• Lowe

Babyskydd, när byte ni det mot bilbarnstol?

Frågar som rubriken lyder.. När byte ni ut babyskyddet mot en bilbarnstol??

• Svar på tråden Babyskydd, när byte ni det mot bilbarnstol?
  • cicci85
    Minifer skrev 2012-01-05 14:00:59 följande:
    Det är duologic tror jag. Ja den är i framsätet nu. Försökte ha den i baksätet innan, men gick inte att luta så mycket, och man kunde inte använda framsätet. Fattar inte varför det är så trångt, har en ford focus kombi. Tack för tipset, ska kolla upp britax! =)

Okej, den är ju bara till 18 kg så jag skulle köpa en stol som funkar bakåtvänd till 25 kg till storebror och låta bebben ta över duologicen.
  • Mumin80
    Minifer skrev 2012-01-05 14:00:59 följande:
    Det är duologic tror jag. Ja den är i framsätet nu. Försökte ha den i baksätet innan, men gick inte att luta så mycket, och man kunde inte använda framsätet. Fattar inte varför det är så trångt, har en ford focus kombi. Tack för tipset, ska kolla upp britax! =)
    Vi har också ford focus kombi. Dock en äldre modell (typ 2001-2002), där kan man som sagt inte ta bort airbagen. 

Britax Hiway sitter jättebra mitten bak, vi vet också att man får plats med ett babyskydd brevid barnstolen bak (skjutsade någongång kompisens barn i samma ålder som vår dotter, när dom var 6-7 månader, då fick ena sitta i babyskyddet). Så då hade vi babyskydd (också britax btw) bakom förarsätet och bilbarnstol mitten bak, och passagerarplatsen fram samt platsen bakom passagerarplatsen fram lediga. Om man bara kunde bli av med den förbaskade airbagen så skulle vi nog i framtiden ha en stol i passagerarsätet fram och en stol mitten bak. 
  • cicci85
    Dohgon skrev 2012-01-05 13:55:19 följande:
    hm. vi hyr stolar från IF, tror de var rekommenderade från ca 9 månader eller så.

För den delen. hur är det med den andra stolen? den ska helst sitta i framsätet va? men vilken plats efter framsätet anses som säkrast?
    Vi har en på passagerarsidan fram och en direkt bakom, men vet inte hur det är med säkerheten om man kanske borde flytta om. vilket visserligen skulle innebära att köpa ny bil också men ändå
    Mitten anses vara säkrast precis som Mumin80 skriver. Jag har aldrig hört att framsätet är säkrast, tvärtom. Men det beror nog på stol oxå, kan den luta mot instrumentpanelen är fram väldigt bra har jag hört. 

Jag har helst en i mitten och den andra höger bak, men det funkade inte för oss så den ena fick sitta i fram och den andra bakom.

Är det BeSafe ni hyr då? Tänk på att den andra stolen bara är godkänd till 18 kg... 
  • Pickeli

Så fort sonen vägde 9 kg. Runt 6 månader var han då!

Google it!
  • Mörksuggan
    Mumin80 skrev 2012-01-05 13:59:53 följande:
    Vi kan inte ha stolen framme eftersom airbagen inte går att koppla loss. Vi har stolen mitten bak, vilket är en himla bra plats tycker jag. Dels så är den typ säkrast i hela bilen (längst bort från krockar från alla håll), dessutom så tar den bara upp mittenplatsen bak så 4 vuxna kan fortfarande åka ganska bekvämt, för förare och passagerare fram märks det inte alls att man har stolen i bilen. 

Nu ska vi få tillökning, så det blir till att kolla hur stolen sitter bakom passagerarsätet, så får babyskyddet vara bakom föraren (där det var med första barnet också). Sen när båda ska ha barnstol så får det väl bli en mittenbak och en bakom passageraren, och så får man hoppas att dom inte river ögonen ur varann när dom sitter så nära. Bakom föraren vill vi helst inte ha en stol, om det innebär att föraren måste sitta längre fram och ge avkall på komforten. En bekväm förarmiljö är viktig! 
    Dock är det väl vad jag läst viktigt att stolen sätts mot ett säte. Finns test där hela bilbarnstolen flugit ur pga att det inte fanns något framförevarande säte som tagit emot. Har för mig att det var Testfakta som gjorde det testet... Men det kanske är felaktigt...

Till TS:
    Vi bytte från babyskyddet när vår dotter var närmare året. Hon är ju iofs rätt liten men vi hade nog kunnat byta tidigare också. Den stolen vi har nu är från 0-18kg. Så den går att ha från början om man vill...
  • Pickeli
    cicci85 skrev 2012-01-05 14:09:59 följande:
    Mitten anses vara säkrast precis som Mumin80 skriver. Jag har aldrig hört att framsätet är säkrast, tvärtom. Men det beror nog på stol oxå, kan den luta mot instrumentpanelen är fram väldigt bra har jag hört. 

Jag har helst en i mitten och den andra höger bak, men det funkade inte för oss så den ena fick sitta i fram och den andra bakom.

Är det BeSafe ni hyr då? Tänk på att den andra stolen bara är godkänd till 18 kg... 
    Jag läste någonstans att framsätet med dikt mot instrumentpanelen var det säkraste stället eftersom stolen följer bilens "krockpuls" bäst då. Men jag kan inte minnas var jag läste det!
    Google it!
  • älskarlivet81
    Minifer skrev 2012-01-05 11:55:44 följande:
    Hon sitter fortfarande bra i Babyskyddet, och när vi sätter in ytterligare en bilbarnstol i bilen kommer det bli rätt mycket obekvämare för henne, så vi har inte haft någon brådska.

Vi har acta graco bilbarnstol till storebror hennes, och har man den i baksätet  går det inte att luta bak, så de sitter som käpprakt och kan inte luta sig bekvämt =/ Måste hitta någon annan stol som ä lättare att luta till lilla tjejen nu, så säg gärna till om ni har bra förslag
    Spelar ingen roll att hon sitter bra där.. När barnet kan sitta själv är det säkrare att ha de i en riktig bilstol!
  • cicci85

Hittade alldeles ny info från Robert Bell på Säkerhetsbutiken.se. Det är en tjej härifrån FL som mejlat och frågat honom, han är en av de med bäst kunskap.

Hejsan!

Jag har hört att en bakåtvänd bilbarnstol ska vara säkrare än ett babyskydd,

stämmer det?

Min son var stor för sin ålder, redan vid 5 månader var babyskyddet trångt

så trots han inte kunde sitta själv så bytte vi till en Hi-way.. rätt eller

fel?

Hej

Rätt! Babyskydd är egentligen en sorts kompromiss, en liten lätt sak som går

att bära med barnet. Bilbarnstolen har dock flera fördelar för barnet, ut

säkerhetssynpunkt. Bilbarnstolen sitter mycket mera fast i bilen, och klarar

krocken bättre därför. Själva konstruktionen är starkare, naturligtvis, och

det är också en fördel i vissa förlopp.

Babyskydd är bra, bilbarnstol bättre.

Robert Bell

• cicci85
    Pickeli skrev 2012-01-05 14:13:34 följande:
    Jag läste någonstans att framsätet med dikt mot instrumentpanelen var det säkraste stället eftersom stolen följer bilens "krockpuls" bäst då. Men jag kan inte minnas var jag läste det!

Har för mig att det står på NTF:s frågor&svar... I Folksams film på youtube rekommenderar de framäsätet för att få bättre benplats.
  • Mumin80
    Mörksuggan skrev 2012-01-05 14:11:53 följande:
    Dock är det väl vad jag läst viktigt att stolen sätts mot ett säte. Finns test där hela bilbarnstolen flugit ur pga att det inte fanns något framförevarande säte som tagit emot. Har för mig att det var Testfakta som gjorde det testet... Men det kanske är felaktigt...

Till TS:
    Vi bytte från babyskyddet när vår dotter var närmare året. Hon är ju iofs rätt liten men vi hade nog kunnat byta tidigare också. Den stolen vi har nu är från 0-18kg. Så den går att ha från början om man vill...
    Det testet är från 2007 http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11487.ece/BINARY/13864.pdf

Ingen av stolarna i testet säljs mig veterligen numera, om det fortfarande säljs så har modellerna förändrats/modifierats ganska mycket. 

Eftersom vår Hiway ska fästas dels med bilens eget säkerhetsbälte, och med två fästbälten som sitter i dom främre stolarnas fästen, så är enda sättet för den att lossna om säkerhetsbältena går upp (lika sannolikt som att bilens vanliga säkerhetsbälten går upp vid krock, d.v.s. det händer inte) eller om passagerar/förarstolen lossnar vid krocken. Och om krocken är så kraftig så tror jag tyvärr inte att någon överlever, bilbarnstol eller ej Dessutom så ställer man ju stolen så nära framsäterna som möjligt, så den vilar faktiskt delvis på deras ryggstöd.  
Svar på tråden Babyskydd, när byte ni det mot bilbarnstol?