Inlägg från: Fru U |Visa alla inlägg
  • Fru U

Varför använder inte DU menskopp???

MariaElionora skrev 2012-01-05 13:05:54 följande:
    Jag anser inte man kan se sig som riktig miljövän om man förbrukar engångsskydd varje månad.
    oavsett skäl?
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Jennie med ie skrev 2012-01-05 13:11:12 följande:
    Men jag är ändå bäst för jag har inte mens alls och använder därmed varken engångsskydd eller menskopp. Hurra för mig, jag borde få ett miljöpris!!
    Delar ut miljöpriset Äpple
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Jag vill fortfarande veta, ts, om du anser att man inte kan vara miljövän om man inte kan använda menskopp?!

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Borttagen användare skrev 2012-01-05 17:37:48 följande:
    jo egentligen är väl inget så äckligt eftersom det är blod och något naturligt. vissa verkar ju tycka det är äckligt eftersom det verkar kladdigt, när det i själva verket är mer kladdigt med bindor.
    Allt något är naturligt behöver inte innebär att det inte upplevs äckligt.

Jag menar vem gillar spyor?
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Borttagen användare skrev 2012-01-05 17:40:22 följande:
    ja fast du förstår väl vad jag menar. eller du kanske tror jag menar att spyor är trevligt?
    Nej inte riktigt. Naturligt är inte lika med icke äckligt vilket jag uppfattar det som att du tycker.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Borttagen användare skrev 2012-01-05 17:46:09 följande:
    mm, vi säger så.
    Enklare än att förklara vad du menar antar jag, men det är okej det med.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Egendomligt skrev 2012-01-05 19:43:25 följande:
    För att jag har haft problem med vaginism och svårt att använda tampong också, har därför inte ens vågat testa menskopp.
    Jag vet inte om det är skäl nog att låta bli. Har frågat ts några gånger men inte fått svar
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    EnFisPåTvären skrev 2012-01-05 21:44:29 följande:
    Jag förstår inte en sak, hur kan man uttala sig så tvärsäkert om något man aldrig provat? Att det är äckligt, att det går lika bra med tampong, att det är vidrigt, äckligt, att man aldrig skulle prova etc. Hur kan ni veta det? Alla vi som provat och skriver att den är fantastisk, skulle vi skriva det om vi inte tyckte det? Jag var själv jävligt skeptisk men när folk fortsatte säga hur bra den var tänkte jag att jag måste prova innan jag uttalar mig. Jag brukar inte uttala mig om saker jag inte vet något om, utan då brukar jag lyssna på de som faktiskt har erfarenhet av en sak.
    Ursäkta men det där låter ungefär som det man fick höra när man var liten "skulle du hoppa från ett hus om alla andra gjorde det?"

Man kan veta att man inte vill göra en sak, att man tycker den är osmaklig eller att det inte fungerar utan att testa det.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Hur miljövänligt är det att skölja ur koppen x antal gånger per dag i färskvatten? Alltså allvarligt, finns det nån som tänkt på det?

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Mad as snow skrev 2012-01-05 22:19:10 följande:
    Jag tror inte att du greppade mitt inlägg riktigt. Du ifrågasätter varför människor inte använder menskopp och när de redogör för sina anledningar ifrågasätter du dessa, på en ganska privat nivå med parallellen till sex. Det säger mig att det verkar svårt för dig att begripa människors olikheter när det kommer till det här ämnet, och framför allt gällande något så privat och personligt som det egna underlivet. 
    Och som sagt hur miljövänligt är det att skölja av den i färskvatten flera gånger per dag (går en del vatten, man ska skölja ut det från handfatet och vattenlåset också - förhoppningsvis!)
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Att köra den i diskmaskinen låter faktiskt äckligt. Att jag rent förnuftsmässigt begriper att det inte är det har ingen relevans

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Och vattnet då? Eller tänker du ignorera den frågan totalt? Tillverkningsprocessen hur miljövänlig är den?

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Okej. Enbart predikning och inte diskussion eller svar på frågor.

Då har vi klargjort det i varje fall!

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Fru U skrev 2012-01-05 22:40:49 följande:
    Och vattnet då? Eller tänker du ignorera den frågan totalt? Tillverkningsprocessen hur miljövänlig är den?
    Fru U skrev 2012-01-05 22:56:27 följande:
    Okej. Enbart predikning och inte diskussion eller svar på frågor.

Då har vi klargjort det i varje fall!
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    MariaElionora skrev 2012-01-05 23:17:04 följande:
    Jag vill ge fakta, inte predika. Anser att det är allas ansvar. förstår inte vad som är så äckligt med mens för så många.
    Gör det då. Ge fakta. Svara på frågorna om hur miljövänlig den är ur de aspekterna.

Just nu predikar och skuldbelägger du bara
    Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???