Inlägg från: EnFisPåTvären |Visa alla inlägg
  • EnFisPåTvären

Varför använder inte DU menskopp???

Genghis skrev 2012-01-05 22:22:38 följande:
    Olika människor kan göra sina bidrag på olika sätt.  Alla vill inte göra sina med underlivet.

• EnFisPåTvären
    Mad as snow skrev 2012-01-05 22:27:50 följande:
    Jag begriper också att menskoppen inte är en bakteriehärd när den sitter i underlivet, utan jag talar om hur den hanteras utanför kroppen. Du skrev ju att den sköljs av och stoppas in, och "kokas ibland". Självklart behöver den rengöras ordentligt (inte bara sköljas av) vid varje byte. Men det kanske är det du menar att du/man gör? 

Jag fick rådet att koka före varje mensperiod och sedan bara skölja av den vid bytena och sedan om jag vill koka efter att allt är klart (vilket jag gör). Jag tyckte att det lät riskabelt med tanke på bakterier och så men jag litar på folk som har mer kunskap än jag.
  • EnFisPåTvären
    1978 skrev 2012-01-05 22:38:27 följande:
    Jag brukar använda tvål också. Och vattnet ska vara varmt. Och händerna rengjorda innan man börjar byta, precis som med tamponger.

Så länge händerna är rena när man byter går det bra att någon gång byta genom att bara tömma och sedan sätta in den igen. Om jag är ute och det inte finns varmt vatten och tvål spritar jag händerna först (och efter!). Sedan gör jag rent koppen med tvål och vatten när jag kommer hem.

Ska jag vara ute så länge att jag kommer att behöva byta flera gånger använder jag tampong istället. Det blir lite knöligare eftersom de måste bytas oftare, men det får det vara värt.

Vill också poängtera att jag inte tillhör dem som tycker att folk som inte använder menskopp är onda. Det måste få vara upp till var och en!

Jag fick lära mig att inte använda tvål, att tvål kan skada koppen och även störa balansen i slidan om det råkar komma in rester. Jag var skeptisk men har kört med endast avsköljning eftersom det var den informationen jag fick. Hm.
  • EnFisPåTvären
    Quinna skrev 2012-01-05 23:01:24 följande:
    Nä, usch!
    Tror inte min sambo uppskattar att jag hivar över mitt mensblod i samma vask som han borstar tänderna och tvättar sig i.

Jag använder tamponger. Som jag spolar ner. Spöke

Du kan ju skölja bort blodet ur handfatet.
  • EnFisPåTvären
    1978 skrev 2012-01-05 23:04:48 följande:
    I min förpackning har jag för mig att det stod att man måste vara noga att få bort tvålen. Uppenbarligen har det funkat att bara använda vatten också.

Fast jag ska fixa tvål, känns bättre. Jag har funderat över just den här biten. Vilken tvål använder du?
  • EnFisPåTvären
    Hexx skrev 2012-01-05 23:06:55 följande:
    Ger upp....
    Och det går bra för ditt lag?
  • EnFisPåTvären
    Dreams Never Ends skrev 2012-01-05 23:13:24 följande:
    FYFAN JAG SPYR, trevligt att man fick se någons blodiga kopp och håriga underliv också Foten i munnen

Men säg att du skämtar nu???

TS: om du vill göra folk positivt inställda till menskoppar är det där nog inte riktigt rätt väg att gå? 
  • EnFisPåTvären
    1978 skrev 2012-01-05 23:14:22 följande:
    Samma som till händerna. Någon oparfymerad och mild. Just nu Änglamark. En gammal hederlig hård tvål. Men flytande är kanske lättare, när jag tänker efter. Men vi har sällan sån, av miljöskäl.

Är det några speciella ämnen man ska undvika som kan förstöra menskoppen eller tror du att man kan köpa nån barntvål annars som är oparfyrmerad?
  • EnFisPåTvären
    JennieJ skrev 2012-01-05 23:16:51 följande:
    Mrsperfect tack läste detta. Kan vara värt att testa om några månader. EN FRÅGA? till er som testat är den enligt er svår att få ditt, läcker den och skaver den något. Använder egentligen bara tampong dok mindre variant för tycker dom gör ont dom större och frågan är om de skulle göra ont då med koppen eftersom den e större än en tampong?

Jag kan inte ha tampong för jag är så känslig och upplevde att mensvärken förvärrades. För mig funkar en soft menskopp hur bra som helst. Känns inte alls. Den kan läcka lite lite ibland men jag har alltid en tunn binda som extra säkerhet (det är dock skillnad mot tidigare då jag alltid fick ha nattbinda som ändå oftast läckte över titt som tätt).
  • EnFisPåTvären
    MariaElionora skrev 2012-01-05 23:21:23 följande:
    Spyr du av en menskopp? Hur överlever du när du har mens?

Men du, allvarligt. Jag använder själv menskopp men vill inte utan varning behöva se någon annans använda.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???