sfinkterruptur grad 3
Hej!
När jag födde min son (första barnet) för 5 månader sen fick jag en sfinkterruptur grad 3. Direkt efter förlossningen rullades jag ner till operation och blev sen sydd i 35 minuter. Efter vissa problem med mycket smärta och svårt att hålla helt tätt dom första veckorna har jag läkt jättebra och på efterkontrollen hade jag börjat få tillbaka styrkan i musklerna nere i bäckenbotten. Nu har jag inga problem med kroppen alls vilket jag är jätteglad för. Dock har psyket tagit stryk. Jag har alltid önskat mig minst två barn men efter denna upplevelsen vet jag inte om jag vågar föda igen. Förlossningen i sig var jobbig med värkdropp, bebis som fastnade och prat om sugklocka som tillsist inte behövdes. Förlossning smärtan kan jag ta igen även om den var hemsk. Men jag är livrädd för att jag ska spricka på samma sätt igen och att det inte ska läka lika bra som denna gången. När jag pratade med min BM om det hela upplever jag att hon tyvärr inte tar mig på allvar utan mest tycker att jag ska vara glad som läkt så fint. Jag önskar att få förlösas med snitt om jag blir gravid på nytt eller iaf få extra uppmärksamhet från personalen på förlossningen om jag blir nekad snitt. På 70-talet vet jag att min förra svärmor fick föda sitt andra barn genom att bli igång satt pga av att hon hade trauma från den första förlossningen, är detta en möjlighet som finns i dagsläget? Känns så svårt att inte veta vart inom vården jag ska vända mig med dessa tankar. Om jag inte är garanterad snitt eller en ingånsatt förlossning känner jag att jag inte ens vill bli gravid på nytt vilket är en stor sorg för mig.