• Pickeli

Trött 3-åring!

Sonen som är drygt 3 har den senaste tiden (ett par månader) varit extra trött. Han kan lätt bränna av 3 timmar på eftermiddagen om han somnar.( I jämförelse med en lunchvila på 40 minuter som han sov förut, ibland) Han är även ganska svår att få ut nu för tiden (vilket han inte var förut) Man får liksom tjata ut honom på gården till sandlådan eller lekstugan. Han har dock massor med energi så det känns inte som han är liksom "håglös" eller energilös heller. Svårt att förklara.

Har han hållt igång en hel dag så är han så slut till mellis att ögonen ramlar ihop i matbordet.

Märker även att han är i en period av lite trots men han är en glad kille (men bestämd) och han verkar må jättebra psykiskt och fysiskt, trivs med livet. Men humörsvängningar har han ju såklart ibland.

Han blev storebror för 10 månaders sen och jag börjar fundera på om det är därför, att det helt enkelt är sktijobbigt med småsyskon även för honom. han ÄLSKAR sin lillebror mest av allt i hela världen, har inte en enda gång visat sig avundsjuk eller arg mot/på honom.

Han sover hela natten i sin säng, ibland kommer han in till oss på natten men somnar om igen direkt. Och äter bra på dagen. Han somnar mellan 20 och 22 beroende på om han sovit sent på eftermiddagen. Och vaknar mellan 6 och 8.

Om han inte får sova blir han övertrött, ledsen och grinig (såklart)

Känner ni igen er eller bör man oroa sig för något?

Google it!
  • Svar på tråden Trött 3-åring!
  • Lumo

Får han vitaminer, tex A-droppar (eller är det D-droppar de heter?). Kanske läge att ge honom det, tex i form av Eskomo Kidz som även har lite andra bra uppiggande innehåll (omega-olja).

Järnnivån kan ju vara låg med? Kanske läge att kolla upp han värden?

• Pickeli
    Lumo skrev 2012-01-05 12:18:53 följande:
    Får han vitaminer, tex A-droppar (eller är det D-droppar de heter?). Kanske läge att ge honom det, tex i form av Eskomo Kidz som även har lite andra bra uppiggande innehåll (omega-olja).

Järnnivån kan ju vara låg med? Kanske läge att kolla upp han värden?
    D-vitamin och järnbrist känns det helt klart som att jag kan utesluta då han äter mycket bra av både järn och d-vitaminrika livsmedel. Han får inte D-droppar längre nej.

Men man kanske skulle testa med att ge lite omega-3 till honom, för det är det nog värre med! Har du själv testat eskimo-kids? Finns det andra alternativ? och vet du om man kan ge det bara på "måfå" även om ingen vitaminbrist finns på papper?
    Google it!
  • Mina småtroll
    Pickeli skrev 2012-01-05 13:22:17 följande:
    D-vitamin och järnbrist känns det helt klart som att jag kan utesluta då han äter mycket bra av både järn och d-vitaminrika livsmedel. Han får inte D-droppar längre nej.

Men man kanske skulle testa med att ge lite omega-3 till honom, för det är det nog värre med! Har du själv testat eskimo-kids? Finns det andra alternativ? och vet du om man kan ge det bara på "måfå" även om ingen vitaminbrist finns på papper?
    Min snart
    3-åring har också varit väääldigt trött. Har varit bättre senaste månaden. Men innan dess kunde hon också sova 3 timmar på dagen! O ändå sova 19-07.
    Hon får eskimo kids (har varit jättejobbig med maten, hela livet, dock mycket bättre nu!). Sen får hon sana-sol (multivitamin). Detta på dietistens inrådan, sana-solen då. Eskimo kids köpte jag på eget bevåg. Finns på apoteken. Fråga dem! Men tror att du kan ge på måfå så att säga

Det här med tröttheten tänker jag att det kanske händer mycket i skallen på dom just nu Som gör att dom behöver lite extra sömn. Men vem vet
  • Lumo

D vit kan man ju behöva extra av på vintern o det finns just i Eskimo kids. Den kan du ge varje dag utan påvisad brist så att säga. En tesked är dosen o ska inte överdoseras. Sonen tycker den är jättegod o äter den gladeligen, han vill t o m ha mer (vilket han såklart inte får).

• Yinmia

Inge konstigt att han är sover på dagarna om han går och lägger sig mellan 20-22. Tillsammans med timmarna på dagen så får han ju det antal han ska ha iaf. Min dotter som snart fyller 3 sover inget på dagen men då sover hon från ca 19,00-06,30 istället.

Prova att minska sömnen på dagen och lägg han tidigare på kvällen så att du och gubben får lite egen tid istället.

• daimstrut

Håller med om att ni borde försöka ändra rytmen så att han lägger sig betydligt tidigare. Minska ner dagvilan successivt för att sen ta bort den. Hitta på nåt på eftermiddagen då han blir trött och låt honom inte se på tv då för då är ju risken stor att han somnar, typ baka eller gör en fruktsallad eller smoothie som ger honom lite energi. Eller måla, pärla eller nåt annat som han gillar. Utelek eller annat aktivt orkar de dock oftast inte då, och upplever själv att de kan komma igen senare på eftermiddagen om de bara har kommit över den värsta tröttknycken. Min dotter blir snart tre och har haft en övergångsperiod länge nu med dagssömnen men nu klarar hon sig oftast utan. Då sover hon från ca 19.15-19.30 till ca 07. Nattningarna går som en dröm!

Svar på tråden Trött 3-åring!