• Habbi

Hur länge tappar man hår?! Blir galen snart

Jag har en son på 7 månader, del ammar honom fortfarande och planerar på att amma honom till han minst är ett år.

För några månader sedan började jag tappa hår och det går aldrig över, inte minskar hålavfallet heller! Det tycks nästan bara bli mer och mer. Det ligger f*n hår överallt hemma hos oss och drar jag bara fingrarna  igenom håret får jag fullt av hår i handen. Jag blir galen snart, inte pga att håret blir tunt och fult utan för att jag måste jämt gå med håret i en bulle på huvudet, annars faller de massa hår överallt hela tiden. Jag har nästan konstant hårstrån som klistrar sig fast på kläder eller på kroppen som bara kittlas och de är svåra att hitta för att få bort OSV OSV!

Det låter kanske som att jag överdriver men detta börjar verkligen gå mig på nerverna nu. Kanske borde jag bara ta och raka av mig allt hår? Haha.

Nu är min fråga - Hur länge tappar man hår egentligen?! NÄR SLUTAR DETTA?

• Svar på tråden Hur länge tappar man hår?! Blir galen snart
  • Pickeli

Jag slutade tappa hår några veckor efter amningen var över. tappade helt SJUKA mängder men fick tillbaka allt och lite till!

Google it!
  • Hansson83

Slutade tappa håret några veckor efter att jag slutade amma, så nu äntligen kan jag tvätta håret utan ångest Glad

Delammade ett tag innan jag slutade helt och tänkte att det skulle bli bättre, men märkte ingen större skillnad på håret vad det gällde att helamma och delamma.

• Caroliine

Jag ammade inte så länge och tappade jätte mycket jag med. Det låg hår överallt, i duschen kunde jag dra handen genom håret och få med en hårboll.. det var verkligen HEMSKT.. jag var rädd att jag skulle bli flint.. Tungan ute Vilket jag också blev på visa ställen. Men jag tror inte jag tappade hår i mer än MAX två månader. Det var över ganska fort.

• straw2008

Kommer inte ihåg hur länge men jag tappade sjuka mängder efter mina graviditeter. Efter min andra graviditet fick jag två helt kala fläckar om ca 3*4 cm på varje sida av huvudet, som tur var har det nu vuxit ut. Fruktansvärd ångest!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • JQs

Jag ammade inte och har tappat sjukt mycket hår så det har absolut inte (bara) med amningen att göra...

• Hansson83

Jag har hört att man tappar väldigt lite hår under tiden man är gravid, så det håret man tappar efteråt är de håret man inte tappade på 9 månader...

Sant eller inte vet jag inte, men tappar hår efter graviditet fastän man inte ammar vet jag att man gör!

• Natulcien

Det här kanske du inte vill höra, med min son är 14,5 månader och jag slutade amma för 4 månader sen, men tappar fortfarande hår!!! Jagbörjade tappa någon månad efter förlossningen och tappade enorma mängder i början. Tappade lite mindre när jag slutade amma, men tappar alltså fortfarande mer än normalt. Tur att jag hade megatjockt hår från början...

• lövet2

Jag har slutat tappa hår ungefär ett år efter förlossningen varje gång. Ett tips är att borsta i genom håret varannan timme ungefär, så fångar du upp de flesta hårstrån som lossnat sedan sist. Då slipper du få lika mycket hår på kläder och golv ...

• framtiden

Hur långt efter FL började ni tappa hår???
    tappar alla hår eller är det väldigt olika?? 

• Hansson83

Jag var jättenöjd i början, trodde att jag klarat mig! Ammade och tappade nästan inget hår, sedan blev sonen 4 månader och håret började trilla av...

Nu är han 9 månader och tappar inte mer hår än vanligt...väldigt skönt!

• yndra

Jag tappade enorma mängder hår i ett par år efter fl, och jag ammade inte alls...

• framtiden
    yndra skrev 2012-03-07 09:37:05 följande:
    Jag tappade enorma mängder hår i ett par år efter fl, och jag ammade inte alls...
    :( jag bävar inför detta.. är så rädd att tappa hår...

finns de inget som kan förebygga tro?? 
  • sprallan

Jag tappade också enorma mängder hår!
    Jag slutade amma min son när han var sex mån, han fyllde ett år för ett tag sedan och jag kan väl säga att det var ungefär då som jag märkte att jag inte tappade lika mycket längre.
    Var helt knäckt ett tag - det var hår precis överallt och när jag gick upp på morgonen såg det ut som det sovit en hund på min kudde.

Det var inte bara det att jag tappade hår utan det gick av oxå, så helt plötsligt hade jag en mindre charmerande lugg som jag absolut inte bett om Demon

Men som sagt är det värsta över nu och min frisör sa att håret håller på att komma igen ordentligt.       

• SailorGirl

Jag tappade från andra t.o.m. sjätte månaden. Fick klippa av det mesta av hårsvallet, eftersom det såg så stripigt ut. Slingade håret också, för att det skulle se mer ut, plus att hårstråna sväller lite, så det känns mer. När frisören lade slingorna kunde jag se att jag hade stora, kala fläckar i hårbotten. Nog för att jag var knäpp på att INTE tappa hår under graviditeten, men det blev lite för bra när det väl föll av.

Ungefär ett år efter att håret började trilla av hade jag fått tillbaka min gamla tjocklek. Nu är det bara längden som ska komma tillbaka Ja...förutsatt att det inte blir ett barn till som ger samma hårförlust som ettan

• SailorGirl

Det är förresten en myt att det är amningen man tappar hår av, liksom att håret blir mörkare. Håret kan visserligen upplevas som mörkare, men det är för att det är så mycket nytt hår som kommer efter hårtappet och det har ju inte hunnit blekas av sol, tvätt, styling osv.

Svar på tråden Hur länge tappar man hår?! Blir galen snart