Vaknar skrikandes varje natt
Hej!
Vi har en dotter på 10 månader som sov ganska bra fram tills ca 2 månader sedan, därefter har det bara gått utför.
Hon har sovit i egen säng från födseln, men ibland kommit upp till oss på morgonkvisten och legat och myst/sovit där med oss. På natten behövde vi bara sätta i nappen om den trillat ut, men så fort hon fick den somnade hon om.
Nu till problemet, hon vaknar skrikandes flera gånger per natt och det enda som fungerar är att ta upp henne och bära runt henne. Ibland hjälper det inte om pappan bär henne utan hon blir först lugn när hon får komma till mig. Detta brukar börja ca en timma efter att hon somnat, och sen håller det på. Ibland fungerar det att lugna henne (och eventuellt ge mat - men det är inte alltid hon vill ha) för att sen lägga henne i sängen bredvid en av oss, men ibland fungerar inte ens det.
Vi känner att det här verkligen inte fungerar längre. Hon går upp i vikt som hon ska och hon är oftast jätteglad och nöjd på dagarna, så vi tror inte att det rör sig om allergi, eller kan det uppdaga sig så? Med glada dagar och ledsna nätter?
Vi flyttade för två månader sedan, men det började innan dess, och eskalerar hela tiden. Hon sover nu i eget rum, tills en av oss få ha henne i extrasängen som står i hennes rum, för att en av oss ska kunna få sova. Jag sover dock inte alls bra med henne bredvid då jag vaknar vid varje rörelse hon gör, och hon trycker benen mot en hela tiden.
Jag hade kunnat acceptera att hon inte vill sova ensam om det hade funkat hela tiden, men ibland nöjer hon ju sig inte ens med det utan vill bara bli buren. Nu tycker jag att jag knappt kan sova för jag är så inställd på att hon snart kommer skrika. Detta resulterar såklart i att hon inte får den sömn hon behöver heller.
Hon sover inte för mycket på dagen, ett-två pass på totalt 1 1/2-2 1/2 timma. Vi har testat med nattlampa men det gör ingen skillnad.
Vad ska vi göra?