9 månaders utveckligen
Svårt att säga, för det händer ju mycket utvecklingsmässigt som inte är så uppenbart synligt. rent grovmotoriskt har jag en försiktig lite senare kille och en våghals som är tidigare. Äldsta satt fastcementerad på sin rumpa tills han var ganska precis 9 månader, då började han krypa. Gick vid 16 månader. Yngsta kröp vid 7 månader och hade kämpat för att ta sig fram länge. Antar att det är lite "lillebrors-syndromet"......vill ju hänga med storebrorsan .
Lillebror behärskade springcykel som om han inte gjort annat någon vecka efter att han fyllt 2 år. Storebror gick och klappade på sin under ungefär ett år utan att ens vilja provsätta sig. när han var 3 vill han, klev på och cyklade iväg utan problem.
De har ganska olika sätt att lära sig saker. storebror är försiktig, kan det hela rätt bra när han väl testar och har nästan aldrig slagit sig. Lillebror däremot testar allt. Förskolepersonalen berättade för oss att han en dag sa lite uppgivet efter att ha slagit huvudet: "Jag slår mig hela tiden"....och det är rätt talande .
Storebror förstod bra vid 9 månader. Det gjorde inte lillebror. Storebror sa dock inget knappt förrän han var 2 år. Lillebror pratade i 4-5-ordsmeningar som 1½-åring, men förstod inte en bråkdel av vad storebror förstod i den åldern. Storebror knäckte läskoden strax efter 3 år. Lillebror kan knappt en enda bokstav och blir 3 i april. Storebror pusslade problemfritt 50-bitarspussel som 2½-åring. Lillebror klarar idag pussel med runt 9 bitar......fast full koll på var han har sina kropssdelar, bollsinne och taktkänsla har han.......det har inte storebror för fem öre .
Barn är olika .