• Anonym (Lillagumman)

Nån fler som behövt undersöka svanskotan efter ett fall?

Säger bara en sak. Jävlar va ont de gör o ramla 3 steg på arslet utför en stentrapp. Halkade o slog mig något så förbaskat häromdagen o de vill inte de med sig i svanskotan. Ska till en läkare snart o få det kollat.
    Nån annan här som genom olycka skadat svanskotan som kan berätta för mig vad farbror doktorn kommer att göra och hur det gick sen, dvs om ni blev återställda osv. Jag är en aning orolig. 

• Svar på tråden Nån fler som behövt undersöka svanskotan efter ett fall?
  • LuMa

Jag ramlade på en stentrappa när jag var i tonåren.
    Gjorde så ont så jag spydde och kunde knappt ta mej ur sängen på en vecka.
    Kommer ihåg att mamma ringde och rådfrågade och då sa dom att det var vila som gäller, man kan ändå inte göra nåt åt svanskotan om den skulle varit bruten eller om det var nån spricka i den så det var bara onödigt att komma in.
    Så jag vilade och det blev bättre.
    Idag snart 20 år senare så kan jag få att det känns som att hela rumpan somnar om jag sitter och hänger på svanskotan, vet inte om det hänger ihop med fallet. 

• emmisss

Jag ramlade av en häst när jag var 14! Hamnade på svansskotan!

Jag kunde inte röra mig på en vecka sen började det avta...men och när jag efter två veckor bröt ihop av smärta pga plötsligt kraftig smärta sökte jag läkare!

Jag fick ta laxeringsmedel för att inget skulle vara i vägen inför röntgen...som jag hade några dagar senare...visade inga sprickor mm

Kan än idag i perioder hugga till i svanskotan och ila ner i ena skinkan och ner i benet...nästan som ischias...och när jag sitter på den så domnar den bort ibland...

Vet fortfarande inte varför...

• Maskrosungen

Överstämmer med ovanstående. Ramlat i tonår och har värk vid långa resor sittande alt långa föreläsningar osv.

• LaFontaine

Jag gjorde ett riktigt praktfall för lite drygt tio år sen, ett sånt där fall när man nästan flyger uppåt innan man ramlar neråt. Jag fick en spricka i svanskotan och flyttade dessutom bäckenet framåt och uppåt. 

Jag är fortfarande lite sned i höfterna även om det mesta kunde jobbas bort med hjälp av en bättre kiropraktor. Däremot har jag fortfarande en öm knöl precis där jag fick sprickan som gör att jag inte kan ligga på rygg på hårda underlag. Det är också de enda problem jag har så här tio år senare.  

• Anonym (m)

Du tycker inte att du ska vänta någon dag eller så innan du beställer en läkartid? Det enda (ända, he he) de kommer göra är att köra upp ett finger där bak på dig för att se om den (svanskotan) är bruten. Sen finns det inte mer att göra. Man kan inte gipsa rumpan direkt.....Möjligen har du fått en spricka i svanskotan. Finns inget man kan göra förutom att bita ihop.

Jag ramlade ner för en trappa och slog mig så jag spydde för några veckor sedan. Tog nästan 4 veckor innan smärtan avtog nästan helt. Första dagarna fick jag ta värktabletter för att överhuvudtaget kunna sitta.

Så lite tålamod skulle jag rekommendera.   

• LuMa
    LaFontaine skrev 2012-01-04 21:25:23 följande:
    ... som gör att jag inte kan ligga på rygg på hårda underlag.  
    Nu när du säger det så påminns jag om att jag inte heller kan ligga platt på ett hårt underlag. Då är det som om nåt låser sej i korsryggen (vid svansen?) och så kommer jag inte upp utan hjälp eller utan att rulla över på sida.
  • LaFontaine
    LuMa skrev 2012-01-04 21:31:51 följande:
    Nu när du säger det så påminns jag om att jag inte heller kan ligga platt på ett hårt underlag. Då är det som om nåt låser sej i korsryggen (vid svansen?) och så kommer jag inte upp utan hjälp eller utan att rulla över på sida.
    Samma här. Och så gör det så förbenat ont! 
  • Anonym (Linda)

Grattis.

Jag har brutit den tv gånger. Första gången det absolut mest smärtsamma jag varit med omRynkar på näsan 

Jag hade problem i 15 år, kunde inte sitta riktigt på 2 år.  Du ska stretcha skinkmusklerna, det hjälpte MYCKET för mig, har sällan problem numera.

• Hopplöst

Finns det VERKLIGEN ingen hjälp att få mot svanskoteskada?
    Ingen som kan rekommendera  någon läkare i vårt avlånga land?
    Skadade mig för ca.6 år sedan och hela tiden fått höra att det finns ingen hjälp.
    Mår sämre än någonsin nu.  

• albniul

aa men jag ramlade från en stål och det gjorde ont såå du är inte ensam

Svar på tråden Nån fler som behövt undersöka svanskotan efter ett fall?