska ha mysigt framför tv:n så vill du ha honom nära, men inte på ett sexuellt sätt, inte där och då.
    Den stunden ska bara vara närhet.
    Kanske vill du börja och sluta varje dag med en kram, den som går upp sist ger den andra en kram, och likadant gör den som går och lägger sig först.
    Det gör mycket att börja och sluta varje dag med en kram.
    Och det är konkreta, tydliga saker som han kan ta fasta på om han tycker det är svårt att veta när, var och hur.
    Vilket jag vet att han inte är ensam om som man att tycka.
    Du vet säkert fler saker du skulle vilja få in i vardagen. 

Och skulle han strunta i det, trots att du är så tydlig, trots att ni kommit överens.  
    Då ställer du honom till svars, varför han inte gör som han lovat att han ska göra.
    Och hjälper inte det, så.......antingen skulle jag om jag vore du i det läget sluta ha sex, för det skulle inte ge mig något då.
    Alternativt börja fundera allvarligt på om han var rätt för mig och det skulle jag tala om för honom att jag funderade på, så han förstår allvaret.                               
Svar på tråden Sambos men sover aldrig ihop