• Fru xx

ÄD i jan/feb 2012?

Hej! Jag och mannen är i gång med en ÄD behandling. Tog Procren injektion på juldagen, ska snart på första vul. Det ska bli äggplockning på donatorn och insättning av embryo på mig troligen under vecka 5. Finns det fler som är på gång just nu med ÄD? Hade varit kul att kunna följas åt när man är i ungefär samma fas.

• Svar på tråden ÄD i jan/feb 2012?
  • Fru xx

Hej Kvickan! Ja jag såg dig i en annan tråd om ÄD. Behandlingen började med att jag tog en spruta som heter Procren Depot 3,75 mg. Den tog jag på cykeldag 21. Man tar den för att nedregleras, alltså hamna i typ konstgjort klimakterium, ens egna hormoner stängs av. När man gör egen IVF gör man en längre nedreglering under flera veckor med nässpray som Suprecur eller Synarela men här tar man istället en injektion. Sedan får man sin mens efter en tid, jag fick efter 8 dagar. Idag var jag på vul för att kolla äggstockar och slemhinna. Allt såg bra ut. Ska nu strax börja med Progynon (östrogen, för att bygga upp slemhinnan, den ska ju bli tjock och go till embryoinsättningen). Ska även ta Prednisolon (kortison för att underlätta för embryot att fästa och stanna kvar) samt Trombyl (blodförtunnande, ökar blodcirkulationen för att underlätta för embryot att fästa i livmoderslemhinnan). Ska även ta Progesteron vagitorier 2 ggr/dag med början precis före embryoinsättningen. Vi gör ÄD i Finland. Har även hört bra om Riga! Var idag och hälsade på en god vän som nyligen fått barn som kom till i Riga.

• Fru xx

Kul att det fler som är på G eller snart på G! Välkomna ni nya! Tracy, jag fick recepten översatta av vår svenska IVF -läkare och hämtade ut på apoteket hemmavid. Mettebus, ja vi får hålla tummarna för varandra! Tainted, jag tycker inte att det varit så himla hemskt och det är alla gånger värt det ifall man har chans till att få barn. Men det låter som du ska göra egen IVF, eller har jag missuppfattat? Jag ska göra ÄD, alltså äggdonation.

• Fru xx

Aha, visste inte att man körde nässpray vid ÄD, trodde det bara var vid egen IVF. Man lär sig nåt nytt var dag! Det ska nog gå bra ska du se. Visst fick jag också biverkningar men inget man inte kan leva med. Jag blev tröttare och segare än vanligt, hade värmevallningar av och till och en del huvudvärk. Lycka till nu med sprayandet!

• Fru xx

Lycka till Midsomer och Tazty, tummar hålles! Jag var på andra vul kollen idag och slemhinnan hade växt till sig, var nu 16,2 mm och 3-skiktad, enligt Ava ett mycket bra resultat så jag är på toppenhumör! Donatorn ska på vul på måndag och sen får vi veta mer, spännande...

• Fru xx

Spännande midsomer! Har ni fått datum när det blir? Tråkigt att du mått så dåligt! Jag har också lite ont i magen av och till sedan några dagar, som svag mensvärk med en tryckande känsla, det är värst på morgonen. Tror att det är av progynonet, vet inte vad det annars skulle vara. Det närmar sig för oss också, om drygt en vecka är det nog dags. Ska bli spännande att höra vad kliniken säger efter donatorns vul imorgon. Håller tummarna för att era frysisar klarar sig!

• Fru xx

Progynon är östrogen tabletter. Man tar dem för att bygga upp livmoderslemhinnan så att den blir tjock och go så att embryot ska kunna fästa.

• Fru xx

Grattis till den stora äggskörden Tazty! Vår donator har inte varit på ÄP än, bli troligen i början av nästa vecka, får veta mer på onsdag efter hennes vul. Håller tummarna för en lyckad ET för er!

• Fru xx

Tazty, har ni fått någon förklaring till varför det inte funkat, någon teori? Hur är det med simmarna, är de bra? Min man har rätt hög DNA-fragmentering så jag har en liten oro att det ska påverka. Vi gör ju ÄD med ICSI men ändå, vet inte om de kan se att den spermie de väljer inte har DNA skador. Och blir ägget befruktat med en sådan spermie med DNA knas så kommer den antingen sluta celldela, eller bli ett dåligt embryo som inte kommer att fästa alternativt bli missfall.

• Fru xx

Fruktansvärt med cancerbesked, hoppas det går bra och att han blir frisk från det! Nej vi har inte fått några direkta odds från kliniken, de säger bara att våra chanser ser goda ut och att mannens spermieresultat inte är anmärkningsvärt dåliga, att de ofta jobbar med material som är mycket sämre och som det funkar med. Men jag är liksom ändå orolig för det där med DNA fragmenteringen, det är rätt nytt och det känns som att de inte riktigt har koll på det. Ska fråga mer om det när vi åker till kliniken. Idag ringde kliniken, fick ingen tid till ÄP/ET ännu, donatorn ska på nytt vul igen på fredag, sedan ska de ringa igen. Hoppas det inte är något knas nu med hennes stimulering och äggblåsorna, det är ju en massa vul hon får gå på. Men de säger fortfarande att det ska bli nästa vecka någon gång. Håll tummarna tjejer!

• Fru xx

Vad underbart Tazty! Klart ni ska vara glada med så fint resultat. Håller tummarna för ett starkt och fint PLUS om två veckor!

• Fru xx

Skönt att ni fått donator och är på gång Kvickan! Hur går det för dig Tazty, några känningar? Vi fick idag reda på att det blir ÄP nu på fredag och ET på måndag, så himla spännande, tänk att man kanske är gravid om drygt en vecka ifall det fäster!

• Fru xx

Åh, härligt att du ruvar Caspianne, jag håller tummarna för ett fint plus för dig! Glad 
    Imorgon bitti åker vi till Finland! Äntligen är det dags... är nervös men glad och hoppfull! Solig 

• Fru xx

Det blev 16 ägg på ÄP, 15 av äggen var mogna, 11 av dom blev normalt befruktade och började celldela, 9 av dom blev bra embryon som hade rätt antal celler osv efter 3 dygns odling. Så nu ruvar jag på 2 embryon och vi fick 7 embryon till frysen! Vi är jätteglada över det fina resultatet såhär långt och hoppas det ska gå hela vägen nu! Nu väntar den jobbiga och sega ruvarperioden... Hur har det gått för dig Caspianne, har du testat ännu, känner du något? Håller tummarna...

• Fru xx

Tack Caspianne, hoppas det! Låter spännande med dina symptom... Förstår iofs att du vill vänta med att testa till helgen, det är ju jobbigt att få ett negativt besked och sen gå till jobbet direkt. Men det kan ju mycket väl vara ett plus som väntar också... Svårt val! Jag håller tummarna för ett fint plus för dig!

• Fru xx

Välkommen Nahoj, skönt att du äntligen är på G med behandling! Jag har fått både Trombyl och Prednisolon, men har ju gått hos privatklinik i Finland. Dock översatte min svenska IVF-läkare de finska recepten till svenska så jag fick det på högkostnadsskyddet. Men det är ju inte alls säkert att du behöver Prednisolon heller, de flesta behöver säkert inte det. Men vi har gjort många återföringar av embryon vid egna IVF och har aldrig fått plus på stickan. Möjligheten finns ju då att det finns immunologiska orsaker, att min kropp inte låter emvryona fästa. Eller så var bara mina egna ägg kassa, har ju aldrig fått såhär bra resultat med mina egna ägg, aldrig fått så många och aldrig något till frysen.

• Fru xx

Åh vad underbart Caspianne! Stort stort grattis!!! Varför var du så säker på att det skulle bli minus?

• Fru xx

En liten uppdatering från mig... 

Jag har också plussat, för första gången på de fem åren vi försökt få barn! Glad

På morgonen den 18/2, på RD12 med 3-dygns embryon, fick jag ett tydligt Plus på Testlagrets billiga gravtest. Sedan testade jag även med CB digital samma eftermiddag och fick "Gravid 1-2", underbart! Gravid

Nu är jag i vecka 5+5 och ska på VUL om 11 dagar, längtar... Och hoppas såååå att allt är bra därinne och att vi får se hjärtslag på VUL! 

Svar på tråden ÄD i jan/feb 2012?