Inlägg från: Borttagen användare |Visa alla inlägg
  • Borttagen användare

Varför använder inte DU menskopp???

om jag ska vara helt ärlig så kände jag mig obekväm med att först koka den i kastrull samtidigt som det också kändes komplicerat (speciellt när jag bodde kollektivt, inte så kul när folk ska laga mat så står man och kokar en menskopp och får frågor. plus att man måste ha en speciell menskopp-kastrull). sen blev det även lite komplicerat att tömma den och behöva skölja den. t ex om man är på en toa som har handfatet någon meter ifrån toaletten, hur gör man då? eller man kanske bara ska tömma den och inte skölja? jag ville iallafall skölja. när jag skulle ta ut den kändes det obehagligt för det var sån "sugkraft", samma när man satte in den. såg någon skrev om vestibulit, tror jag inte har det men jag fick ont och sprack när jag förde in den (om jag minns rätt).

jag fick även en cysta i samband med att jag började använda menskoppen, så jag har väl inbillat mig nånstans att cystan kom till pga den. men så var det nog inte, finns nog inget samband. men det har gjort att jag inte vill använda den, blivit någon psykisk spärr.

hade jag använt den lite längre hade jag nog blivit mer bekväm och det hade nog inte känts lika jobbigt. och vet folk som har som är nöjda. det kostar ju ingenting och är miljövänligt som sagt. men jag har sån hemsk mensvärk, och mår skit, att jag inte orkar med besväret med en menskopp även om det inte är så jättemycket. jag vill ha så lite besvär som möjligt och underlätta så mycket som möjligt under min mens.

• Borttagen användare
    Millan83 skrev 2012-01-05 16:32:29 följande:
    För att jag inte vill. Tycker det är äckligt med blod och vill inte vara där uppe och pilla och kladda! Har inte testat och kommer inte heller.

Vissa saker vet man, som att jag aldrig kommer äta hjärna för att jag tycker att det är äckligt!

Är detta ännu ett sätt att skuldbelägga kvinnor som vill bestämma själva över sina kroppar? 
    vad använder du nu för mensskydd? bindor är ju absolut mer blod och äckligare enligt mig. kladdigt var det aldrig för mig med menskopp, och jag hann inte bli mer än nybörjare.
  • Borttagen användare

jag tyckte det var jobbigt också att veta hur ofta man skulle tömma den, med tamponger har jag lärt mig men det är väl något man lär sig med tiden även med menskoppen.

• Borttagen användare
    Elgog skrev 2012-01-05 16:43:07 följande:
    Men varför ska man samla blodet i en kopp? Jag hajar inte varför det skulle vara enklare? Det enklaste är väl bara att blöda i en binda? Jag tycker att menskopp är en otroligt konstig uppfinning.
    Enklare behöver det väl inte vara. Men man har ju en kopp och just den formen för att det ska fånga upp blodet (ganska logiskt?) Det är äckligare enligt mig blöda i en binda, beror nog på hur mycket blod man har men man slipper ju duscha fittan och få den helt blodig. Helt kladdfritt får du ju med tampong eller menskopp. Det som i slutändan menskoppen har som de andra inte har är att den är miljövänlig och är gratis (förutom då du köper den första gången). Förstår inte hur man kan få det till att det skulle vara konstigt. Tycker snarare det är konstigt om man inte kan se funktionen med den och syftet? Och hur bra den egentligen är?
  • Borttagen användare
    Envira skrev 2012-01-05 17:22:10 följande:
    för att jag inte vill lägga ut en så stor engångskostnad på något som jag inte vet om jag kommer vara bekväm med.
    ja gud jättestor engångkostnad, 300 kr! Förvånad
  • Borttagen användare

ja hoppas ni som säger "sjuuukt äckligt" inte använder bindor.. då är menskoppen som en blomma och bindor som en fis i jämförelse.

• Borttagen användare
    Jennie med ie skrev 2012-01-05 17:31:37 följande:
    Nåja, det är ju rätt individuellt vad man ser och upplever som äckligt. Där finns inget facit...
    jo egentligen är väl inget så äckligt eftersom det är blod och något naturligt. vissa verkar ju tycka det är äckligt eftersom det verkar kladdigt, när det i själva verket är mer kladdigt med bindor.
  • Borttagen användare
    cloudberry79 skrev 2012-01-05 17:31:37 följande:
    Jag har provat flera gånger, men kan inte få ut den på egen hand hur jag än försöker. Den fastnar där inne och det blir sånt vacuum att jag gråter av smärta när den ska tas ut. Min livmodertapp är tydligen jättebred eller nåt, för det går verkligen inte. En gång har jag fått ringa gyn akut för att få ut den när inte ens maken kunde hjälpa till att ta loss den. Vågar inte prova igen, även om jag gillar konceptet och tycker det både är mer hygieniskt, mer ekonomiskt och mer miljövänligt än andra mensskydd. Använder endast tampong nu för tiden, bindor är för äckligt.
    jag upplevde samma, just det där vacuumet tyckte jag var mest obehagligt. kändes som man skulle dra ut livmodern eller något på köpet.
  • Borttagen användare
    Fru U skrev 2012-01-05 17:39:11 följande:
    Allt något är naturligt behöver inte innebär att det inte upplevs äckligt.

Jag menar vem gillar spyor?
    ja fast du förstår väl vad jag menar. eller du kanske tror jag menar att spyor är trevligt?
  • Borttagen användare
    Envira skrev 2012-01-05 17:39:43 följande:
    för mig som är student är det en rätt stor engångskostnad. 
    såg några för 239 kr, det är väl några paket bindor och tamponger för någon månad. kanske låter dyrt som engångskostnad, men i längden om det funkar så kan du ju spara flera tusenlappar.
  • Borttagen användare
    Fru U skrev 2012-01-05 17:42:25 följande:
    Nej inte riktigt. Naturligt är inte lika med icke äckligt vilket jag uppfattar det som att du tycker.
    mm, vi säger så.
  • Borttagen användare
    Jennie med ie skrev 2012-01-05 17:43:57 följande:
    Även naturliga grejer kan såklart upplevas äckligt...

Med binda behöver man ju inte komma i fysisk närkontakt med blodet och det behöver inte bli det minsta kladdigt, även om man SER blodet. Personligen gillar jag inte bindor, men förstår att alla inte är som jag
    jo, fast har du en binda så blir det kladdigt eftersom du blöder från din fitta och det hamnar i bindan = du får en blodig fitta. sen hur blodigt det blir beror nog på hur mycket du blöder och hur ofta du byter binda. men man pissar ju inte ut blodet och får en fin stråle som lägger sig så fint i bindan, utan blodet letar ju sig uppåt, neråt, bakåt.. beroende på hur mycket man rör sig. har du tampong, eller menskopp hamnar i princip inget blod utanför slidan. så kladdigt blir det ju alltid med binda hur man än vrider och vänder på det, men kanske inte på fingrarna om det var det du tänkte på.
  • Borttagen användare
    Fru U skrev 2012-01-05 17:47:34 följande:
    Enklare än att förklara vad du menar antar jag, men det är okej det med.
    vad är du inte förstår? jag har ju gjort klart för dig att jag inte tycker att det är trevligt med allt som är naturligt, som t ex spyor som du nämnde. surprise?
  • Borttagen användare
    FruSen skrev 2012-01-05 17:52:43 följande:
    Har funderat på att testa många många ggr, men jag blir inte klok på alla koppar !
    Vilken storlek ska man ha? Inget passar ju in på mig när man läser dessa "storleksguider"
    tror man ska börja med så liten så möjligt, och sen arbeta sig uppåt gällande storlek om den inte funkar. fast har man fött barn tror jag man ska ha en större variant redan från början.
  • Borttagen användare

för mig blev det försej inte så miljövänligt eftersom jag var rädd att den skulle läcka, att jag då använde binda eller trosskydd som en säkerhet. men efter ett tag lär man sig väl hur mycket man blöder och hur ofta man ska byta och slipper extraskydd.

• Borttagen användare
    EnFisPåTvären skrev 2012-01-05 18:20:35 följande:
    Är man känslig finns det menskoppar som är mjukare, jag måste ha en sån. Provade en vanlig först men det funkade inte. Jag har alltid binda som extra säkerhet men den byter jag ju väldigt sällan. Jag slipper det där att blöda vid sidan om, oron att resa sig från en stol och se ut som Stockholms blodbad i röven etc.
    vart köpte du den då? den mjukare? skulle jag ha igen skulle jag vilja ha en mjukare.
  • Borttagen användare
    EnFisPåTvären skrev 2012-01-05 18:45:10 följande:
    Jag köpte en vanlig från meluna.eu/ , när man beställer därifrån skickar de med ytterligare ett exemplar av annan storlek eller sort och jag fick med en soft vilket var en sabla tur.
    det är ju smart med en liten ögla. det var krångligt med min, att den bara hade ett litet kort skaft som inte gick att få tag i. hitta samma märke du har här http://www.tampongshopen.se/menskopp/ fanns också extra mjuka, kanske är det rosa eller blå du har?
  • Borttagen användare
    mikipiki skrev 2012-01-05 19:16:10 följande:
    Det brukar folk säga om tamponger med, men dom känns ändå.

tamponger ska ju inte kännas, isåfall sätter man in dom fel antagligen. kan väl bero på annat också, men jag tror jag inte känner nånting alls när jag har tampong. när jag var yngre kände jag av det däremot för jag inte förde in dom tillräckligt långt.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???