Jag vill först berätta om mig och sen komma med ett råd.
Min mamma är 163 och min pappa 193. Jag var alltid längst när jag var liten och när jag var 12-13 var jag ca 175 cm. Vi gick till läkaren för att mamma tyckte att jag låg +3 SD över det normala (min egen fina kurva som jag följt slaviskt under hela barndomen). Det första man gör är att med en formel beräkna längden på barnet baserat på föräldrarnas längd. Jag skulle bli 175 cm enligt formeln. Jag hade dessutom fått mens året innan så läkaren viftade bort mamma. Hon tjatade och min handled röntgades. Broskmätningen visade att jag skulle bli 188.
På den här tiden (1995-1996) fanns två metoder att tillgå. Den första var att med starka ppiller påskynda puberteten och avstanna växten, (samma metod som används idag), den andra var att med en tillväxthormonshämmare avstanna växten. Den sistnämnda metoden är mer pålitlig men har sällsynta men starka biverkningar (organsvikt, hjärtsvikt, död).
Oturligt nog hade det precis i Danmark skett två dödsfall med den andra metoden och läkaren avrådde från att prova. Hennes formel sa ju ändå 175 och jag hade ju fått mens. Ppillermetoden var hon inte heller förtjust i pga bröstcancer- och infertilitetsrisken.
När jag var 16 var jag 181, när jag var 20 var jag 184 och nu är jag 188.
Mitt stora råd är att göra en handledsröntgen. De är förvånansvärt exakta och kommer säga er hur lång er dotter kommer att bli.
Mitt andra råd är att ni ger henne behandling. Det är positivt på många sätt att vara lång. Statistiskt får man bättre jobb med mer ansvar och högre lön. Det kommer sig dock av att långa barn blir behandlade som om de vore äldre och beläggs med större ansvar än sina kortare jämnåriga kamrater.
Det är fint att vara lång. Men låt henne stanna mellan 175-180. 180 är jättefint. Men efter det överväger det, enligt min erfarenhet, negativa. Hon kommer få tiotusen kommentarer. Hon kommer att bli påhoppad både av män och kvinnor som antingen känner något hävdelsebehov och vill trycka ner henne eller har någon annan vrickning som gör att de måste fälla elaka kommentarer. Hon kommer att bli pekad på och kommenterad jämt och ständigt. Folk kommer på fyllan tycka att det är kul att "ta roliga bilder med den långa tjejen". Som om hon vore ett freak coming to town.
Jag är med i ett kvinnonätverk för långa tjejer och vi har alla samma erfarenhet. Det verkar gå någon gräns vid ca 183, efter det börjar folk bete sig som grisar mot en.
Ja det finns en risk för infertilitet. Men om jag ska vara riktigt hård, så är det svårt för andra också, och ju längre hon är, desto svårare kommer hon att få att hitta en partner.