Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Varför använder inte DU menskopp???

MariaElionora skrev 2012-01-05 22:08:15 följande:
    har aldrig behövt göra det på en offentlig toalett nej.
    skulle det hända är det ju bara att tömma och sätta in och tvätta när möjlighet ges. Det har dock aldrig hänt mig än men ser inte riktigt problemet.
    Hur tvättar du den i vanliga fall?
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Mad as snow
    1978 skrev 2012-01-05 22:10:45 följande:
    Jepp. Så går det till. Det är det som är miljöpoängen - att den är flergångs. Man kokar den ibland för att vara säker på att få den bakteriefri. I fittan/fiffi/muttan/bävern växer det normalt sett inte bakterier, så det blir inte läbbigt som med en tampong, som är betydligt mer gästvänlig för de små rackarna (därav risken för tampongsjuka).
    Självfallet frodas bakterier om man gång efter annan bara sköljer av koppen. Precis som det frodas bakterier på sexleksaker som inte rengörs efteråt. Principen torde vara den samma. 
  • Mad as snow
    MariaElionora skrev 2012-01-05 22:11:23 följande:
    kokar den eller tvättar den med tvål och vatten och bakteriedödande spray. Går även att köra den i diskmaskinen.
    Olika bud här i tråden vad gäller rengöringen, men det gläder mig att du har insett vikten av det hela. 
  • Mad as snow
    MariaElionora skrev 2012-01-05 22:17:16 följande:
    Ingen är väll tvingad att svara i tråden eller hur?
    Jag tror inte att du greppade mitt inlägg riktigt. Du ifrågasätter varför människor inte använder menskopp och när de redogör för sina anledningar ifrågasätter du dessa, på en ganska privat nivå med parallellen till sex. Det säger mig att det verkar svårt för dig att begripa människors olikheter när det kommer till det här ämnet, och framför allt gällande något så privat och personligt som det egna underlivet. 
  • Mad as snow
    MariaElionora skrev 2012-01-05 22:18:46 följande:
    Sen som jag tidigare sagt tycker jag alla har skyldighet att tänka på miljön och tycker det är mångfalt viktigare än folks egocentriska ursäkter för att slippa ta ansvar.
    Anser du att samtliga anledningar som har radats upp i den här tråden till att inte använda menskopp, är "egocentriska ursäkter"?
  • Mad as snow
    Fru U skrev 2012-01-05 22:20:27 följande:
    Och som sagt hur miljövänligt är det att skölja av den i färskvatten flera gånger per dag (går en del vatten, man ska skölja ut det från handfatet och vattenlåset också - förhoppningsvis!)
    Men det kanske skulle räcka med att koka vattenlåset ibland?
  • Mad as snow
    MariaElionora skrev 2012-01-05 22:21:28 följande:
    har folk ingen mens är väll det självklart att de inte ska använda menskopp...
    sen finns det medicinska anledningar är det en helt annan sak men att svara "nej för det är äckligt" anser jag vara väldigt egocentriskt ja.
    Det var mig snäva kriterier för godtagbara skäl till vad främmande människor väljer att stoppa upp i sina egna underliv. Men för egen del vet jag att jag skulle må fruktansvärt dåligt av att gå runt med en menskopp, det duger som anledning för mig. 
  • Mad as snow
    1978 skrev 2012-01-05 22:23:32 följande:
    Mm, det är därför man kokar den, som sagt...

Om det växte bakterier i snippan skulle vi ju ha infektioner allihop, alltid. Snippan är sur för att det inte ska hända. Den ska tåla så ohygieniska saker som snoppar.

Eftersom menskoppen består av ett material som bakterier inte växer i är det lungt att ha den där inne länge. Men om den inte gjorts ren när man har den utanför snippan kan det växa en massa jox. Och bakterier i stor mängd vill man så klart inte få in. Därför kokar man eller sprayar med något bakteriedödande, som någon skrev.

Om man jämför med tamponger är de mer bakterievänliga eftersom de består av ett material som bakterier trivs i (celulosa). Det är därför man rekommenderar att inte ha samma tampong hela natten. Menskoppen kan man däremot ha så länge (om den inte blir full så klart).
    Jag begriper också att menskoppen inte är en bakteriehärd när den sitter i underlivet, utan jag talar om hur den hanteras utanför kroppen. Du skrev ju att den sköljs av och stoppas in, och "kokas ibland". Självklart behöver den rengöras ordentligt (inte bara sköljas av) vid varje byte. Men det kanske är det du menar att du/man gör? 
  • Mad as snow
    EnFisPåTvären skrev 2012-01-05 22:31:25 följande:
    Jag fick rådet att koka före varje mensperiod och sedan bara skölja av den vid bytena och sedan om jag vill koka efter att allt är klart (vilket jag gör). Jag tyckte att det lät riskabelt med tanke på bakterier och så men jag litar på folk som har mer kunskap än jag.
    Ok. Jag tycker också att det låter riskabelt. 
  • Mad as snow
    1978 skrev 2012-01-05 22:38:27 följande:
    Jag brukar använda tvål också. Och vattnet ska vara varmt. Och händerna rengjorda innan man börjar byta, precis som med tamponger.

Så länge händerna är rena när man byter går det bra att någon gång byta genom att bara tömma och sedan sätta in den igen. Om jag är ute och det inte finns varmt vatten och tvål spritar jag händerna först (och efter!). Sedan gör jag rent koppen med tvål och vatten när jag kommer hem.

Ska jag vara ute så länge att jag kommer att behöva byta flera gånger använder jag tampong istället. Det blir lite knöligare eftersom de måste bytas oftare, men det får det vara värt.
    Det här låter ju utmärkt.
    1978 skrev 2012-01-05 22:38:27 följande:
    Vill också poängtera att jag inte tillhör dem som tycker att folk som inte använder menskopp är onda. Det måste få vara upp till var och en!

• Mad as snow
    1978 skrev 2012-01-05 22:41:58 följande:
    Ni som tycker att det är äckligt: har ni aldrig någons snopp eller fingrar i era snippor? Kokar era partners snoppen/fingrarna först?

Snippan är konstruerad för att tåla otvättade snoppar. En menskopp som tvättats i vatten är ingenting i jämförelse med det!

Givetvis ska man vara noga med hygienen ändå.
    För egen del är detta med hygienen en sekundär anledning. Jag skulle ha stora problem med att få in koppen ifråga och att inte få ont av den och jag skulle rent psykiskt må dåligt av att gå runt med den inuti kroppen. Innan jag får frågan om hur jag vet detta, kan jag intyga att jag känner mig själv och min relation till mitt eget underliv. 

Men jag kokar vanligtvis inte min mans snopp.  
  • Mad as snow
    1978 skrev 2012-01-05 22:57:27 följande:
    Nej, menskopp passar nog inte alla.

Jag tror att anledningen till att det utbryter rena rama missionärsstämningen när såna som jag pratar om menskoppar är att för oss den funkar för är den fantastisk. Att ha mens blir så otroligt mycket lättare och man önskar alla andra samma sak. Precis som jehovas vittnen! Och precis lika enerverande som Jehovas vittnen är för somliga kan menskoppsfanatikerna vara för andra...

Jag är för övrigt nu lättad å din mans vägnar. Flört
    Jo, så är det nog med mycket här i livet. Det är lätt att bli euforisk när man har hittat något som passar en själv. Men jag tycker att du gör ett fint jobb som Menskoppens Försvarare faktiskt.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???