Anonym (Ensam) skrev 2012-01-04 21:05:11 följande:
Ja du har rätt, om vi hade närhet annars i förhållandet så skulle jag nog inte haka upp mig på att vi inte sover tillsammans men vi har ingen närhet så heller.
Hans behov av närhet är sex - hans ord, men han förstår inte att jag behöver annan form av daglig närhet för att vilja ha sex.
Förstår inte, eller vill inte?
Om han själv inte har behov av närhet, så är han förstås inte särskilt motiverad att söka närhet heller, av den anledningen.
Men om han verkligen får klart för sig att för dig fungerar inte sexet, om du inte också får närheten, att där måste han göra en ansträngning.
I gengäld kunde du kanske gå med på att låta honom få ha sin soffa då.
Så får ni båda ge och ta, men då måste han skärpa sig på att visa dig närhet.
Min son som är asperger förstår inte det där med att visa att han tycker om, annat än med ord.
Med honom har jag varit supertydlig, jag har sagt att när jag eller han kommer hem, så vill jag ha en kram.
Då får jag också det, visserligen tar det bort spontaniteten, men jag känner ändå värmen från honom i kramen, Och faktiskt så har det hänt att han kommit rent spontant och gett mig en kram, som på nyårsaftonen vid tolvslaget.
Han har lärt sig att jag uppskattar det, även om han inte alltid förstår poängen.
Att det är viktigt för mig.
Inga andra liknelser, än att det kanske är så tydlig du måste vara mot din man om han inte själv har behovet och det kommer naturligt för honom att visa ömhet och närhet.
Tala om att när ni ska ha mysigt framför tv:n så vill du ha honom nära, men inte på ett sexuellt sätt, inte där och då.
Den stunden ska bara vara närhet.
Kanske vill du börja och sluta varje dag med en kram, den som går upp sist ger den andra en kram, och likadant gör den som går och lägger sig först.
Det gör mycket att börja och sluta varje dag med en kram.
Och det är konkreta, tydliga saker som han kan ta fasta på om han tycker det är svårt att veta när, var och hur.
Vilket jag vet att han inte är ensam om som man att tycka.
Du vet säkert fler saker du skulle vilja få in i vardagen.
Och skulle han strunta i det, trots att du är så tydlig, trots att ni kommit överens.
Då ställer du honom till svars, varför han inte gör som han lovat att han ska göra.
Och hjälper inte det, så.......antingen skulle jag om jag vore du i det läget sluta ha sex, för det skulle inte ge mig något då.
Alternativt börja fundera allvarligt på om han var rätt för mig och det skulle jag tala om för honom att jag funderade på, så han förstår allvaret.