Inlägg från: 1978 |Visa alla inlägg
  • 1978

Varför använder inte DU menskopp???

Moi Je Joue skrev 2012-01-05 21:07:32 följande:
    alltså jag fick mens, inte mitt barn, snyggt syftningsfel.
    Glad
  • 1978
    Genghis skrev 2012-01-05 21:12:17 följande:
    Vilket organ är det som åsyftas?
    Klittan, så klart! Skrattande
  • 1978
    Mad as snow skrev 2012-01-05 21:44:20 följande:
    Spontanfråga. Ni tar alltså ut koppen ifråga, tömmer den i toaletten/handfatet, sköljer av den och stoppar tillbaka den? En anledning så god som någon för att inte börja använda menskopp.
    Jepp. Så går det till. Det är det som är miljöpoängen - att den är flergångs. Man kokar den ibland för att vara säker på att få den bakteriefri. I fittan/fiffi/muttan/bävern växer det normalt sett inte bakterier, så det blir inte läbbigt som med en tampong, som är betydligt mer gästvänlig för de små rackarna (därav risken för tampongsjuka).
  • 1978
    Mad as snow skrev 2012-01-05 22:14:41 följande:
    Självfallet frodas bakterier om man gång efter annan bara sköljer av koppen. Precis som det frodas bakterier på sexleksaker som inte rengörs efteråt. Principen torde vara den samma. 
    Mm, det är därför man kokar den, som sagt...

Om det växte bakterier i snippan skulle vi ju ha infektioner allihop, alltid. Snippan är sur för att det inte ska hända. Den ska tåla så ohygieniska saker som snoppar.

Eftersom menskoppen består av ett material som bakterier inte växer i är det lungt att ha den där inne länge. Men om den inte gjorts ren när man har den utanför snippan kan det växa en massa jox. Och bakterier i stor mängd vill man så klart inte få in. Därför kokar man eller sprayar med något bakteriedödande, som någon skrev.

Om man jämför med tamponger är de mer bakterievänliga eftersom de består av ett material som bakterier trivs i (celulosa). Det är därför man rekommenderar att inte ha samma tampong hela natten. Menskoppen kan man däremot ha så länge (om den inte blir full så klart).
  • 1978
    Mad as snow skrev 2012-01-05 22:27:50 följande:
    Jag begriper också att menskoppen inte är en bakteriehärd när den sitter i underlivet, utan jag talar om hur den hanteras utanför kroppen. Du skrev ju att den sköljs av och stoppas in, och "kokas ibland". Självklart behöver den rengöras ordentligt (inte bara sköljas av) vid varje byte. Men det kanske är det du menar att du/man gör? 
    Jag brukar använda tvål också. Och vattnet ska vara varmt. Och händerna rengjorda innan man börjar byta, precis som med tamponger.

Så länge händerna är rena när man byter går det bra att någon gång byta genom att bara tömma och sedan sätta in den igen. Om jag är ute och det inte finns varmt vatten och tvål spritar jag händerna först (och efter!). Sedan gör jag rent koppen med tvål och vatten när jag kommer hem.

Ska jag vara ute så länge att jag kommer att behöva byta flera gånger använder jag tampong istället. Det blir lite knöligare eftersom de måste bytas oftare, men det får det vara värt.

Vill också poängtera att jag inte tillhör dem som tycker att folk som inte använder menskopp är onda. Det måste få vara upp till var och en!
  • 1978

Ni som tycker att det är äckligt: har ni aldrig någons snopp eller fingrar i era snippor? Kokar era partners snoppen/fingrarna först?

Snippan är konstruerad för att tåla otvättade snoppar. En menskopp som tvättats i vatten är ingenting i jämförelse med det!

Givetvis ska man vara noga med hygienen ändå.

• 1978
    Genghis skrev 2012-01-05 22:42:11 följande:
    Alla kan inte jobba hemifrån.
    Men de allra flesta har toalett på jobbet. Eller?
  • 1978
    Jennie med ie skrev 2012-01-05 22:47:24 följande:
    Man kör väl dem i diskmaskinen?
    Kopparna eller sina sexpartners? Flört
  • 1978
    Mad as snow skrev 2012-01-05 22:48:45 följande:
    För egen del är detta med hygienen en sekundär anledning. Jag skulle ha stora problem med att få in koppen ifråga och att inte få ont av den och jag skulle rent psykiskt må dåligt av att gå runt med den inuti kroppen. Innan jag får frågan om hur jag vet detta, kan jag intyga att jag känner mig själv och min relation till mitt eget underliv. 

Men jag kokar vanligtvis inte min mans snopp.  
    Nej, menskopp passar nog inte alla.

Jag tror att anledningen till att det utbryter rena rama missionärsstämningen när såna som jag pratar om menskoppar är att för oss den funkar för är den fantastisk. Att ha mens blir så otroligt mycket lättare och man önskar alla andra samma sak. Precis som jehovas vittnen! Och precis lika enerverande som Jehovas vittnen är för somliga kan menskoppsfanatikerna vara för andra...

Jag är för övrigt nu lättad å din mans vägnar. Flört
  • 1978
    Genghis skrev 2012-01-05 22:49:14 följande:
    Jag svarade på idén att man kanske inte går hemifrån om man störtblöder. För min del kan jag inte vara hemma från jobbet bara för att jag har mens. Förslaget var att man bara behöver tömma menskoppen hemma. 

Aha, sorry, jag hängde inte med.
    Men det finns ju folk som störtblöder som tvingas stanna hemma vid mens (eller på grund av smärtan).
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???