Tips på nyttigt snacks på kvällarna
Alla tips är välkomna!
Alla tips är välkomna!
Vill också ha tips! Jag tuggar mest äpplen och morötter och ibland en knäckemacka med kaviar...
Körsbärstomater, blomkål, färska champinjoner, gurka, morotsstavar, rostade kikärter med valfri krydda. Ärtskivor
De mesta går att dippa, så släng ihop en dip och smaska på :)
Själv ska jag ner 15 kg så detta kan bli tråkigt i längden så ser fram i mot fler alternativ :) och jag älskar just att mumsa på kvällar framför datorn eller någon bok/film :)
Sparar tråd:)
olika ostar, hallon i grädde och ölkorv är några favoriter hos oss
Behöver också tips!
Själv kör jag på knäckebröd med keso, kalkon, tomat, gurka och paprika. På ett sätt är det bra för det tar lite tid att pilla ihop och då kränger jag inte lika mycket annat. Men snacks? Nä det kan man ju inte påstå att det är
Kellogs har någon bar med ett tunt lager choklad och hallon. Jäkligt goda men inte supernyttiga heller, fast väldigt mycket bättre än godis..
Tänk om man kunde käka en apelsin och vara nöjd?! Jäkla godissug...
Nyttigt å nyttigt, men lite bättre kanske iaf, om man tar mörk choklad som är med utan tillsatt socker,
smälter den och blandar i lite nötter. Sen låter man det stelna, hur gott som helst, sött å salt. Och utan socker.:)
Jag gillar att köra antingen lite blandade nötter, russin och mörk choklad eller grönsaksstavar med dipp. Dippen gör jag på arlas laktosfria lätt creme fraiche, eftersom den har samma konsistens som vanlig creme fraiche (lätt creme fraiche brukar ju vara rinnig) men med lika lite fett i :)
Generellt tycker jag att du i den mån du kan ska undvika att äta något på kvällen som innehåller kolhydrater då kroppen inte kommer han någon tid att förbränna detta. Så ha som ambition att äta något proteinrikt och något nyttigt fett. Några favoriter från mig: - Keso med bär. Favorit hos mig är keso med hallon, kanel och några pekannötter. - Kesella med bär och en liten klick agavesirap (men inte för mycket sirap). - En halv avokado med örtsalt. - 2 kokta och hackade ägg. - Morotsstavar som du dipar i hoummus.
Jag brukar mosa avokado och blanda med gräddfil och vitlök och/eller så blandar jag heinz chilisås med gräddfil, lite tabasco och worchestersås. Sen dippar jag grönsaksstavar i. Vill man känna sig lite mer onyttig kan man göra hemgjorda nachos att doppa i. Kan tyvärr inte lägga ut recept det var jättelängesen jag gjorde det och gamla datorn jag hade receptet på är paj. Gräddfilen går att byta ut mot cremé fraise eller yogurt kanske jag ska tillägga. Att jag använder gräddfil är mycket för att jag sällan har yogurt hemma och att jag föredrar syrligeten som blir när man blandar med gräddfil framför creme fraise
Nötter, russin och soltorkade fikon blir det ibland också.
En kompis till mig gjorde godisbollar på havrekorn och torkad frukt (tror det var något mer i också) jättegoda var dom i alla fall.
Har säkert fler tips men har inte haft gott hemma varken godis eller nyttigare på länge nu, så är lite tom i bollen