Inlägg från: Coriander |Visa alla inlägg
  • Coriander

Varför använder inte DU menskopp???

Enkel fråga till dig TS: Anser du att miljön är viktigare än kvinnornas välmående?

Jag använder menskopp och har gjort det sedan 2005. För mig är detta bästa möjliga valet av de mensskydd som finns ute på marknaden. Tamponger använde jag innan menskopp, men mina slemhinnor torkade något enormt av dessa. Bindor har jag inte använt sedan tidig tonår, då jag anser det ofräscht och obekvämt.  

Men nog finns det nackdelar med menskoppen också! När du väl ska ta ut menskoppen (vilket för mig under de första dagarna av mens är mellan 3 - 4 timmar) måste man ju alltid ha en toalett med handfat. Om du sedan befinner dig tex. på stan och ska använda en toalett som inte har någon handfat på båset... ja, då blir det knepigare. Med andra ord om mina slemhinnor i slidan skulle tåla tamponger, skulle jag hellre använda dessa under de första dagarna av mens.

En annan grej som jag ibland upplevt som problematiskt är just att få ut koppen. Även fast jag är van användare och har snart 7års erfarenhet, händer det att koppen suger sig så hårt fast inne i slidan, att det blir svårt att få ut det. När man sedan med tvång sliter loss den gör det ju rejält ont.

Bortsett från dessa nackdelar, anser jag att koppen är mycket bra. Den är skonsam mot slemhinnorna. Den läcker inte och man behöver inte ta ut den lika ofta som en tampong exempelvis. Man sparar en massa pengar och sedan kan man väl nämna fördelarna för miljön som en bonus. 

Med allt detta sagt förstår jag absolut varför en del kvinnor inte vill använda koppen. Och att försöka någon att ändra valet av menssydd med motivering "bra för miljön"... inte så jättelyckat kanske.

• Coriander
    läckerbit skrev 2012-01-06 19:30:49 följande:
    För att tanken äcklar mig. För att jag inte litar på att den skulle fungera. För att det är stridigt om risken för urinvägsinfektioner ökar eller inte med en menskopp. För att jag använder alla mina kastruller och grytor till matlagning och inte till att koka menskoppar i. För att det funkar med tampong för mig.
    Jag har haft lätt för att få uvi sedan jag fick min första uvi år 2001. Men under den tiden då jag använt menskoppen har jag faktiskt haft färre uvi än innan jag började använda den. 

Jag kokar inte min menskopp i någon kastrull eller gryta... istället använder jag en steril glasburk. Har i tvättade koppen och häller på kokande vatten. 

Men bra att du hittat rätt menssydd för dig.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???