Inlägg från: Clarissa |Visa alla inlägg
  • Clarissa

Varför använder inte DU menskopp???

Ha ha ha. Vilket underbar tråd!!!
    Man kan ju definitivt sätta upp fler fördelar.
    Det kommer snart att godkännas en alldeles ny menskopp som även kommer säljas i Sverige. Som rymmer 40 ml blod, är bekväm och som man inte spiller blod när man tömmer. Har inte provat den än själv, men ska så fort jag får möjlighet .
    Och jo, logg81, det finns även andra saker man kan göra för miljön än att använda menskopp, t ex sluta med att använda hormonella p-medel. Kondomer är tyvärr inte heller bra för miljön.
    Annars att konsumera mindre är väl också en bra miljöåtgärd.

Menskopp orsakar inga infektioner, det gör däremot tampong. Vill man ha bindor kan man köpa eller sy av tyg.
    Och mina barn hade självklart tygblöjor... 
    Däremot diskar jag för hand, det är bättre med diskmaskin, men har varken plats eller råd tyvärr. 

• Clarissa

Även om man tycker det funkar bra med tampong så finns det skäl att övergår till menskopp. Miljöskäl!
    Men man behöver inte skämmas och känna sig som miljöbov för att man använder tampong.
    Det är i alla fall männen som är de stora miljöbovarna ( även om det finns några få undantag) 
    Och har man väl börjat med menskopp, så inser man ju fördelarna snabbt.
    Jag har använt menskopp ( eller egentligen cervixpessar som menskopp) i över tjugo år. Det har hänt nån enstaka gång att jag tillfälligt använt tampong eller binda. Då inser man än en gång hur mycket bättre det är med menskopp. 
    Men det är lite kul att menskoppsdiskussioner alltid väcker så många känslor. 
    Men om man ser rent sakligt på det, så går det åt enorma mängder energi och material  för att tillverka, transportera engångsprodukter och sen sophantering, stopp i avlopp etc .

• Clarissa

Det är miljövänligt att använda menskopp.
    Det är INTE miljövänligt att använda hormoner.
    svtplay.se/v/2666937/dokumentarfilm/klipp__underkastelsen
    De som fortfarande inte vet vad hormonstörande ämnen , såsom utkissade p-piller, ställer till med kan titta på filmen Underkastelsen på Svtplay t o m 5/2.

Lite deprimerande, men man kan faktiskt göra en hel del själv för miljön, minska plastleksakerna till barnen, använda menskopp, pessar osv.

Män som anser att pojkar ska slippa födas med missbildade penisar, att färre ska få testikelcancer, att män ( fiskar och grodor) ska vara fertila och just manliga, kan väl köpa menskoppar och pessar till kvinnor i sin närhet ( eller ge dem presentkort om de inte har koll på storlek..)

Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???